Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoek Antwerpen: voorlopers dendritische cellen behandelen met vitamine D

Alles omtrent voeding en supplementen
Marsei

Onderzoek Antwerpen: voorlopers dendritische cellen behandelen met vitamine D

Bericht door Marsei »

Antwerpen test [URL="http://www.tijd.be/ondernemen/farma-bio ... se/9899883"][U]experimenteel medicijn[/U][/URL] tegen multiple sclerose

[QUOTE][I]Er is weer enige hoop voor MS-patiënten. Na tien jaar onderzoek staat een immunotherapie, ontwikkeld in het UZ Antwerpen, op punt om de eerste patiënten te behandelen. ‘Een wereldprimeur.’
[/I]
Nathalie Cools, onderzoekster aan het Centrum voor Celtherapie en Regeneratieve Geneeskunde van het UZ Antwerpen, botste tien jaar geleden tijdens de zoektocht naar een vaccin tegen baarmoederhalskanker per ongeluk op bevindingen die de basis bleken te zijn om multiple sclerose (MS) op een compleet nieuwe manier aan te pakken. De aftakelingsziekte MS treft elk jaar opnieuw 450 Belgen.

De behandeling is een vorm van immunotherapie die momenteel vooral getest wordt om allerhande kankers te bestrijden, maar nu dus ook toepassing vindt in multiple sclerose. Daarbij worden de immuuncellen van de patiënt zelf als medicijn ingezet.

[B]Vitamine D[/B]
‘We isoleren immuuncellen - meer specifiek de cellen die fungeren als de aan- en uitzetknop van het immuunsysteem - uit het bloed en behandelen die met een enorm hoge dosis vitamine D, waardoor hun functie verandert. Door ze opnieuw in het bloed te injecteren gaan ze het afweersysteem temperen.’ Dat laatste is nodig bij MS, een auto-immuunziekte waarbij het eigen afweersysteem overactief wordt en zich tegen de patiënt richt en allerlei schade aanricht.

Het universitair ziekenhuis spreekt over een wereldprimeur in het onderzoek naar MS. Het zou de eerste behandeling zijn die de ziekte stopt.

[B]1 miljoen euro[/B]
De komende weken en maanden worden negen patiënten behandeld. Ze krijgen elk gedurende anderhalve maand zes injecties. Over 6 à 9 maanden moet duidelijk worden welk effect de behandeling heeft en of de positieve testresultaten in muizenproeven bevestigd worden. ‘De bedoeling is de veiligheid van de behandeling aan te tonen. Maar we zullen natuurlijk ook een eerste indicatie krijgen over de werking ervan. De studie is evenwel te klein om daar wetenschappelijke conclusies uit te trekken’, zegt Cools.

De studie gebeurt volledig binnen de academische muren en kost naar schatting 1 miljoen euro, gefinancierd met Vlaamse innovatiesubsidies en steun van het Charcot Fonds. Alleen al om de injecties voor te bereiden gaat Cools uit van een kostprijs van 30.000 euro per patiënt. Daarbij komen nog de kosten voor de opvolging van de patiënten, scans van de hersenen, ...
[/QUOTE]
Marsei

Belgische patiënten testen beloftevolle behandeling tegen MS

Bericht door Marsei »

Belgische patiënten testen beloftevolle behandeling tegen MS

Belgische patiënten testen [URL="http://www.uza.be/belgische-patienten-t ... g-tegen-ms"][U]beloftevolle behandeling[/U][/URL] tegen MS

[QUOTE]Wetenschappers van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en de Universiteit Antwerpen zijn een nieuwe behandeling tegen multiple sclerose aan het ontwikkelen. De eerste proeven op mensen starten al in september. In ons land lijdt één Belg op de duizend aan MS. Dat zijn 12.000 patiënten.

De onderzoekers zullen de negen MS-patiënten die deelnemen aan de studie behandelen met hun eigen cellen. En dat is een wereldprimeur. De cellen waarmee gewerkt wordt, zijn de zogenaamde dendritische cellen, die aan ons afweersysteem vertellen wanneer het in actie moet schieten en wanneer niet.

Want net dat loopt fout bij MS: het afweersysteem werkt niet zoals het hoort. "Ons lichaam vecht normaal tegen indringers die ziektes kunnen veroorzaken, zoals het griepvirus. Maar als het afweersysteem ontregeld geraakt, gaat het eigen cellen als lichaamsvreemd ervaren en aanvallen. Ook bij MS overreageert het afweersysteem", zegt Nathalie Cools, professor in celtherapie (UA). "Gevolg is dat er bij MS-patiënten ontstekingen ontstaan in de hersenen ter hoogte van de myelineschede. Dat is het isolatiemateriaal dat rond de zenuwen in de hersenen zit."

Over vijf jaar op de markt

De oplossing is - in theorie althans - kinderlijk eenvoudig: je moet er enkel voor zorgen dat de dendritische cellen, die ons afweersysteem aansturen, hun werk wél goed doen. Professor Cools: "Bij de patiënten nemen we bloed af, waaruit we voorlopers van de dendritische cellen isoleren. Daaruit kweken we nieuwe cellen, die onder andere met vitamine D behandeld worden. Na de nodige kwaliteitscontroles worden ze opnieuw ingespoten. Het gaat om zes injecties, met telkens een tussenpauze van enkele weken." De proeven op dieren waren alvast heel beloftevol.

Na zes maanden zal blijken of de behandeling nevenwerkingen heeft. "Om te weten of ze effect heeft, is de groep van negen mensen te klein", zegt Cools. "Dat wordt pas in de tweede fase onderzocht, maar daarvoor moeten we eerst financiering zoeken."

De huidige fase van het onderzoek wordt gefinancierd door de Vlaamse overheid. Goedkoop is de nieuwe methode alleszins niet. Per patiënt moet je rekenen op minstens 30.000 euro.

Professor Cools hoopt dat het medicijn over vijf jaar op de markt zal zijn, in het slechtste geval over tien jaar.[/QUOTE]
Marsei

Abstract

Bericht door Marsei »

Abstract

Via neuron:
[URL="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5039280/"][U]Immunomodulatory Effects of 1,25-Dihydroxyvitamin D3 on Dendritic Cells[/U][/URL] Promote Induction of T Cell Hyporesponsiveness to Myelin-Derived Antigens

[QUOTE][B]Abstract[/B]

While emerging evidence indicates that dendritic cells (DC) play a central role in the pathogenesis of multiple sclerosis (MS), their modulation with immunoregulatory agents provides prospect as disease-modifying therapy.

Our observations reveal that 1,25-dihydroxyvitamin D3 (1,25(OH)2D3) treatment of monocyte-derived DC results in a semimature phenotype and anti-inflammatory cytokine profile as compared to conventional DC, in both healthy controls and MS patients.

Importantly, 1,25(OH)2D3-treated DC induce T cell hyporesponsiveness, as demonstrated in an allogeneic mixed leukocyte reaction.

Next, following a freeze-thaw cycle, 1,25(OH)2D3-treated immature DC could be recovered with a 78% yield and 75% viability.

Cryopreservation did not affect the expression of membrane markers by 1,25(OH)2D3-treated DC nor their capacity to induce T cell hyporesponsiveness.

In addition, the T cell hyporesponsiveness induced by 1,25(OH)2D3-treated DC is antigen-specific and robust since T cells retain their capacity to respond to an unrelated antigen and do not reactivate upon rechallenge with fully mature conventional DC, respectively.

These observations underline the clinical potential of tolerogenic DC (tolDC) to correct the immunological imbalance in MS. Furthermore, the feasibility to cryopreserve highly potent tolDC will, ultimately, contribute to the large-scale production and the widely applicable use of tolDC.[/QUOTE]
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE]Er is weer enige hoop voor MS-patiënten.[/QUOTE]

Goh... Ik wist niet dat ik hopeloos of laat staan wanhopig was. :cool:
Ik was gewoon al die tijd te druk met leven en had geen tijd om te wachten op een remedie. :tralala:
Knillis

Bericht door Knillis »

Een heel waar woord Suzan. :D
Mijn vader zei altijd al "hopen doe je maar op de WC" :haha:

Geen tijd om wanhopig te zijn ;)
1207

Bericht door 1207 »

goed

ik ben dus 1 vd proefkonijnen, zelf heb ik ppms
Belg, 38, diagnose sinds '14

tot nu toe

eerst de selectie. Die bestond uit fysieke en cognitieve testen en allerlei onderzoeken. 1 vd voorwaarden was dat je niet aan remmers mag zitten. logisch omdat ze zuivere witte bloedcellen willen.

in september moet ik nog 1x binnen voor een vaatcontrole en de week daarop wordt het bloed gefilterd. Perfect vergelijkbaar met nierdialyse.

Pas binnen 12 weken, van januari maw, krijg ik m'n witte bloedcellen terug, verspreid over heel 2018. Uiteraard heel vaak binnen voor bloed, beeldjes,...

Strikt genomen is het een veiligheidsstudie maar omdat ze de techniek ook vaker en vaker gebruiken bij oa kankerbehandelingen is het risico minimaal. Ok, ze moeten me geruststellen maar ik heb m'n papieren toch maar al klaargemaakt moest het mis gaan :).

moest het echt werken en de ziekte stilleggen, vertragen,...
laat ons hopen
neuron

Bericht door neuron »

1207,

Dank voor dit bericht.

Ik wens je veel sterkte en beterschap!
Houdt ons op de hoogte. Heel erg spannend.

.
tracy

Bericht door tracy »

1207, net als neuron zou ik het op prijs stellen als je ons op hoogte stelt van het onderzoek.:buigen::buigen:
Klick

Bericht door Klick »

1207
heel erg bedankt voor je bericht en dat je mee doet.
als je ons op de hoogte wil houden echt heel graag.
Marsei

Bericht door Marsei »

:thumbup:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp