Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

voeding en vermoeidheid

Alles omtrent voeding en supplementen
Ingrid78

voeding en vermoeidheid

Bericht door Ingrid78 »

Mijn grootste MS-klacht is de dagelijkse vermoeidheid. Kan bepaalde voeding helpen tegen vermoeidheid?

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben, en of er misschien een brochure (voeding en MS vermoeidheid) beschikbaar is.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Ingrid, op dit forum zijn diverse topics over voeding bij MS. Jouw vraag is heel breed, dus ik vermoed dat je nog op zoek bent naar hele brede informatie. Je kunt eens kijken via de zoekfunctie (of Google) bij Walsh, Jelinek, Swank, Paleo, etc. Ook is er vanuit de Oosterse geneeskunde veel te vinden over voeding. De stichting MS-Anders houdt zich ook veel bezig met voeding bij MS, en werkt met het "Eet anders experiment".

Mijn persoonlijke ervaringen vanuit de Chinese voedingsleer zijn: geen suikers, geen granen en geen zuivel. Dat zijn producten die zwaar te verteren zijn voor je lijf en weinig voedingswaarde hebben. Dat kost dus onnodig veel energie, die je voor andere dingen zou willen gebruiken.

Als je wat meer info hebt verzameld, kun je het beste uitzoeken wat voor jou persoonlijk werkt. Dus kies 1 voedingsgroep en elimineer die minimaal 14 dagen uit je voeding. Dan voel je meestal zelf wel of deze voeding voor jou een negatieve invloed heeft.

Je zult ongetwijfeld nog meer reacties krijgen, succes met je oriëntatie!
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Verkeerde voeding kan zeker vermoeidheid veroorzaken. Ik word bijvoorbeeld heel moe na het eten van schaal- en schelpdieren.

Wat verkeerd is, is voor iedereen anders. Een diëtiste kan je helpen om te ontdekken wat voor jou niet goed is.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik heb de ziekte van Duhring (Coeliakie). Sinds ik geen gluten meer eet ben ik minder intens moe. Bij toeval heeft dit voor mij dus een positieve bijwerking.
Bedenk dat iedereen op voeding anders reageert. Mijn dieet is lastig, en dat zijn meer diëten.
Er is geen standaard dieet tegen vermoeidheid.
Jacoba

Bericht door Jacoba »

Je zou voor jezelf een eliminatiedieet kunnen volgen. Dan begin je dus met een basis, waarna je steeds voedingsmiddelen toevoegt.
Zelf heb ik een histamine-intolerantie. Als ik dus iets heb gegeten wat histamine vrijmaakt, ben ik de andere dag heel moe.
Voeding kan dus effect hebben op je vermoeidheid, maar dat is een hele uitzoekerij. Want het is bij elk mens anders.
Christian

Bericht door Christian »

Waarom probeer je het niet uit? Je zal er zeker niet slechter van worden als je de wetenschappelijk bewezen slechte dingen laat staan zoals alle zuivel, alle vetten, alle alcohol, suiker, etc.

Ik heb nooit last gehad van extreme vermoeidheid maar voel me na een jaar zo gezond mogelijk te eten er wel 'vitaler' van. Hopeliijk kan ik je hiermee een klein beeeje in de juiste richting helpen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Sinds wanneer is het [I]wetenschappelijk bewezen[/I] dat melk ongezond is (tenzij je een lactose intolerantie hebt, natuurlijk)?

En door welke [URL="https://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudowetenschap"]pseudowetenschappers[/URL]? En met welk dubbelblind wetenschappelijk onderzoek? Waar gepubliceerd en ook erkend door collegae wetenschappers?

Maar ik maak nu dat ik wegkom uit dit topic, want ik voel de bui al hangen... :tralala:
Job

Bericht door Job »

De Zweed Karl Michaelsson heeft hier in de jaren 80-90 grootscheeps onderzoek naar gedaan. Hij kwam tot de conclusie dat melk ongezond is, het verouderingsproces versnelt en zelfs kan leiden tot een vroegtijdige dood.
Sara

Bericht door Sara »

Voor de aardigheid toch es iets over dit onderzoek opgezocht.

[url]https://www.foodnavigator.com/Article/2 ... -supported[/url]

Het was een cohortonderzoek waar als resultaat uit kwam dat mensen die véél(!) melkproducten gebruiken wat slechter af waren.

Probleem met cohortonderzoek is dat je eigenlijk moet corrigeren voor allerlei andere leefstijl-verschillen, en dat dat nauwelijks te doen is. Lees ook de link.
Het is natuurlijk niet uitgesloten dat melk ons vooral door Joris Driepinter is aangepraat, maar bewijs dat t echt slecht voor ons is, daar is t echt te vroeg voor.

Alle vet vermijden zoals eerder geopperd is trouwens zeer, zeer, zéér ongezond. Alleen al voor je stoelgang is t echt nodig dat je wat vet gebruikt,
Knillis

Bericht door Knillis »

Gelukkig heb ik nooit melk gelust, ik griezel er van. :D
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp