Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vragen mbt LDN

Alles omtrent voeding en supplementen
Lorelei

Bericht door Lorelei »

Maar eet iedereen hier die LDN gebruikt dan gluten/soja/spinazievrij?

@Zeepaardje: Ik krijg de LDN voorgeschreven via mijn neuroloog en zou het gewoon via mijn eigen apotheek moeten krijgen. Ik wil nog wel even daar informeren over het opvulmiddel dat ze gebruiken - geloof dat niet alles matcht met LDN.
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Meestal wordt het niet vergoed, dus informeer eerst bij je verzekeraar. Voor de meeste mensen is het dan goedkoper om het bij een andere apotheek te bestellen.

Je krijgt dan een brief die je bij je eigen apotheek in kunt leveren, zodat zij het in het systeem kunnen zetten en de medicatiebewaking kunnen doen.

Maar je heb vrij specifieke medicijnen die mogelijk reageren met de ldn. Ik zou echt de NatuurApotheek of Galli..nog iets vragen (exacte naam te vinden in dit topic)Zij hebben de ervaring die je eigen apotheek niet heeft! En je kunt hen ook vragen om een opbouwschema. Zo willekeurig beginnen met zo maar een dosering zou ik niet doen.
Lorelei

Bericht door Lorelei »

Dank je Zeepaardje! Ik ben de naam van die Galilea apotheek her en der al tegenkomen online, misschien idd een goed idee om hun te benaderen! Ze lijken er iig ervaring mee te hebben en dat is al een fijn idee.

Ik lees ook dat het maar zelden vergoed word - wat betalen jullie ongeveer per maand?
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Verstandig om het eerst goed uit (te laten) zoeken.

Even uit mn hoofd kost het me zo'n 30 euro per maand, maar dan bestel ik voor drie mnd tegelijk, dus scheelt verzendkosten.

Er zijn ook mensen die de 'originele' tabl van 50 mg gebruiken en die oplossen. Is makkelijk als je aan het opbouwen bent, want dat kan dan met veel kleinere stapjes. De 50 mg wordt vergoed. Maar daar kan die apotheek je als het goed is ook mee helpen.
Bixi

Bericht door Bixi »

[QUOTE=Lorelei;1087084]Dankjewel voor jullie reacties!

Maar starten dus met 0,5 mg? Hebben meer mensen dat zo gedaan? In de topics die ik hier doorgespit heb en gekeken naar wat ik online zoal vind, wordt er overal over 1,5 mg als startdosis gesproken. Maar gezien mijn ervaringen met slaapproblemen is dat dus mss aan de hoge kant. Ik zal mijn neuro eens benaderen.

Belladonna: Gekeken naar de medicijnen waar ik op dit moment de keus uit heb, is LDN de minst heftige, vandaar de keuze daarvoor...[/QUOTE]

Nee, sorry, typefout, het moest wel 1,5mg zijn
Lorelei

Bericht door Lorelei »

Ok, dank.

Hopelijk heb ik het spul over niet al te lange tijd in huis en kan ik ermee beginnen. Spannend - ik lees er ronduit lyrische verhalen over maar ben inmiddels ook behoorlijk wat negatieve tegengekomen...

We gaan t zien allemaal!
Dolfijntje72

Bericht door Dolfijntje72 »

Hallo allemaal, hier nog een beginnende ldn gebruiker.
Ik gebruik het nu 1,5 week en ben begonnen met 0.25 mg. Heb het sinds 2 dagen op mogen hogen naar 0.50 mg. Ik heb het gekregen van mijn orthomoculair arts. De druppels komen van gaillea apotheek.
Ik hoop dat het iets gaat doen met de zenuwpijn/gevoelstoornis en energie.
Nu ben ik ook zo en zo al een slechte slaper, steeds wakker worden om 2 uur snachts en niet meer kunnen slapen daarna, maar nu met ldn nog onrustiger.
Maar ik begrijp dat dat een bijwerking kan zijn? En verder ontzettend moe. Soms lijken de ms klachten iets erger te worden, heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb wel het idee dat de prikkelingen op mijn huid wat minder aanwezig is. Heb geen idee of dat nu al kan hoor van deze lage dosis of dat het toeval is.
Christian

Bericht door Christian »

Begonnen met 1,5mg, na 2 weken 3,0mg en toen 2 weken later naar 4,5mg en daar gebleven. Pas bij 4,5mg ging ik beter slapen. Nog steeds vaak om 2 uur even wakker maar klan makkelijker weer verder slapen en langer uitslapen,
Lorelei

Bericht door Lorelei »

@christian: heb je verder het idee dat het effect heeft, ldn? En waar bestel jij het als ik vragen mag?
Christian

Bericht door Christian »

[QUOTE=Lorelei;1087854]@christian: heb je verder het idee dat het effect heeft, ldn? En waar bestel jij het als ik vragen mag?[/QUOTE]

Met zekerheid kan ik zeggen dat ik van de spasmes in mijn voet af ben en tot nu toe ook het gevoel kwijt ben dat ik in een natte spijkerbroek rond liep.
Verder loop ik niet beter/verder of heb meer kracht maar het voelt gewoon beter. Als elke dag een "goede dag" is. Zo noem ik het voor mezelf. Daarvoor vaak goede en slechte dagen.
Hier moet ik wel een kanttekening bij zetten en dat is dat ik voorheen me in de zomer altijd wel beter voelde als in de winter. Dus ik kan het pas met zekerheid zeggen als ik het een jaar gebruikt heb.

Via een natuurarts koop ik 1,5mg tabletjes van de natuurapotheek uit pijnacker.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp