Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aminozuren

Alles omtrent voeding en supplementen
Martine@

Aminozuren

Bericht door Martine@ »

Ik heb RRMS en gebruik geen medicijnen. Wel gebruik ik vitamine D en magnesium. Ik ben herstellende van een zware aanval en ik probeer mijn lichaam te ondersteunen door beweging en gezonde voeding, in de hoop nog lang zonder medicatie te kunnen.

Voor veel producten en stoffen google ik wat het voor het lichaam kan betekenen. Ik vind het bijvoorbeeld interessant te lezen dat ceylon kaneel ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Zo verdiep ik me steeds meer in allerlei voedingsstoffen en kwam ik erop om eens te kijken naar de voordelen van wei, het natte goedje op de (griekse) yoghurt (giet ik dat eraf of roer ik het nu juist door). Ik las dat wei voornamenlijk bestaat uit aminozuren, en dat kun je weer kopen als supplement, wei isolaat, veel gebruikt voor sporters voor spieropbouw. Maar zijn wij MSers niet allemaal een beetje topsportes, de dag doorkomen kost ons tenslotte heel veel energie en kracht. Hebben wij daardoor dan niet wat extra's nodig?

Ik ben stuk voor stuk alle genoemde aminozuren gaan opzoeken, waarbij ik op de site [url]http://www.aminozuren.net/[/url] terecht kwam,andere sites zullen ook prima zijn, maar ik had toevallig deze. Daar lees ik over de essentiele aminozuren en wat ze zoal doen, daar zag ik toch wat interessante informatie, zoals:

-histidine: onderhoud de myeline
-fenylalanine: zenuwstelsel, geheugen, UV absorptie (las ik iets over op site MS news today)
-tryptofaan: aanmaak serotonine, slaap, pijn, ontsteking, darmperistaltiek
-valine: degeneratieve aandoeningen, tekort tast myeline aan.

Ik ben geen arts of voedingsdeskundige en ik ben ook niet iemand die producten verkoopt. Ik vraag me af of er meer bekend is over de aminozuren met betrekking tot MS. Zijn er mensen die bewust supplementen gebruiken ter ondersteuning en positieve ervaringen hiermee hebben?
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Niet bekend mee en geen ervaring mee, maar ik vind het wel erg interessant.

Heb je ook iets gelezen over hoeveelheden?

Volgens mij las ik eens dat je van kaneel echt meerdere potjes per dag moet eten voor het ook maar enig effect zou kunnen hebben, dus dat schiet niet op. Weet je ook hoe dat met de aminozuren is?
Zou een bak Griekse yoghurt per dag iets kunnen doen?
Martine@

Bericht door Martine@ »

@Hanna71
Leuk dat het ook je interesse hebt. Wat betreft die kaneel was ook beetje als voorbeeld bedoeld om te vertellen hoe mijn zoektocht is ontstaan. Maar toch ben ik wel overgegaan op ceylonkaneel, de gewone is cassia en die heeft niet die voordelen. Ik doe dagelijks een schep in mijn havermout (ipv suiker) en ik denk altijd: alle beetjes helpen.

Zo dus ook met de aminozuren. Als ik lees waar al die verschillende amino's voor dienen, dan denk ik hardop dat we ze extra hard nodig hebben! Ze regelen allerlei processen in het lichaam die juist ook door MS beinvloed worden: slapen, stress, darmfunctie, immuunsysteem, afweer, geheugen, zenuwstelsel, enz, enz.

Het immuunsysteem valt ons aan, ik hoop dat ik mezelf meer kan beschermen. Wie weet helpt het om een schub minder heftig te laten zijn omdat het lichaam beter in staat is de klap op te vangen, of herstel je beter van een schub, of ga je je gewoon een stukje beter voelen omdat je beter slaapt, meer energie krijgt, je darmen beter functioneren. Ik zeg maar weer, alle beetjes die helpen om MS draaglijker te maken zijn wat mij betreft welkom.

Nog een interessante site gevonden, beetje van hetzelfde maar net weer anders: [url]https://www.cliniquedokterdon.nl/vitamines/aminozuren[/url]. (Ik heb het gewoon via google gevonden, nergens enig verband mee.)

Je vroeg of een bak Griekse yoghurt iets zou kunnen doen. Waarschijnlijk wel, maar de hoeveelheden amino's zijn veel lager. Ik las wel ergens dat wanneer je gewoon gezond bent, dat je dan waarschijnlijk wel voldoende hebt aan het eten van een schaaltje yoghurt na het sporten, om zo snel te herstellen van de inspanning. Maar dat vraag ik mij nu dus af: Ik zie ziek zijn als topsport, zeker wanneer je in of na een schub zit. Dan is een schaaltje yoghurt misschien niet voldoende. Maar als er iemand is die hier iets meer over kan zeggen, dan graag!

Ik heb nu een pot wei-isolaat gekocht, daar staat op dat je per dag 25 gram met 250 ml water of melk moet mengen. Ik heb dat nu 1x gedaan, ik kan zeggen, het vult behoorlijk! Ik vond dat dus wel vrij veel. Ik heb nu bedacht dat ik begin met dagelijks 5 gram door mijn havermout te roeren, volgende week misschien 10 gram, uitproberen hoe het valt. Het smaakt melkachtig, dus door de havermout vind ik het niet naar. Maar je kunt het bijvoorbeeld ook door een vruchtensmoothie doen. Ik ga het gewoon eens uitproberen, of ik er iets positiefs van voel.

Door wei-isolaat te gebruiken, wordt het dagelijks dieet eiwit verrijkt en levert natuurlijk ook calorien. Die 25 gram zou ik niet overschrijden, dat wordt een beetje zwaar om te verteren. Ook rekening mee houden wat je verder die dag nog eet aan eiwitrijke producten zoals vlees of noten.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Aminozuren zijn idd bouwstoffen in het lichaam en komen van nature voor in voornamelijk dierlijke eiwitten.

Persoonlijk gebruik ik geen wei,aangezien het afkomstig is van zuivel en dan vnl van koe zuivel.
Zuivel heeft een hoge ontstekingsfactor en dan vnl koe zuivel, het zorgt voor mij op den duur voor problemen.

Ik gebruik dagelijks (runder) gelatine, wat ook veel aminozuren bevat en o.a. de gewrichten soepel houdt.
(Naast de dierlijke eiwitten die ik sowieso dagelijks eet.)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp