Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kefir

Alles omtrent voeding en supplementen
RoOsJe *59

Kefir

Bericht door RoOsJe *59 »

Beste allemaal,

Ik wil graag beginnen met het eten/drinken/maken van kefir.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Waar kan ik het kopen.........liefst bio,
En hoe kan ik dat zelf maken? Of is dat heel veel “gedoe”?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie.
MarcC

Bericht door MarcC »

Kefir kun je kopen bij allerlei eco-winkels of op internet. Ik heb kefir van een mevrouw uit de straat. Die had namelijk genoeg over, want als je het goed doet, dan groeien de kefir korrels behoorlijk.

Ik gebruik het volgende recept:
150 gr kefir korrels
75 gr rietsuiker
1,25 liter water
2 gedroogde vijgen

3 dagen laten staan, niet in een dichte fles (vorming koolzuur!) en je krijgt een heerlijke zoet-zure drank met prik en een vleugje alcohol. Ik vond het de eerste keer drinken wel spannend, maar het is gewoon een lekker drankje.

groetjes, Marc
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

@MarcC Hetgeen wat jij beschrijft is waterkefir (waarvoor je aparte korrels nodig hebt.
Qua 'gedoe' vond ik waterkefir lastiger om te maken....en niet echt lekker om te drinken,maar dat komt omdat ik niet vd lichte alcoholsmaak van waterkefir houdt.

Gewone kefir wordt gemaakt van melk. Je kunt zelf kiezen wat voor een melk,zelfs non-zuivel melk als amandel en kokos (maar dan wel zonder toevoegingen als stabilisatoren en verdikkingsmiddelen)
Zelf gebruikte ik altijd bio geitenmelk,omdat ik niet tegen koemelk kan.
Het proces is heel makkelijk en kost weinig moeite.

Hier een video waarin je kunt zien,hoe je kefir kunt maken:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=Vr7keFDaMJY[/url]

De starter/korrels kun je kopen bij kefirshop (vandaar de video), maar bij de natuurvoedingswinkels zijn ook vaak starters te koop. Ook bieden mensen regelmatig de korrels (gratis) aan op bijv.marktplaats.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Heb waterkefir en melkkefir. Heb het momenteel even in de diepvries geparkeerd :-)

Ik maak liever melkkefir, vind dat lekkerder, vriend heeft liever waterkefir. Mijn hond is dol op melkkefir.

Heb last van mijn darmen en kefir helpt me altijd goed, vind het wel intensief om steeds weer te moeten maken en ben er daarom even mee gestopt.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=vlinder009;1094304]Heb waterkefir en melkkefir. Heb het momenteel even in de diepvries geparkeerd :-)

Ik maak liever melkkefir, vind dat lekkerder, vriend heeft liever waterkefir. Mijn hond is dol op melkkefir.

Heb last van mijn darmen en kefir helpt me altijd goed, vind het wel intensief om steeds weer te moeten maken en ben er daarom even mee gestopt.[/QUOTE]

Persoonlijk vind ik het de minst intensieve vorm van fermenteren.
Gefermenteerde groenten (proberen te) maken,dat vond ik veel intensiever....en slaagkans van het resultaat kleiner.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hoi Roosje, ben je inmiddels al kefir aan het drinken?

Ik heb mijn kefir weer uit de vriezer gehaald en het leeft weer :-) Drink dagelijks een beker melkkefir en wil waterkefir ook weer maken voor vriend. Ook mijn hond is er weer blij mee.

Ja klopt Mulder's Girl, het is in principe niet veel werk om te maken, maar ik vond op een gegeven moment het wel zwaar om dagelijks te maken en dan vergat ik het enzo waardoor de kefir het niet meer goed ging doen.

Wel makkelijk dat, als je er even genoeg van hebt, het in de vriezer of koelkast kan :-)
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

@Vlinder009 Ik maakte het ook niet iedere dag. Zo snel kreeg ik de kefir ook niet op. ;)
Klick

Bericht door Klick »

melk kefir geproeft als uitprobeersel gewoon vd supermarkt.
dat is lekker:D

beetje yoghurtdrankje..en smaak

ik neem het liefst geen melk.. dus water kefir spreekt mij meer aan.
zelf maken...eeehh hihi twijfel :o
waar ga ik goede kefir scoren? heb ik die dicipline wel?
wat ga ik merken van kefir? is het de moeite waard?
MarcC

Bericht door MarcC »

dag Klick,

Ik heb waterkefir van iemand uit de straat. als je goed met de kefir omgaat, dan groeit het, het wordt meer. De mevrouw uit mijn straat heeft altijd de kefir, die ze over had, bewaard. Daar pluk ik nu de vruchten van. Zij heeft 2 jaar geleden de kefir op internet gekocht, en hij doet het nog steeds dus.

Het vraagt wel discipline om elke 3 dagen een nieuwe lading kefir te maken, maar het is echt maar 5 tot 10 minuten werk. Valt allemaal wel mee dus.

Wat je ervan merkt? Tja, je krijgt er een betere damflora van, en dat heeft een positief effect op je MS. Maar hoe en wanneer je dat merkt, goede vraag. Hoe zal het met je MS gaan zonder de kefir? Beetje hetzelfde dilemma als met MS-remmers. Gewoon gokken en hopen op een positief effect. Met een verschil: kefir is echt veel gezonder dan al die MS-remmers.

groetjes, Marc
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Ik heb gister mijn melkkefir in de vriezer geparkeerd. Ik neem nu alleen nog waterkefir en doe een tweede fermentatie met vruchtensap. Ik merk het altijd direct als ik weer begin met kefir aan mijn darmen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp