Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Beweging

Alles omtrent voeding en supplementen
Martine@

Bericht door Martine@ »

De fysiotherapeut van de revalidatie legde mij uit dat bij MS, maar ook andere chronische ziekten, de kleine spieren als eerste getroffen worden, waardoor je gauw coordinatie en balans verliest. Het gaat om de spieren die vanaf de wervelkolom komen. Als die het niet goed doen, gaat het ook mis in de aansturing verderop, dus naar de armen en benen. Dus, wil je sporten, dan moet de nadruk in eerste instantie liggen op die spiergroepen. Dat kan al heel eenvoudig door te oefenen met zo'n elastiek wat ze vaak bij de fysio hebben. Kleine rekoefeningen met de armen en de benen, dat kan ook gewoon thuis (als voorbeeld: [url]https://www.youtube.com/watch?v=pehZVtJEO6w[/url])

Callanetics is daar ook op gericht, wordt volgens mij ook aanbevolen bij MS. Als je juist met coordinatie en balans problemen ervaart, dan moet je dus wel uitkijken met fitness, want dan kan dat gauw te zwaar zijn. Vorig jaar was ik drie dagen van het pad af door een half uur fitness.

Bij de revalidatie heb ik opgebouwd met zo'n elastiek en kan ik weer zoveel meer! En dat deed ik 10min per dag, in 3 maanden. Ik vond het verbluffend dat het met zo'n kleine tijds- en energie investering toch zoveel resultaat gaf.

Mijn tip zou zijn: begin klein, en kies dan iets wat je leuk vindt, want dan houd je het ook vol.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp