Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bekaf na eten, total loss en krachteloos

Alles omtrent voeding en supplementen
Sara

Bericht door Sara »

Tot op zekere hoogte herken ik 't wel.

Van een rauw worteltje heb ik geen last, maar het verschil tussen één boterham (geen probleem) en twee boterhammen (vaak behoorlijk extra moe) is er wel degelijk.

Na het avondeten heb ik rust of ga ik bewegen, dan hindert 't me niet zo, gelukkig: qua beweging heb ik nog steeds nauwelijks MS-problemen.

Overdag eet ik steeds kleine porties, dat werkt voor mij beter. Met m'n suiker is niks mis.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Als je moe wordt na het eten,dan kan het zijn dat je dingen eet (of combineert) die erg zwaar zijn voor je spijsvertering. Deze moet dan flink aan de slag, met als resultaat dat jij je vermoeider voelt.
Van granen en zuivel is het bekend dat deze erg zwaar zijn voor de darmen.
Hamartia

Bericht door Hamartia »

ja ik herken het maar heb nog geen patroon ontdekt. In mijn beleving is deze vermoeidheid net zo wispelturig als mijn andere ms klachten. De behoefte om er grip op te krijgen is groot, maar ik probeer het maar te aanvaarden hoe het is: oncontroleerbaar.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Suzan;1099660]Ik heb er een beetje moeite mee dat je dit als zijnde een feit brengt. Kun je dit onderbouwen?
En dan niet het "melk is voor kalfjes" argument?[/QUOTE]

Ik kan geen wetenschappelijke argumentatie houden, maar ik bekijk voeding volgens de Chinese voedingsleer. Kort gezegd komt het er dan op neer dat zuivel slijmvormend is. En als jouw energie en lichaamsprocessen door slijm heen moeten, kost het veel meer moeite en ben je dus sneller moe.

Wat betreft rauwkost: de basis van je spijsvertering is een soort vuurtje, waardoor je spijsvertering optimaal werkt. Rauwe en koude voeding doven dit vuur, waardoor je energie dus op gaat aan het opstoken van dat vuurtje.

De precieze onderbouwing van suikers en granen (en dan vooral tarwe) kan ik je zo even niet geven, daarvoor moet ik de literatuur in duiken.
dientje

Bericht door dientje »

ik herken dit wel.
na warm eten erg moe, of warm drinken ...met koude drank of ijs weer wat beter.

ook als ik zelf te warm heb.

eten kost veel energie....:moe:
Antoinette

Bericht door Antoinette »

We eten extra vroeg warm eten (tussen half 5 en 5 uur) omdat wij dit prettiger vinden. Daarna voel ik me veel fitter, alsof ik een energydrank heb gedronken. Maar om 7 uur heb ik moeite om mijn ogen open te houden en krijg ik een extra dip.Feitelijk heel raar.

Ach, ik accepteer het maar zoals het is en laat me wegzakken in een halve sluimer. Een uurtje later kom ik weer bij mijn positieven.

Ik analyseer het niet meer want als ik me dáár ook nog druk om ging maken had ik wat te doen. Er is al zoveel waar ik rekening mee 'moet' houden.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ehm. Ik zou zweren dat dit topic over "Bekaf na eten, total loss en krachteloos" ging....

Nu is het plots versprongen naar "Welke medicijnen bij pp ms?"
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

De berichten over PP MS zijn verplaatst naar regulier!
Mario

Bericht door Mario »

Hallo,


Ik herken dit ook. Als we bevb.op verlof zijn kan ik echt genieten

van het ontbijt, maar ik voel me nadien ook "plat gewalst"

Ik ga dan in bed liggen om te herladen... volgens mij

ligt het niet aan de voeding, maar gewoon, dat alles een

inspanning kan zijn voor het lichaam ..... :( Zelfs een

conversatie....

Ms kan zo verschillend zijn voor iedereen....

Hopelijk heeft iemand een oplossing ?


groetjes, Mario
Miss J

Bericht door Miss J »

Voedsel verteren kost inderdaad, afhankelijk van welk voedsel en hoe een ieder daar op reageert, veel energie. Dit kan je dus inderdaad op het verkeerde been zetten. :huh:

Misschien zijn voedsel intolerantie testen hierbij een uitkomst. Die verklappen mogelijk voedingsmiddelen die je niet goed liggen en daarmee je lichaam extra belasten :cool:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp