Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Beweging

Alles omtrent voeding en supplementen
Marsei

Beweging

Bericht door Marsei »

[URL="http://neurosciencenews.com/ms-resistan ... ning-7220/"][U]Resistance Training[/U][/URL] May Slow Multiple Sclerosis Progression

[QUOTE]Researchers report resistance training may slow down the progression of multiple sclerosis by protecting the nervous system against the disease.[/QUOTE]
Marsei

Oefeningen

Bericht door Marsei »

Oefeningen

[URL="https://themsgym.mykajabi.com/p/ms-gym-exercise-guides"][U]MS-gym[/U][/URL]

Op [URL="https://www.facebook.com/groups/TheMSGym/?fref=nf"][U]Facebook[/U][/URL]
Draakje

Bericht door Draakje »

[QUOTE=Marsei;1090754][URL="https://themsgym.mykajabi.com/p/ms-gym-exercise-guides"][U]MS-gym[/U][/URL]

Op [URL="https://www.facebook.com/groups/TheMSGym/?fref=nf"][U]Facebook[/U][/URL][/QUOTE]

Dank je! Heb sommige oefen programma's gelezen en opgeslagen. Vooral de core strength spreekt me erg aan!
Marsei

The Effects of Aerobic Exercise on the Recovery of Walking Ability

Bericht door Marsei »

The Effects of Aerobic Exercise on the Recovery of Walking Ability

The [URL="https://www.hindawi.com/journals/msi/2017/4815958/"][U]Effects of Aerobic Exercise[/U][/URL] on the Recovery of Walking Ability and Neuroplasticity in People with Multiple Sclerosis: A Systematic Review of Animal and Clinical Studies

[QUOTE][B]Abstract
[/B]
[B]Introduction.[/B]

Walking is of high priority for people with multiple sclerosis (PwMS). It remains unclear whether aerobic exercise can improve walking ability and upregulate neurotrophins.
This review aims to consolidate evidence to develop optimal aerobic training parameters to enhance walking outcomes and neuroplasticity in PwMS.

[B]Methods.[/B]

Clinical studies examining aerobic exercise for ≥3 weeks, having outcomes on walking with or without neurotrophic markers, were included. Studies utilizing animal models of MS were included if they employed aerobic exercise with outcomes on neurological recovery and neurotrophins. From a total of 1783 articles, 12 clinical and 5 animal studies were included.

[B]Results.[/B]

Eleven clinical studies reported improvements in walking ability. Only two clinical studies evaluated both walking and neurotrophins, and neither found an increase in neurotrophins despite improvements in walking. Patients with significant walking impairments were underrepresented. Long-term follow-up revealed mixed results. Two animal studies reported a positive change in both neurological recovery and neurotrophins.

[B]Conclusion.[/B]

Aerobic exercise improves walking ability in PwMS. Gains are not consistently maintained at 2- to 9-month follow-up. Studies examining levels of neurotrophins are inconclusive, necessitating further research. Aerobic exercise enhances both neurological recovery and neurotrophins in animal studies when started 2 weeks before induction of MS.[/QUOTE]
bosnimf

Bericht door bosnimf »

Dank je Marsei. Ik heb ook wat van de oefeningen opgeslagen.

(MS-gym)
lika

gym

Bericht door lika »

gym

dank je Marsei, goeie oefeningen..........
Marsei

Exercise Linked to Improved Brain Connectivity in MS

Bericht door Marsei »

Exercise Linked to Improved Brain Connectivity in MS

Exercise Linked to [URL="https://www.medscape.com/viewarticle/888435#vp_1"][U]Improved Brain Connectivity[/U][/URL] in MS

[QUOTE]"We have shown that after just 3 months of including a moderate aerobic exercise program into their schedules, MS patients had both functional and structural reorganization of brain networks. This is supportive of the idea that there is a role for exercise as a therapeutic intervention in MS," lead study author, Jan-Patrick Stellmann, MD, University of Hamburg, Germany, told Medscape Medical News. [/QUOTE]
[QUOTE]He added: "This was a mechanistic study to investigate how far an exercise intervention might influence the organization of the brain network of MS patients. We found that just after 3 months the connectivity — how well the nodes of the brain network are connected to each other — increases, and this is observed for the structure as well as the function. The main conclusion is that exercise might repair or improve connectivity in brain of MS patients."

The study involved 57 patients with relapsing-remitting MS (RRMS) (69% female; mean age, 39 years; median Expanded Disability Status Scale score, 1.5) who were randomly assigned 1:1 to a waitlist control group (n = 27) or a supervised and individualized aerobic exercise program (n = 30). There was also a healthy controls reference group, but these persons did not participate in the exercise program.

The exercise group engaged in two or three weekly exercise sessions (a median of 22 sessions of 20 to 40 minutes' duration over 3 months) in the form of individualized training. All patients underwent baseline training with a fitness instructor, who developed a medium-intensity personal training plan for each patient to increase stepwise over the 3-month period. [/QUOTE]
[QUOTE]The researchers' results showed that compared with healthy controls, "the brain network was heavily reorganized in MS patients, with a loss of structural connectivity in several regions of the brain, but increased functional connectivity," he said. "It appears that MS patients try to compensate for this structural reorganization by having higher functional connectivity — they work harder to try and make up for the structural changes."

After 3 months, the waiting group showed a decrease in functional connectivity (P = .018) pronounced in hubs, while functional connectivity increased in the exercise group globally (P = .002).

The researchers observed a similar effect in structural connectomes, Dr Stellman said. "The waiting group remained unchanged after 3 months and the exercise group showed a globally increased structural connectivity (P = .002)," he said. "Moreover, we observed an increased clustering (ie, higher local connectivity) in the exercise group within 3 months (P < .001), again predominantly in hub regions."[/QUOTE]
Sara

Bericht door Sara »

Effect krachttraining is positief

[quote]
Effect krachttraining positief bij MS

Krachttraining kan de spierkracht en functionele spiercapaciteit verbeteren bij mensen met MS. Dit nieuwe onderzoek versterkt het idee dat krachttraining positief kan bijdragen aan de kwaliteit van leven met MS. Spierzwakte is een bekend symptoom bij MS en het is gerelateerd aan vermoeidheid en verminderde functionaliteit en mobiliteit. Wetenschappers uit Brazilië onderzochten daarom het effect van krachttraining op de spieren bij mensen met MS.

In totaal deden 23 mensen met MS mee aan het experiment. Ze werden verdeeld over twee groepen: een controle groep en een groep die de experimentele trainingen zou ondergaan. De groepen hadden vergelijkbare invaliditeits (EDSS) scores, de meeste tussen 3,5 en 5,5. Iedereen had tenminste 1 jaar de diagnose MS.

Drie keer per week trainen

De controle groep deed geen oefeningen, terwijl de experimentele groep twaalf weken lang, drie keer per week kracht- en weerstand training kreeg. Deze training van 45-60 minuten werd begeleid door professionals. Na 10 minuten warming-up werden oefeningen gedaan op een Multi Power Guided Squat apparaat en daarna een module met acht oefeningen voor verschillende spiergroepen. O.a. machine bench press (borst- en armspieren), horizontal leg press (dij- en bilspieren), machine military press (armspieren), buikspieroefeningen en front lat pulldowns (brede rugspier).

Er werden verschillende tests gebruikt om het effect van de trainingen te meten. De ‘Timed Up & Go” test meet de functie van de benen. De ‘Timed 7.62 Meters Walk’ en de ‘Sit-to-stand’ test meten de kracht in de benen. Balans en het risico op vallen, werden gemeten met de Berg balance test.

Aan het begin van de studie waren er geen verschillen in de scores van beide groepen. Maar na de twaalf weken krachttraining werden significante verschillen gevonden in scores van alle testen. De groep die getraind had, scoorde beter dan de controle groep in alle tests.

Krachttraining kan dus een belangrijke methode zijn om spierkracht en functionaliteit te verbeteren en te onderhouden bij mensen met MS. In combinatie met eerder onderzoek, waaruit blijkt dat krachttraining vermoeidheid kan verminderen en dat trainen een positief effect heeft op de kwaliteit van leven. wijzen de onderzoekers op het belang van krachttraining voor mensen met MS.

[/quote]
[url]https://www.msweb.nl/ms-onderzoek/thera ... sitief-ms/[/url]

Het onderzoek is gedaan bij mensen, van wie de meesten EDSS tussen 3,5 en 5,5 hadden. Voor de context misschien aardig om die EDSS er nog es bij te halen:

[url]https://www.msweb.nl/meer-over-ms/diagn ... tus-scale/[/url]
neuron

MS, bewegen en de relatie met de darmen

Bericht door neuron »

MS, bewegen en de relatie met de darmen

Onderzoekers hebben het effect van bewegen op de samenstelling van de bacterien in darm onderzocht.

Geen wonder dat de (meeste) mensen met MS last van hun darmen/spijsvertering hebben. Mensen met MS bewegen minder en dat heeft effect op de samenstelling van de bacterien in de darm.

Nog al wiedes, niet.

De vraag blijft dan wat te doen met de mensen die niet meer zo makkelijk bewegen. Wat zouden mensen die niet meer zo makkelijk bewegen kunnen doen om hun spijsvertering te verbeteren???

"The bottom line is that there are clear differences in how the microbiome of somebody who is obese versus somebody who is lean responds to exercise," Woods said. "We have more work to do to determine why that is."

Journal References:

Jacob M. Allen, Lucy J. Mailing, Grace M. Niemiro, Rachel Moore, Mark D. Cook, Bryan A. White, Hannah D. Holscher, Jeffrey A. Woods. [B]Exercise Alters Gut Microbiota Composition and Function in Lean and Obese Humans.[/B] Medicine & Science in Sports & Exercise, 2017; 1 DOI: 10.1249/MSS.0000000000001495

J. M. Allen, L. J. Mailing, J. Cohrs, C. Salmonson, J. D. Fryer, V. Nehra, V. L. Hale, P. Kashyap, B. A. White, J. A. Woods. [B]Exercise training-induced modification of the gut microbiota persists after microbiota colonization and attenuates the response to chemically-induced colitis in gnotobiotic mice.[/B] Gut Microbes, 2017; 1 DOI: 10.1080/19490976.2017.1372077

.
Martine@

crossfit training

Bericht door Martine@ »

crossfit training

Hallo, ik ben een tijdje niet op het forum geweest, komt eigenlijk omdat het best wel goed gaat en dan wil ik er gewoon even wat minder bij stil staan.

Maar ik wil graag mijn ervaring met jullie delen wat betreft sport/krachttraining. Voor mijn schub deed ik fitness en hardlopen, maar dat lukte mij niet meer daarna, het putte mij uit. In de zomer een revalidatie traject gevolgd en met de fysiotherapeut naar de sportzaal gegaan. Hij legde mij uit dat je met fitness gebruik maakt van bv de rugleuning waardoor je meer kg kunt verplaatsen. Maar het is belangrijk dat de kracht uit jezelf komt, en dat is ws een stuk minder als je niks hebt om tegen te leunen en daarom was fitness te zwaar. Met kleine oefeneningen heb ik mijn kracht, die erg slecht was, kunnen verdubbelen! Ik wilde dit na het traject verder oppakken en ik ben op zoek gegaan naar een andere sport. Ik heb crossfit gevonden en ik ben nu 6 weken bezig. Crossfit gaat uit van krachten vanuit je lichaam. Het mooie van deze sport is dat alle oefeningen terug te brengen (scalen) zijn naar je eigen niveau, terwijl je toch in een groep sport. Je wordt begeleid en bent niet in je eentje aan het klooien. Crossfit richt zich op kracht, coordinatie en conditie, en dat is nu net wat iemand met MS nodig heeft.

Wat ik tot nu toe merk is dat mijn energie verbetert, ik houd mijn werkdag beter vol en ik slaap beter. Het lijkt zelfs of ik een uurtje later naar bed kan, omdat ik dieper slaap. Het is wel belangrijk om je sportinstructeur te vertellen dat je ms hebt en samen kijken tot hoever je oefening aangepast moet worden. Geloof mij, tussen kerels die een bar met 50kg kunnen tillen, sta ik dezelfde beweging te doen met een pvc buis! Maar dat maakt niet uit, het gaat om de beweging, techniek en coordinatie, en ik zweet net zo hard.

Wat ms klachten betreft merk ik soms dat als ik iets intensief heb gedaan, bijvoorbeeld roeien, dat ik daarna een beetje waggel als ik daarna ga lopen. Het is net of er een vertraging in mijn lijf zit, alsof mijn lijf nog niet weet dat ik niet meer roei, maar moet gaan lopen. Ik denk dat dit minder zal worden als ik een tijdje verder ben.

Buiten dat sporten goed is voor het lichaam, merk ik ook mentaal heel veel. Bloed, zweet en tranen de eerste keren! Maar wat gaaf als iets lukt of beter gaat dan de vorige keer. Het is een uitdaging en confrontatie met jezelf.

Op you tube is veel te zien wat crossfit inhoudt, ook bij ms! Laat je niet afschrikken door het zien van zware gewichten, want een oefening kan ook met een houten plank of de pvc buis. En als je iets niet 10x kan, lukt het misschien wel 2x.

Blijf bewegen met MS!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp