Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Proefschrift voeding

Alles omtrent voeding en supplementen
zeepaardje

Proefschrift voeding

Bericht door zeepaardje »

Ik kwam dit proefschrift tegen, er staan wat interessante dingen in over voeding en evt tekorten bij ms pt.


[url]http://www.gezondheid.nl/medische-dossi ... oorspellen[/url]

Het bleek dat patiënten met een secundair progressief beloop een significant lagere inname van magnesium en calcium hadden, vergeleken met patiënten met een primair progressief of een goedaardig beloop.

Ook bleek dat patiënten met een secundair progressief beloop een significant lagere inname van ijzer hadden dan patiënten met een primair progressief beloop.

In vergelijking met de Nederlandse bevolking had de onderzochte groep MS patiënten een significant lagere inname van verzadigde en onverzadigde vetten, totale hoeveelheid vet, cholesterol, foliumzuur, magnesium, en koper. MS patiënten hadden, gerefereerd aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, een te lage inname van foliumzuur, magnesium, zink, calcium en selenium
Klick

Bericht door Klick »

ehh en dus?
het verhaal komt heel interressant op me over, maar het land even niet in die grijze massa van me..
wil dit zeggen dat het altijd goed is supplementen te gebruiken en welke dan?
of toont dit aan dat bij een te lage 'stand' bij begin van ms het beloop te voorspellen is, ongeacht of je later supplementen gebruikt..

:o
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ja het is nogal een lap tekst.

Zo ver als aanbevelingen voor supplementen gaat het onderzoek niet, maar het lijkt wel een conclusie die je kan trekken.

Er is niet onderzocht of mensen die supplementen nemen een gunstiger verloop hebben.

Ze hebben alleen vastgesteld dat mensen met een ongunstig verloop vaak minder van bepaalde voedingsstoffen binnen krijgen.

1 en 1 lijkt 2 maar is het niet altijd natuurlijk. Neemt niet weg dat mijn ms zich rustig gedraagt en ik braaf mn supplementen neem.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp