Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Melatonine bij MS

Alles omtrent voeding en supplementen
Draakje

Melatonine bij MS

Bericht door Draakje »

Voor mijn slaap problemen dacht ik dat Melatonine wel een oplossing kun zijn maar lees in de meeste bijsluiters dat dit wordt afgeraden bij mensen met een auto-immuunziekte.

Toch lees ik dat meerdere MS-ers dit gebruiken. Wat is wijsheid? Neuroloog of Ms vpk vragen?
Mops85

Bericht door Mops85 »

Hallo Draakje,

Ik zou het sowieso altijd eerst even overleggen. Wie weet hebben ze nog iets anders voor je in gedachten.
Magnesium heb ik wel eens van gelezen dat, dat ook goed zou zijn voor slapen.

Gr. Marissa


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik slik zo heel af en toe melatonine. Eigenlijk alleen op de avonden als ik de volgende dag moet werken. Als ik de volgende dag vrij ben kan ik uitslapen en accepteer ik dus dat ik niet goed in slaap kan komen. En dan slik ik ze ook alleen in de periodes dat ik moeilijk in slaap kom. Ik heb ook periodes dat het slapen goed gaat.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bijsluiter nooit gelezen heb... :o
Ik koop gewoon een potje van het Kruidvat eigen merk en daar staat alleen kort wat informatie op het potje zelf. Ik zie daar niks staan over auto-immuun ziektes.

Ik merk in ieder geval niet dat ik ergens last van krijg, maar ik doe wel vaker dingen die afgeraden worden zonder er last van te krijgen, dus ik weet niet of ik een goede graadmeter ben.

Weet je ook wat de reden is dat het afgeraden wordt?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Mijn neuroloog heeft hierover gesproken met een slaaparts (of hoe heet zo iemand??), en hij heeft het mij daarna wel gewoon aangeraden. Er werd hem toen wel verteld dat je minimaal 5mg per keer moet nemen, anders heeft het geen zin.

Èn het tijdstip van inname is van belang! Ik weet helaas niet meer wat het was, staat ergens anders op dit forum in een melatoninetopic. Volgens mij iets van 4 uur voordat je daadwerkelijk in slaap valt? Dus als je om 2h00 pas in slaap valt, zou je het om 22h00 moeten innemen. Dus NIET een half uurtje voordat je wilt gaan slapen, zoals vaak beweert wordt. Ik weet alleen niet meer zeker of het nou 4 uur was....

Bij mij deed het echter weinig, dus ben er lang geleden alweer mee gestopt.

Edit: gevonden!
[QUOTE=leeuwtje-nl;968313]Volgens mijn neuroloog is het gebruik van melatonine bij MS geen enkel probleem. 5 mg per nacht, een paar uur voordat je zonder hulpmiddelen daadwerkelijk in slaap zou vallen. Dus slaap je anders om 3 uur 's nachts in? 5 mg nemen om 22 uur 's avonds.

En of het bij jou werkt? Dat weet je alleen door het te proberen... Succes![/QUOTE]
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Melatonine is een lichaamseigen hormoon. Het slikken van de tabletjes werkt alleen als je het zelf niet genoeg of te laat aanmaakt.
Ik heb zelf nog nooit gehoord dat het niet gebruikt mag worden bij een auto-immuunziekte.
Meestal wordt tussen de 2 en 5 mg per keer aanbevolen.
Veel tabletjes die je in een drogist koopt zijn maar 0,1 mg per stuk, dat is dus niet handig.
Overleg natuurlijk altijd even met een arts ivm je eigen medicijnen etc.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

ik vind het ook een beetje dubbel; mag het nou wel of niet? Maar mijn neuro raadde het ook aan, dus dan ga ik er van uit dat het kan. Liever wat vaker melatonine dan Temazepam...

ik heb momenteel de pilletjes van 3mg van Sleepzz, maar dat wil nog wel eens verschillen van wat er in de aanbieding is ;) Maar inderdaad ook mij is gezegd; minimaal 3 tot 5mg anders doet het niks. Innemen doe ik een half uur voor het slapen gaan.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik slik 1 mg per keer. Ik vroeg me al af wat het deed, maar ik merkte dat ik me meer aan het "voorbereiden" was (geestelijk) dat ik zo ga slapen. Wellicht is dat de reden dat het meestal wel werkt.

Ik heb ook al een paar keer me "geestelijk voorbereid" zonder de melatonine te slikken en dat werkte ook. Maar ja, ik vind het sowieso lastig te weten wanneer ik de pillen nodig heb en wanneer ik goed inslaap door de melatonine of omdat ik sowieso die avond al geen probleem had.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp