Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 4

Alles omtrent voeding en supplementen
Sara

Bericht door Sara »

Lunalen,

laag vitamine D kan ook op een probleem met de bijschildklier wijzen. 'hyperparathyreoïdie', en er zijn vast andere kwalen.

Van die hyperparathyreoïdie kun je trouwens ook MS-achtige klachten krijgen als ernstige vermoeidheid.

De moeite waard om uit te laten zoeken, door je huisarts of een internist: PTH (bijschildklierhormoon), vitamine D en calcium tegelijkertijd laten meten. Een hoog calcium-gehalte is ook een indicatie voor dit probleem. In dat geval is 1 bijschildkliertje (je hebt er 4) 'op hol geslagen'. Die kan in een kleine operatie verwijderd worden.

Maar de bottomline is: in jouw geval zou ik wat verder kijken naar de rare vitamine-d situatie.
neuron

Bericht door neuron »

@ Lunalen,

Tjonge, Ik word hier toch wel weer even stil van.

Het moet me even van het hart: Wat worden mensen met MS toch in de steek gelaten.

Lunalen, je bent op de goede weg door hier je probleem te posten.

Een vitamine D gehalte tussen de 10 en 20 nmol/L heet een [B]vitamine D tekort[/B].

Daar moet je voor worden behandeld.

Je schrijft: "Ik heb al verschillende kuren met D cure achter de rug".

Welke dosering slikte je?

Zou je een andere vitamine D willen proberen?

D cure wordt in Nederland nog niet zo lang toegepast. Ik weet niet of andere mensen daar bijverschijnselen van hebben gekregen.

.
abceetje

Bericht door abceetje »

Vind het wel een beetje een raar verhaal.

Zelfs de NL Gezondheidsraad adviseert een waarde boven de 50, ook bij "gezonde" mensen.

Raar dat een huisarts dan genoegen neemt met 10-20.

Heb je MS trouwens?
Marjan.

Bericht door Marjan. »

Zelfs mijn neuroloog vond 43 prima...
Door eigen toedoen zit ik nu op 169.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

En mijn neuro vond 75 destijds al te laag...

Wat een verschillen... zou niet moeten kunnen!

Vlinder
Lunalen

Bericht door Lunalen »

Bedankt voor jullie reacties !!

En ja, misschien moet ik inderdaad wel eens een ander merk gaan proberen.
Heb ooit Vista Forte smelttabletten van NewPharma gehad en daar had ik geen vermoeidheidsklachten van, maar na 6 maand inname stond mijn D gehalte wel nog altijd "maar" 24...:(

Ook van de D-Cure ampullen had in niet zo'n klachten. Maar ook daar ging m'n D gehalte nauwelijks van omhoog.
Dan op advies reumatoloog D - Cure druppeltjes 30 per dag en dat was dus nefast...3 dagen ik was dood en doodmoe..mee gestopt en dezelfde dag nog was die vermoeidheid zo goed als verdwenen..maar toen kon ik s nachts niet meer in slaap geraken.

Heb ik soms ook als ik mijn vitamine B12 injectie te laat op de avond krijg..heel vervelend.
Ook bij inname B12 van Bloem kon ik niet slapen. Nam ze s morgens en maar een halfje terwijl je er in ernstige gevallen wel meer dan 2 per dag mag nemen.

Heb het nog eens nagezien in 2010 was de beneden grens om alsnog "in orde" te zijn hier in Belgie : 20
Nu is dit al opgetrokken naar 30. Volgens het labo is tussen 30-100 helemaal ok.
Laatste onderzoek had ik een waarde van 21 en huisarts vond het niet nodig om daarvoor te suplementeren.
Zo ook de hematoloog, endocrinoloog en neuroloog.

Dan vind ik het ook moeilijk om daar te gaan opperen dat een waarde van rond de 100 veel beter zou zijn..vooral ook omdat ik zelf aangeef van het niet goed te verdragen als ik iets bijneem.
Hier in Belgie is vitamine D vrij verkrijgbaar, dus heb je het zelf wat in de hand wat je al dan niet bijneemt..

Alvast bedankt voor jullie reacties
greta † 2017

Bericht door greta † 2017 »

Ik heb een half jaar lang 5.000 IE geslikt en zat nog binnen de referenetiewaarden..nu vergeet ik ze meestal en heb nu een pot met 10.000 IE aangeschaft van Healthy Originins

Mijn B12 was ruim 500 maar ik had veel B12 tekort symptomen..
Deze B12 combi heetf mij enorm geholpen
[url]https://vitamineb12nu.nl/vitamineb12-behandeling.php[/url]
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hoi Lunalen,

Hoeveel IE heb je dan steeds gebruikt? Dit kan ik niet opmaken uit je berichten. Als dit maar 400IE of 800IE is, kan ik me voorstellen dat je waarde niet omhoog is gegaan...

Je huisarts, hematoloog, endocrinoloog en neuroloog hebben dan absoluut geen kennis van MS. Op alle websites over MS, de MS Vereniging, lezingen over MS etc etc. wordt voortdurend gesproken over het belang van vitamine D3. Dus... wees eigenwijs en trek je eigen plan. De medische wereld is al zoveel verder dan jouw artsen.

Zorg dat je waarde zo snel mogelijk omhoog gaat voor je eigen bescherming. (niet met 400 of 800IE maar minstens met 5000IE per dag)

Succes!

Vlinder
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Vlinder70;940695]
Zorg dat je waarde zo snel mogelijk omhoog gaat voor je eigen bescherming. (niet met 400 of 800IE maar minstens met 5000IE per dag)
[/QUOTE]

Hier ben ik het helemaal mee eens, Lunalen. Ik heb het in het verleden ook geprobeerd met lage doses, maar dat had nagenoeg geen effect.

Pas sinds ik 10.000 IE per dag ben gaan slikken en mijn vitamine-D-waarde boven de 90 nmol/L kwam, merk ik positief effect. Ik heb sindsdien geen terugval meer gehad, geen nieuwe klachten meer gekregen.
Lunalen

Bericht door Lunalen »

Ik heb de waardes van de supplementen eens nagekeken.

Van :

Vista Forte : 600 IE per dag (had ik geen vermoeidheidsklachten van)

D Cure ampullen : 1 per week a 25000 IE per ampul wat over een komt met zo'n 3571 IE per dag (kreeg ik dag zelf hoofdpijn van)

D Cure druppels : 400 IE per 5 druppels en ik nam er op aanraden van reumatoloog 30 druppels per dag van wat dus neerkomt op 2400 IE per dag. Nadeel is dat ik hier ongeloofelijke hoofdpijn van kreeg en er bovendien ook doodmoe van werd.
Na 9 dagen gestopt en dan 10 nachten niet in slaap kunnen raken. Daarna terug normaal slaapritme..

Heb even gezocht op hulpstoffen waar ik evt allergisch zou kunnen aan zijn, maar D cure schijnt volgens ik lees zeer zuiver te zijn en weinig of geen synthetische producten te bevatten.

Zou het kunnen dat ik gewoon deze hoge dosissen niet kan verwerken ??
Zou zeer graag mijn waarde omhoog krijgen maar dan wel zonder alle nevenwerkingen :hmmm:

Alvast :bedankt: voor jullie tips !!

Heb ik het goed voor dat de gezondheidsraad (2008) een waarde van 50 nmol/L of 20 ng/ML aanraad ?

Als ik het even nakijk dan word in ons labo gemeten in ng/ML dus moet ik mijn waardes dan gaan omrekenen om aan de "goeie" waarde te geraken ?

Volgens het labo ligt de ideale waarde tussen 30 - 100 ng/ML dus zit ik daar met mijn 21 en 24 van de laatste metingen niet zover onder ?

Of begrijp ik het verkeerd ???
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp