Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Jelinek en Swank dieet

Alles omtrent voeding en supplementen
stijn

Tien weken voorbij.

Bericht door stijn »

Tien weken voorbij.

Even een update voor diegene die daar interesse in hebben.
Sinds 10 weken beperk ik de inname van verzadigd vet door geen ( behalve wildvangvis) dierlijke produkten meer te eten. Daarnaast let ik op overige verzadigde vetten in andere producten en probeer deze te vermijden. Omdat er in veel producten altijd wel iets van verzadigd vet zit kom ik ongeveer uit op een inname van maximaal
2-8 gram per dag. Dit is inclusief de verzadigde vetten uit de lijnzaadolie welke ik dagelijk inneem. Soms wat minder dan de aanbevolen 20 gram, soms wat meer. Ik let daar niet zo op.
Daarnaast, als ik er aan denk vitamine b 12.

De klachten begonnen 3 jaar geleden met m'n rechterbeen, welke diverse gevoelstoornissen en lichte motorische problemen betrof.
Nu na 10 weken kan ik zeggen dat ik geen één periode heb gehad in die 3 jaar dat ik zo lang én geen enkele klacht had aan dit been, maar ook dat wanneer er wel klachten zijn deze veel korter duren en niet meer zo pijnlijk/vervelend zijn. Het is duidelijk allemaal minder geworden. Dit zelfde geld voor diverse andere klachten welke in de loop der jaren erbij gekomen zijn. De kortdurende pijnprikkels lijken iets te zijn toegenomen, maar omdat deze nauw samenhangen met stressbeleving en dit door een bewuste keuze tijdelijk geaccepteerd word, hecht ik daar nu niet al teveel waarde aan.

Het begint er steeds meer op te lijken dat de omschakeling naar een dieet welke het meest lijkt op dat van dr Swank daadwerkelijk werkt.

In de toekomst wil ik wat meer het totale programma van dr Jelinek gaan volgen waarbij er breder gekeken wordt dan enkel de beperking van inname van verzadigde vetten.

Kortom; Bijzonder positief over het tot dusver behaalde resultaat.
Mobile

Bericht door Mobile »

Goed om te horen Stijn, heel fijn voor je!
Ik volg het OMS programma nu 7 maanden, en voel me er alleen maar steeds beter bij worden. Maar ik houd me er dan ook strikt aan!
Anke G

Jelinek dieet

Bericht door Anke G »

Jelinek dieet

Ik ben op 1 juni gestart met het Jelinek dieet. Ik heb al heel lang MS en krijg iedere 4 weken een infuus Tysabri. De laatste tijd ging het met mij behoorlijk achteruit en zag ik het even niet meer zitten. Zo kwam ik op de OMS website terecht. Mijn doel is om op zijn minst dat beetje wat ik nog kan op peil te houden. Kan nog autorijden (aangepast) en een klein stukje met de rollator lopen.
Ik gebruik de website van het voedingscentrum om dagelijks bij te houden wat ik binnenkrijg. Mijn gemiddelde inname van verzadigd vet is rond de 7 gram. Ik ben heel gemotiveerd en leer iedere dag weer iets bij over voeding. Maar ik vind het ook wel heel moeilijk. Er zijn toch wel heel veel lekkere dingen die je niet meer mag eten! ;)
Tot nu toe merk ik nog geen vooruitgang behalve dat ik meer energie heb.
Mobile

Bericht door Mobile »

Hallo Anke,

Je zult OMS langer moeten volgen, om iets te merken. Zelf ben ik al heel blij als de progressie stopt. Dat idee heb ik nu al. Tuurlijk, ik weet ook dat ik niet ga genezen maar al mijn tintelingen zijn weg!
En ik voel me gewoon veel energieker. Loop een stukje met de hond, ben onlangs met de trein naar Maastricht geweest, al met al heel positief. En ik vind het boven verwachting helemaal niet moeilijk, ook omdat ik deze positieve resultaten bemerk natuurlijk.....

Tysabri kreeg ik voorheen ook, maar was JC positief en had een vrij hoge titerwaarde (4). Nu niks meer van medicatie.
Anke G

Bericht door Anke G »

Hallo OMS volgers,
Vandaag de koffiemelk weggelaten in de koffie. Het gevolg is een topscore van 2,4 verzadigd vet! Ondertussen heb ik wel een tekort aan vitamine B2. En ik krijg te weinig calorieën binnen. Nu is het nog niet zo erg maar op de lange termijn ga ik misschien teveel afvallen.
Hoe lossen jullie de tekorten op?
Mobile

Bericht door Mobile »

Hallo Anke,

Ik ben tot nu toe (vanaf half november) ongeveer 15 kilo afgevallen. Vind ik niet erg, ik was zo'n 4 tot 5 kilo aangekomen van Tecfidera. Daar ben ik dus ook per 1-12 mee gestopt.
Als je gevarieerd eet, krijg je genoeg vitamines binnen, ook B2. Dat zit vooral in taugé, broccoli, champignons en boerenkool, bleekselderij, doperwten en tuinbonen. Zit je ook in de OMS Nederland FB groep (met vliegtuig symbooltje)? Daar kun je heel veel vragen kwijt!

Ik eet ook de nodige noten, avocado etc. En iedere dag twee eetlepels lijnzaadolie. Koffiemelk heb ik vanaf de eerste dag OMS de deur uitgedaan. Van sojamelk in de koffie of in zijn algemeenheid, hou ik niet!😜
Denk dat ik al met al genoeg vetten tot me neem.
Anke G

Bericht door Anke G »

Hoi Mobile,
Bedankt voor je tips. Denk dat ik me dan toch maar weer ga aanmelden bij Facebook. Vooral als je een beetje lekker wilt eten heb je wel wat hulp nodig bij dit dieet. Het is een flinke uitdaging.;)
Mobile

Bericht door Mobile »

Ha Anke,

Het valt echt reuze mee en je vindt veel tips in de OMS groep. Er worden ook heerlijke recepten gedeeld. Ik zou zeggen, join de groep!
dientje

Bericht door dientje »

ik heb me aangemeld.... nu nog de uitwerking.......:D
Mobile

Bericht door Mobile »

Super, dan komen we elkaar nog wel "tegen".

Grtz
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp