Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Even een vraag

Alles omtrent voeding en supplementen
chyta

Even een vraag

Bericht door chyta »

[COLOR="Purple"]Goedemiddag gebruik al ruim een jaar

Vitamine D3 50.000 IE/ ml DMB 1x pw 0.2 Milliliter.

Maar veel vind ik het niet helpen tot nu toe ben wel gestegen maar ook niet wonderbaarlijk .

Mijn vraag is 'Is dit een hoge dosis ?'

Alvast bedankt

Liefs Chyta [/COLOR]
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Begrijp ik goed dat je een vijfde deel van de dosis neemt per week?
Dat zou dus 10.000 IE per week zijn?

Of de dosis hoog is hangt natuurlijk af van hoe je waarden zijn.
Ik heb een aantal keren bloed laten prikken om mijn waarden te bepalen en aan de hand daarvan mijn dosis telkens bijgesteld. Ik zit nu op 2.500 IE per dag in de zomer en 3.000 per dag in de winter. (dus per week 17.500 of 21.000 IE)

Voordat ik vitamine D slikte zat ik op 63 n/mol. Met het slikken van 2500 / 3000 per dag zit ik nu rond de 120 n/mol.

Ik las hier op het forum dat het verstandiger is per dag te nemen dan per week. De uitleg (en meer informatie) staat wel in het [URL="http://www.msweb.nl/forum/showthread.ph ... t=vitamine"]Vitamine D topic[/URL].

Overigens merk ik geen verschil met wel of niet slikken (qua gezondheid of klachten). Maar ik vind het wel belangrijk een goede waarde te hebben.
chyta

Bericht door chyta »

[COLOR="Purple"]Dank voor je reactie !!

Vitamine D3 50.000 IE/ ml DMB 1x pw 0.2 Milliliter

Staat op de verpakking en 1 x per week slik ik 0,2 mililiter .
Heb gekeken op de link die jij stuurde maar snap het niet :o

Zou ik het meerdere keren per week moeten nemen .

De waarde was bij het begin 23 veel te laag volgens MS V .

de laatste keer dat het geprikt is was het 39 dus wel verbeterd . Maar ben nu al ruim een jaar bezig . En deze zomer veel buiten geweest [/COLOR]
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Als ik het zo lees staat er dat er 50.000 IE in 1 ml zit en daar neem jij 0,2 ml van. Dus een vijfde deel. Je neemt dus 10.000 IE per week.

De link gaat naar het topic over vitamine D, waar een aantal mensen in posten die er veel verstand van hebben. Het is misschien wat veel om te lezen, maar wellicht staat er wat interessants voor je in. In ieder geval heb ik daar gelezen dat het beter is om elke dag een beetje te nemen dan 1 x per week een heleboel.

Toen mijn waarde 63 was, kreeg ik ampullen van 50.000 IE per week, waarmee mijn waarde in 4 à 5 weken naar 99 gestegen was. Maar dan nam ik dus 50.000 en niet een vijfde deel ervan. Ik ben daarna zelf gaan slikken en heb elk half jaar bloed laten prikken. In februari (om te zien wat de winter met me had gedaan) en in oktober (om te zien wat de zomer met me had gedaan). Ik wilde uitkomen tussen de 100 en 150 n/mol.

Als jouw waarde maar 23 was, en na het slikken van vitamine D 39, dan lijkt het me dat de dosis te laag is. In Nederland wordt sowieso een ondergrens aangehouden van 50 n/mol, dus met 39 zit je daar nog onder. Maar mensen met MS mogen wel een wat hogere waarde hebben. Vandaar dat ik tussen de 100 en 150 wilde zitten.

Misschien moet je nog een keer bloedprikken om te kijken hoe de waarde nu is. Als hij nog te laag is, dan slik je bijvoorbeeld een dubbele dosis, en prik je over een half jaar weer om te kijken hoe de waarde dan is.
chyta

Bericht door chyta »

[COLOR="Purple"]Dank Hanna !

Weet je misschien ook wat de hoogste dosis zonder gevaar is ? [/COLOR]
mari

Bericht door mari »

Chyta in het vit D topic waar Hanna naar verwijst staat heel veel over D3 en lezen en schrijven vele mensen met veel kennis daarover.
Je kan je vraag daar het beste stellen denk ik, weet je zeker dat hij gelezen wordt.

Ik slik gemiddeld 4000 IE per dag en zit rond de 150.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

[QUOTE=chyta;1071644][COLOR="Purple"]
De waarde was bij het begin 23 veel te laag volgens MS V .

de laatste keer dat het geprikt is was het 39 dus wel verbeterd . Maar ben nu al ruim een jaar bezig . [/COLOR][/QUOTE]


Een waarde van 39 is véél te laag en eigenlijk geen verschil met 23.

Ik zou voorlopig dus even een boost aan vitamine D nemen. Een paar maanden 10.000IE per dag zou geen kwaad kunnen. Dan weer eens bloed laten controleren en eventueel je dosering bijstellen. Gevaarlijk hoog kom je eigenlijk nooit met D3, gevaarlijk laag wel!

Groetjes,
Vlinder
chyta

Bericht door chyta »

[COLOR="Purple"]Hallo ik snap al die eenheden niet goed , sorry !!

Kan iemand mij vertellen hoeveel ik per dag zou moeten nemen van de medicatie die ik nu heb ?

Vitamine D3 50.000 IE/ ml DMB 1x pw 0.2 Milliliter [/COLOR]
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hoi! Ik heb dit middel ook al eens gehad (Colecalciferol FNA drank) en ik moest ook 0,2ml nemen. Volgens mij was dat 10.000IE. Maar ik weet het niet 100% zeker. Misschien iemand anders?

Als het 10.000IE is, zou je dit voorlopig dagelijks kunnen nemen.

Dit is de enige D3 die vergoed wordt, maar ik zou het toch gewoon zelf kopen. Andere middelen zijn een stuk duidelijker; daar staat tenminste op hoeveel druppels hoeveel IE is of hoeveel IE een capsule bevat.

Ik gebruik al een tijd druppels van Nature's Answer. 2000IE per druppel.

Ook kost vitamine D bijna niets, dus waarom zo'n drankje van je arts....

Groetjes,
Vlinder
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Ik heb de drank even opgezocht:

Colecalciferol Drank FNA, 100 ml (+ doseerspuit): 50.000 IE colecalciferol per ml.

Dus 0,2ml = 10.000IE

Dit wekelijks slikken is niet zo veel. Ik zou dit voorlopig dagelijks slikken, gezien je lage bloedwaarde. Het is ook beter dagelijks te slikken.

Groetjes,
Vlinder
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp