Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Beweging

Alles omtrent voeding en supplementen
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

@Martine@

Dat heb ik idd ook als ik snel een aantal dingen tegelijk moet doen,dat dan iets op de grond eindigt of daar waar het niet hoort.
Heb ik bv ook als ik fysiek een intensieve of nieuwe handeling moet uitvoeren en tegelijkertijd praten, dan gebeurt het vaak dat ik op een gegeven moment vastloop in mijn verhaal of onsamenhangende woorden ertussendoor gebruik omdat mijn tong gewoon blijft hangen bij een ander woord of klank.

Dat gevoel van ongecontroleerd rondspartelen, heb ik als ik een stukje moet rennen. Dan heb ik echt het idee alsof ik alle kanten uitga en heel komisch uitzie.
Het springen op zich heb ik geen moeite mee,het draaien en draaiend houden van het touw daar ligt mijn probleem. Ik kan ook zonder touw geen mooie rechte vloeiende bewegingen maken, het gaat altijd een beetje hakkelig...een beetje schokkend en stotend.

Dat is een goede redenatie, als ik om te beginnen al het geld ervoor had zou ik dat ook doen. Maar mijn 'startkapitaal' is al niet ernaar. ;)
Het is zeker niet zo leuk, maar dan ga ik liever met mijn beperkte budget naar een sportschool waar ik zo vaak en lang naartoe kan als ik wil dan 1x per week een halfuur Crossfit.

@Sara Jongleren heb ik nog nooit gedaan.
Dat moet ik me dan maar aanleren, kan ik misschien als artiest nog wat (bij)verdienen.:haha:
bosnimf

Bericht door bosnimf »

Bewegen is natuurlijk super goed voor je. Nadeel is wel dat als je gaat sporten onder begeleiding, bijvoorbeeld een fysiotherapeut, dat daar aardige kosten aan verbonden zijn.

Crossfit trekt mij niet, maar iedereen moet een sport kiezen die bij hem/haar past.

Ik heb zelf een tijdje gefitnesst bij een sportschool onder begeleiding van een fysiotherapeut. Hoewel mijn ziekte bekend was, werd het niveau echt te zwaar voor mij. Bovendien vond ik het te duur. Ik vond fitness best leuk, maar de begeleiding van de fysiotherapeut stelde weinig voor. Ik ben daarom gestopt.

Ik ben nu aan het rondkijken, maar ik heb nog geen idee welke sport ik nu wil gaan doen. Best lastig. Misschien ook wel fitness zonder begeleiding. Of begeleiding bij de start. Of toch iets heel anders. Suggesties zijn welkom!
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

@bosnimf

Ja,dat is de keerzijde eraan....dat je je soms blauw betaald voor begeleiding en dat deze uiteindelijk niks voorstelt.
Als je fitness,krachttraining neem ik aan?,leuk vond dan kun je bij wijze van spreke naar een goedkope sportschool en zelf een schema aanhouden...

Ik heb nu een goedkoop abonnement bij een sportschool en zoek zelf een schema voor erbij....nu zelfs niet eens een schema en doe ik gewoon zelf wat oefeningen iedere keer (varierend van barbell, halters,apparaten en oefeningen op een matje etc.)
Ik heb een tijd het schema van Stronglifts 5x5 gedaan,maar de verhoging in gewicht ging me te snel. Wendler 5/3/1 is ook een goed programma.
Zelf heb ik een beetje een dubbel gevoel bij programma's/schema's enerzijds geeft het me houvast en vooral mentaal het idee dat ik iets gestructureerd doe....maar tevens heb ik ook de neiging om dan de snelheid vh programma bij te willen benen en/of mezelf te veel te vergelijken met anderen. Anderzijds heb ik zonder schema/programma het idee dat ik maar wat doe.
Het is sowieso een struikelblok voor me.......soms werkt het echt demotiverend voor me om de fysieke vooruitgang te zien bij anderen, terwijl ik esthetisch nu niet bepaald erop vooruitga. :(
Soms kan ik me echt kwaad maken en verdrietig voelen van het gevoel,dat ik 'genoegen moet nemen' met functioneel te kunnen blijven opereren...een normaal gegeven voor velen.

Heb je wel eens gedacht aan Calisthenics?
In het voorjaar/zomer zou je dat ook buiten kunnen doen. Voordeel is dat je met je eigen lichaamsgewicht werkt en je het op je eigen tempo kunt doen.
Chris Heria heeft veel uitgebreide video's op zijn kanaal om het langzaam op te bouwen: [url]https://www.youtube.com/watch?v=tB3X4Tj ... sq5_2uJ3gL[/url]
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=bosnimf;1098281]Bewegen is natuurlijk super goed voor je. Nadeel is wel dat als je gaat sporten onder begeleiding, bijvoorbeeld een fysiotherapeut, dat daar aardige kosten aan verbonden zijn.[/QUOTE]

Ik doe aan pilates en daarnaast eens per week aan fysiofitness. Ik heb een machtiging daarvoor ivm MS. De eerste 20 behandelingen heb ik zelf moeten betalen bij de start in 2011 maar sindsdien valt de fysio onder de basisverzekering.

Mijn ervaring is dat het voor de fysio ook zoeken is. Wat gaat wel, wat gaat niet. Omdat het de bedoeling is dat je je lichaam wel traint, is het zoeken naar de max en dat betekent ook dat je wel eens tot de conclusie komt dat een bepaalde oefening toch teveel was. Dan pas je hem daarna gewoon aan.

Ik ben erg blij met de begeleiding. Mijn fysio weet heel goed waar mijn problemen zitten en kan daar dus gericht oefeningen voor geven, en andere oefeningen juist vermijden. Ik denk dat het er meer om gaat dat je een goede fysio vindt.

Je zou ook nog naar een sportschool kunnen gaan waar ook een fysio is. Kan die in het begin meekijken naar je programma. En kun je daarna lekker zelf verder.
bosnimf

Bericht door bosnimf »

Mulder's Girl, dank je wel voor het meedenken.

Als ik fitness, vind ik een schema ook fijn. Al is het maar om mee te starten. Aanpassen kan altijd nog. Ik vind het leuk om mezelf uit te dagen, maar ik weet dat ik wel een beetje op moet passen.

Ik vind het bijvoorbeeld leuk om te roeien, maar ik heb een keer de hele zaal laten schrikken toen ik na het roeien opstond en viel. Mijn benen weigerden plotseling en daar ging ik! Boef!

Was confronterend, maar ook leerzaam😀

Wel een goed plan om te fitnessen bij een goedkope sportschool. Of op zoek naar een sportschool met een goede fysiotherapeut.

Calisthenics ziet er gaaf uit. Lijkt me leuk om te doen. Met iemand die me goed begeleidt, zou dat een optie kunnen zijn. Buiten sporten is heerlijk. Ik heb voordat ik MS kreeg bij een hardloopgroep gezeten.

Nessa, ook jij bedankt voor het meedenken! Pilates lijkt me ook leuk. Ik heb het nooit gedaan, maar de meeste sportscholen bieden het aan, volgens mij.

Ik ken een goede fysio, maar die is helaas niet meer verbonden aan een sportschool. Hier in de regio zijn verschillende sportscholen. Ook fysiofitness is mogelijk.

Ik ontdekte pas ook een nieuwe sportschool waar je kunt fitnessen en waar ze yoga aanbieden. Meer niet.

Ik moet gewoon op pad gaan en bij die sportscholen gaan kijken naar de mogelijkheden die er zijn.

Bedankt voor jullie reacties👍
Sara

Bericht door Sara »

Ik ga (bij periodes, soms heb ik tijdenlang écht geen zin :)) naar zo'n goedkope sportschool.

Daarnaast ga ik zo nu en dan naar een vertrouwde fysiotherapeut om m'n schema te laten bijstellen, en eventueel een keer in de fysiopraktijk met haar de oefeningen te doen, zodat ik 't ook echt goed snap :).

Met dat schema ga ik gewoon naar de sportschool.

Het kost me pakweg twee fysiotherapie-consulten, en dan kan ik voorlopig weer vooruit. Bij de sportschool loopt een best redelijk deskundige sportbegeleider rond, voor zover ik dat kan beoordelen.

Maar bij nieuwe klachten, blessures of echte verandering van wat ik kan vind ik 't fijn om even met de fysio te sparren :).

Ik heb geen chronische vergoeding, maar op deze manier lukt 't ook met m'n bescheiden aanvullende verzekering.
Knillis

Bericht door Knillis »

Mag ik vragen Sara waarom jij geen chronische vergoeding hebt? Of wil je geen chronische vergoeding omdat je verder (vrijwel) geen kosten denkt te maken die vallen onder het eigen risico?
Sara

Bericht door Sara »

Ha Knillis,

tuurlijk mag je 't vragen :).

Ik ben er ooit bij m'n vorige neuroloog wel es over begonnen, maar hij vond het voor mij niet nodig. Niet iedereen met MS heeft recht op chronische vergoeding, alleen als je dokter 't zinnig vindt, en je verwijst. Overigens is de beslissing ondertussen meer bij de fysio komen te liggen, geloof ik.

Kortom... ik ben er niet meer over begonnen, ook niet bij m'n nieuwe neuroloog, en kom uit met een keer of 10 fysio per jaar, waarvan ik eigenlijk niet kan zeggen dat 't MS-gerelateerd is. Knieproblemen, schouderproblemen, gedoe met m'n rug, dat heb ik de laatste jaren wel gehad.

Dus die neuroloog had eerlijk gezegd wel gelijk.

En zolang het kan ga ik liever naar de sportschool dan dat ik vaste afspraken heb met een fysio. Geeft me meer vrijheid. Ook om te spijbelen, dat dan weer wel :D.

Dat eigen risico, dat maak ik wel op! Ik heb me wel es voorgenomen om een jaar niet naar de neuro te gaan, om dat te besparen. Dat zou op zich wel kunnen in mijn situatie.

Maar ondertussen heb ik toch ieder jaar wel iets niet MS-igs, waardoor 't eigen risico tóch opgaat. Daar heeft 't dus niet mee te maken.
Knillis

Bericht door Knillis »

Dank je wel Sara. Duidelijk zo. Een arts moet nog steeds een verwijzing schrijven voor chronische therapie. Heel omslachtig want ieder jaar opnieuw moet er een nieuw briefje van de arts komen waarin staat wat je hebt en waar aan gewerkt moet worden.

Voor de therapie die je gebruikt uit de aanvullende verzekering hoef je geen verwijzing te hebben. Daar kun je zelf over beslissen.

Ik ga nu al meer dan 6 jaar naar de oefenzaal van de fysio en "train" daar 2 x per week in een 1 op 1 situatie.

Het fijne hiervan is dat als ik eens last van mijn nek, pols of schouders heb mijn therapeute gewoon een paar keer therapie in de behandelkamer doet, voornamelijk masseren en soms heel voorzichtig wat kraken.

Daarvoor wordt dus gewoon de chronische theapie gebruikt. :D
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Knillis;1098391]Het fijne hiervan is dat als ik eens last van mijn nek, pols of schouders heb mijn therapeute gewoon een paar keer therapie in de behandelkamer doet, voornamelijk masseren en soms heel voorzichtig wat kraken.

Daarvoor wordt dus gewoon de chronische theapie gebruikt. :D[/QUOTE]

Bij mij hetzelfde. Ik heb de fysio daar eens naar gevraagd, omdat het een beetje oneigenlijk voelt...

Volgens hem komen die 'andere' klachten toch wel degelijk uit de MS. Doordat mijn linkerbeen door de MS zwakker is, doet rechts veel meer. Die scheve belasting is niet goed voor je lichaam, en dat kan zich vervolgens manifesteren in de bil, rug of bovenrug/schouders.

Ik vind het vooral makkelijk dat ze zo kan:D
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp