Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat is jullie mening mbt oorzaak vermoeidheid

Alles omtrent voeding en supplementen
zeepaardje

Wat is jullie mening mbt oorzaak vermoeidheid

Bericht door zeepaardje »

Ik zie regelmatig onderzoeken mbt vermoeidheid bij MS. Er zijn verschillende theorieën over de oorzaak van de vermoeidheid, oa fysiek, psychisch, omgeving etc.

Welke oorzaken zien jullie voor vermoeidheid en wat helpt jou hierbij?
Mops85

Wat is jullie mening mbt oorzaak vermoeidheid

Bericht door Mops85 »

Wat is jullie mening mbt oorzaak vermoeidheid

Bij mij is het vooral te veel willen doen op een dag en dan keihard afgestraft worden.

Je wilt graag zo normaal mogelijk blijven functioneren in de maatschappij en dat maakt het lastig bij mij althans.

Daarnaast speelt bij mij de omgeving ook een grote rol. Drukte en veel mensen, lawaai om me heen kan ik niet goed verdragen.

Ik probeer zoveel mogelijk de activiteiten te verdelen. Niet alles op 1 dag willen. Afspraakjes heel bewust plannen en vaker nee zeggen.

Savonds op tijd naar bed en zoveel mogelijk regelmaat helpt mij enorm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=zeepaardje;1085713]
Welke oorzaken zien jullie voor vermoeidheid en wat helpt jou hierbij?[/QUOTE]
ikzou toch gewoon de ziekte als oorzaak zien

in jip en janneke taal

door beschadigde zenuwverbindingen heeft het lichaam gewoon meer energie nodig om signalen toch door te sturen

ook de gevolgen
signalen komen niet correct door en je ziet krachtsverval, coordinatieproblemen, evenwicht, .... (in mijn geval en voor anderen totaal anders).
ook dat moet door het lichaam op een andere manier gecompenseerd worden en kost extra energie,
zelf moet je bewust zijn van die handicaps, er op letten, ... dat kost ook energie
doordat signalen niet doorraken hebben veel mensen problemen met pijn- en/of blaasproblemen. Dit tast je recuperatie/nachtrust aan en zorgt dus voor extra vemroiedheid overdag
...

samengevat
als er 1 steentje valt, dan valt de rest gelijk een domino

wat kun je doen
je leven organiseren alsof je de tour de france wil winnen,
rusten, recuperatie, doseren, geen meter teveel trappen, altijd uit de wind en komt er morgen een zware bergetappe daar een week geleden al rekening mee beginnen houden
Harriette66 † 16-07-2018

Bericht door Harriette66 † 16-07-2018 »

Ik sluit mij bij @1207 aan. Dit is mij ook zo uitgelegd door prof.
Daarnaast " lekt" energie weg doordat signalen niet daar komen waar ze moeten komen, ze gaan verloren!
Dit is gelekte energie!




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Harriette66;1085726]Ik sluit mij bij @1207 aan. Dit is mij ook zo uitgelegd door prof.
Daarnaast " lekt" energie weg doordat signalen niet daar komen waar ze moeten komen, ze gaan verloren!
Dit is gelekte energie!
[/QUOTE]

of het verhaal vd tremoren en krampen
dat soort spierspanning is ook allemaal energie dat onnodig verspild wordt
Harriette66 † 16-07-2018

Bericht door Harriette66 † 16-07-2018 »

Ja inderdaad, is mijn ervaring ook. Van die spasmes wordt je doodmoe!
Ik heb dan snachts alsof mijn benen loopbewegingen maken terwijl ik stillig.
De 1ste x vond ik dit zo een aparte ervaring!
Maar dit alles kost enorm veel energie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp