Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

gevaren van soja

Alles omtrent voeding en supplementen
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Sebastiaan;831557]Wat een vreemde vergelijking. Een kalf gaat over op gras na de zoogperiode, wij niet. [/QUOTE]

Een kalf stapt na [B]koeien[/B]melk over op gras. Wij stappen van [B]mensen[/B]melk over op [B]koeien-/geiten[/B]melk... :???:
Polly

Bericht door Polly »

Of sojamelk. :???:
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=leeuwtje-nl;831655]Een kalf stapt na [B]koeien[/B]melk over op gras. Wij stappen van [B]mensen[/B]melk over op [B]koeien-/geiten[/B]melk... :???:[/QUOTE]

Vind ik leuk ! :haha:


[COLOR="Blue"][U]Effe een vraagje:[/U]
Vandaag hoorde ik dat vitamine d calcium ontrekt aan je lichaam. En omdat ik ook geen melk drink, wel sojamelk, vroeg ik me af hoe jullie dat dan doen met voldoende calcium binnen krijgen?

Gr,
E.R.[/COLOR]
Jolande

Bericht door Jolande »

Voldoende groente en fruit eten.
Dat er alleen calcium in zuivel zit is een fabel
De boeren acteren hier als belanghebbenden :cool:

Kleine tip: laat alle zuivel staan!!
Giechel

Bericht door Giechel »

niet alle katten worden ziek van koeiemelk hoor.
wel krijgen de meeste katten na een paar maanden een intolerantie voor koeiemelk, maar niet allemaal.
zo kunnen de mijne er prima tegen.

volgens mij drinken jongen/kinderen moedermelk
omdat ze in het begin nog niet kunnen kauwen.
dat heeft de natuur zo geregeld omdat in moedermelk en dan vooral het collostrum (de eerste melk) afweerstoffen zitten die ze op geen andere manier binnen kunnen krijgen.

dat even voor de volledigheid.
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

[QUOTE=leeuwtje-nl;831655]Een kalf stapt na [B]koeien[/B]melk over op gras. Wij stappen van [B]mensen[/B]melk over op [B]koeien-/geiten[/B]melk... :???:[/QUOTE]

En op granen, groente, vlees, vis. noten, eieren. In feite op alles wat we maar kunnen vinden. Je kunt er op twee manieren naar kijken: of we zijn (te) ver afgeweken van ons pad en moeten allemaal op het paleodieet; of we hebben een enorm aanpassingsvermogen voor nieuwe omstandigheden (eten, klimaat, etc) en kunnen ook op andere zaken leven.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik denk zeker dat we enorm aanpassingsvermogen hebben. Melk zal ik ook niet definiëren als "slecht", maar in mijn ogen is het wel onnatuurlijk. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat ik geen melk gebruik.

Ik drink al jaren geen melk meer, maar niet uit bewuste overwegingen. Meer omdat het voor mij een koud goedje uit de koelkast was waar ik het gewoon koud van kreeg. Maar kaas bijvoorbeeld vind ik ng steeds heerlijk.

De mens kan zich aan bijna alles aanpassen, ook aan voeding. Maar ik denk wel dat ieder voor zichzelf moet kijken wat goed voor hem/haar is, zo ook met melk. :)

@ E.R.: je hebt ook soja/rijstmelk met toegevoegd calcium.
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

We zijn het helemaal eens.
Sun

Bericht door Sun »

Ik ben al meer dan 30 jaar lactose-intolerant, al waag ik me tegenwoordig wel eens aan een stukje kaas of een roomsausje. Echt genieten! Al hou ik het bij kleine beetjes.
In al die jaren is mijn calcium-gehalte en eventuele botafbraak goed in de gaten gehouden. Maar hier bleek geen sprake van te zijn: ik kreeg genoeg calcium binnen via mijn andere voeding en hoefde dat er dus niet bij te slikken.

Wat ik me herinner van lang geleden is dat ik bij een boer logeerde van wie ik pap kreeg, van biest gemaakt.
Biest is de eerste melk van een koe als die kalfjes heeft gekregen, en rauw. Warm gemaakt wordt het een soort pap. Heerlijk!
Kreeg ik er last van (ik durfde niet te weigeren)? Helemaal niet.
Daardoor kan ik de gedachtegang van Ditte wel volgen betreft rauwe melk. Dat is immers niet bewerkt in de fabriek en wellicht volgestopt met chemicaliën.
Ditte/Astrid TB † okt. 2012

Bericht door Ditte/Astrid TB † okt. 2012 »

Het gaat vooral om de enzymen die door pasteuriseren en homogeniseren uit de melk verdwijnen, deze enzymen zijn juist noodzakelijk om de melk te kunnen verteren.
verder veranderd de eiwitstructuur, en helaas halen ze de noodzakelijke vetten eruit. ( de melk wordt een wit watertje)

Het komt erop neer, de natuur maakt een prachtig compleet produkt, en de mens denkt het beter te weten dan de natuur.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp