Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

bloedwaarden en raw food

Alles omtrent voeding en supplementen
bosuil

bloedwaarden en raw food

Bericht door bosuil »

Hallo,

Is er iemand die zijn bloed heeft laten testen op tekorten zoals bijvoorbeeld op deze site ([url]http://www.bloedcellen.nl/bloedonderzoek.html[/url]) staat vermeld of een ander onderzoek?

Ik wil beginnen met raw food, maar zou dan wel eerst willen weten of er specifieke tekorten in mijn bloed aanwezig zijn, om zo gericht met de slow-juicer aan de gang te gaan.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Bloedwaardes zeggen ook niet altijd alles mbt eventuele tekorten.

Via de huisarts kwam er bv uit dat mijn calciumgehalte in t bloed binnen de (opper)waardes was (wat ik al heel opmerkelijk vond), maar als het lichaam te weinig calcium binnenkrijgt gaat het 't bv uit de botten halen waardoor het calcium bloedwaarde gehalte normaal lijkt.

Ik weet niet hoe het zit met alle andere voedingsstoffen,maar als iets in het bloed 'normaal' is,wil dat dus niet altijd zeggen dat het ook daadwerkelijk in de cellen terechtkomt.
Dus ik zou zvm proberen via de huisarts te laten prikken/testen voordat je veel geld gaat neerleggen voor iets wat mogelijk niet een helder beeld geeft.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Mulder's Girl;1100339]
Via de huisarts kwam er bv uit dat mijn calciumgehalte in t bloed binnen de (opper)waardes was (wat ik al heel opmerkelijk vond), maar als het lichaam te weinig calcium binnenkrijgt gaat het 't bv uit de botten halen waardoor het calcium bloedwaarde gehalte normaal lijkt.
[/QUOTE]

Waarom vond je dat opmerkelijk? Als je calciumwaarde niet binnen de normaalwaardes valt, moet je je juist zorgen maken. Dan kan er idd calcium uit je botten gehaald worden of je kunt nierfalen krijgen.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Sylvia1;1100340]Waarom vond je dat opmerkelijk? Als je calciumwaarde niet binnen de normaalwaardes valt, moet je je juist zorgen maken. Dan kan er idd calcium uit je botten gehaald worden of je kunt nierfalen krijgen.[/QUOTE]

Ik vond het opmerkelijk omdat ik voor mezelf het idee had dat ik (te?) laag in calcium zou zitten,omdat ik over de afgelopen 2 jaar steeds meer producten heb moeten schrappen ivm reacties, wat redelijke calciumbronnen waren.
Nu is mijn calcium ineens net iets boven de bovengrens, terwijl ik relatief weinig calcium binnenkrijg. Voorheen heb ik nooit te hoog in calcium gezeten en dat was met het eten van dagelijks zuivel,groene bladgroenten en broccoli.
Sara

Bericht door Sara »

Mulder's girl,
Ik deel even het verhaal over mijn te hoge calcium, de oorzaak, en wat ik eraan gedaan heb.

Bij jou is er misschien helemaal niks bijzonders aan de hand, dat kan prima! Maar een keer PTH meten zou je kunnen overwegen.

Komt ie:

Toen mijn calcium een jaar of zes geleden es te hoog was, dacht mijn huisarts in eerste instantie dat 't kwam door m'n vitamine D-consumptie (2000 IE / dag). Toen stoppen met vitamine D niet hielp, ben ik zelf maar es gaan googlen, en heb ik 'm op 't spoor van bijschildklier / PTH gezet.

De internist constateerde inderdaad een verhoogd PTH. De oorzaak bleek een adenoom op één van m'n vier bijschildkliertje te zijn. Het gevolg is dat m'n lichaam het calcium uit m'n botten haalde. En door het verhoogde gehalte calcium in m'n bloed bleef er ook wat meer achter in m'n organen. Niet dramatisch, maar op den duur is dat niet goed voor je botten, en ook niet voor met name je nieren.

De hoogte van m'n calcium was niet alarmerend. Als een bijschildklier een nóg veel hoger calcium veroorzaakt, wordt 't standaard weggehaald met een kleine operatie.

Omdat een verhoogd calcium óók 'vage' neurologische en psychische klachten kan veroorzaken, zoals vermoeidheid, heb ik toch gekozen voor die operatie. Een beetje in de hoop dat een stuk van m'n MS-vermoeidheid geen MS-vermoeidheid zou zijn, maar calcium-vermoeidheid. Jammer genoeg heeft 't daarvoor niks geholpen.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Sara dank je voor je verhaal. :)

PTH was waar ik inderdaad ook al over dacht. Calcium is getest met nog een reeks andere dingen vanwege een 2nd opinion die ik heb gehad (niet mbt MS maar andere klachten; extreme haarverdunning&uitval,vorming van heel veel moedervlekken,ondertemperatuur etc. Zelf heb ik sterk het vermoeden van een traagwerkende schildklier. De arts zei dat alles binnen de waardes was en dus ok,maar ik heb hier sterk mijn twijfels bij)
De uitslagen van alle testen moeten nog naar de huisarts gestuurd worden, dan kan ik ook zien of er evt het PTH is getest.

Alles was binnen de waardes,het enigste dat eruit sprong volgens de interniste was het hogere calcium en mijn ALAT scheen ook verhoogd te zijn.
Net zoals bij jou adviseerde ze mij ook om te minderen/tijdelijk te stoppen met vit.D, maar ik geloof niet dat dit de oorzaak is. Ik heb haar dus ook gezegd dat minderen met vit.D voor mij geen optie is.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Mulder's Girl;1100350] Ik heb haar dus ook gezegd dat minderen met vit.D voor mij geen optie is.[/QUOTE]

Je weet dat je lichaam calcium beter opneemt door vitamine D? Mss niet onverstandig om eens een tijdje geen vitamine D te slikken en te kijken wat er gebeurt.

Al was het maar om het uit te sluiten als oorzaak. Je kunt er daarna altijd weer mee beginnen.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Sylvia1;1100352]Je weet dat je lichaam calcium beter opneemt door vitamine D? Mss niet onverstandig om eens een tijdje geen vitamine D te slikken en te kijken wat er gebeurt.

Al was het maar om het uit te sluiten als oorzaak. Je kunt er daarna altijd weer mee beginnen.[/QUOTE]

Dat weet ik inderdaad,maar zo gauw als ik al minder dan keldert mijn energie,nog moeizamere darmwerking etc.

Ik zag in jouw topic van Coimbra,je uitslagen.....daarin is jouw Vit.D vele malen hoger dan dat van mij (daarbij ben ik getest daarop in de zomer...supplementatie+zonlicht).

Ik vond een aantal opmerkelijke symptomen op de site parathyroid.com die ik bij mezelf terug herken. Ik had dus zelf ook al het idee dat mijn probleem meer daar ligt.
Marsei

Bericht door Marsei »

Let ook op de [URL="http://www.orthokennis.nl/artikelen/vit ... aatziekten"][U]vitamine K2[/U][/URL].
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Vandaag weer bij dermatoloog geweest.
Heb haar verteld over verhoogd calcium en ALAT en de parathyroide-theorie.
Ze gaf natuurlijk aan dat dit niet haar vakgebied is,maar ik heb haar wel zover gekregen dat ze me bloed heeft laten testen op alweer calcium, Vit.D en nu ook PTH.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp