Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw concept voor MS

MS onderzoek&studies
Marjan.

Bericht door Marjan. »

Helaas is het niet digitaal. Ik had de tip van iemand gekregen en heb voor een keer de volkskrant gekocht.
Mega interessant, autisme, rheuma, fibromyalgie, artherosclerose, depressie, diabetes wordt allemaal gelinkt aan zieke darmen. De ene aandoening waarschijnlijker dan de andere.
De zgnmde lekkende darm waardoor bacteriën de bloedbaan inkomen en schade veroorzaken.
Nu wordt bv alleen gekeken naar schade aan de vaten en de oorzaak dus elders gezocht zoals cholestorol, terwijl de oorzaak in de darm ligt.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=Marjan.;946014]Helaas is het niet digitaal. Ik had de tip van iemand gekregen en heb voor een keer de volkskrant gekocht.
Mega interessant, autisme, rheuma, fibromyalgie, artherosclerose, depressie, diabetes wordt allemaal gelinkt aan zieke darmen. De ene aandoening waarschijnlijker dan de andere.
De zgnmde lekkende darm waardoor bacteriën de bloedbaan inkomen en schade veroorzaken.
Nu wordt bv alleen gekeken naar schade aan de vaten en de oorzaak dus elders gezocht zoals cholestorol, terwijl de oorzaak in de darm ligt.[/QUOTE]

Leuk zulke tips maar die zeggen me helemaal niets. Ik wil graag de bronvermelding weten, zolang ik die niet heb is het allemaal niets waard voor me.

Is het onderzoek van een arts (en welk soort arts?) is het een soort reclame?

Zo lang ik dit niet weet laat ik het links liggen en zal ik NOOIT zeggen dat darmen de oorzaak zijn.
Marjan.

Bericht door Marjan. »

O.a:
Onderzoeken: universiteit van Goteborg in Zweden.

Vlaamse arts Michael Maes toont in 2009 aan dat mensen met M.E meer antilichamen aanmaken tegen bacteriemoleculen. Deze moleculen activeren immuuncellen in de hersenen.

Onderzoekers in het AMC experimenteren met poeptransplantaties.

Onderzoekers in Zwitserland publiceerden in nature medicine.
Er lopen studies waarin rheuma patiënten behandeld worden.

In Amerika testen ze op muizen, met bacterie hebben de muizen autistich gedrag, na darmflora hersteld te hebben herstelden zij van het autistische gedrag.

Door| joop de vries
Bron: Volkskrant 11-01-2014
jospin1

Bericht door jospin1 »

[QUOTE=Marjan.;946014]Helaas is het niet digitaal. Ik had de tip van iemand gekregen en heb voor een keer de volkskrant gekocht.
Mega interessant, autisme, rheuma, fibromyalgie, artherosclerose, depressie, diabetes wordt allemaal gelinkt aan zieke darmen. De ene aandoening waarschijnlijker dan de andere.
De zgnmde lekkende darm waardoor bacteriën de bloedbaan inkomen en schade veroorzaken.
Nu wordt bv alleen gekeken naar schade aan de vaten en de oorzaak dus elders gezocht zoals cholestorol, terwijl de oorzaak in de darm ligt.[/QUOTE]

Beste Marjan,

Dank je wel voor jouw reactie,

Mvg,

Gregory
Leonard

Bericht door Leonard »

[QUOTE=Marjan.;945924]Leonard, heb je de volkskrant van vandaag gelezen?
Onder Geneeskunde; de rol van de darmflora wordt steeds duidelijker!

Citaat: artherosclerose, een ophoping van kalk en vet in aderen, zodat die dichtslibben. Over het algemeen wordt cholesterol als de boosdoener gezien, maar waarschijnlijk veroorzaken bacteriële moleculen schadelijke ontstekingen in de vaatwand, waarna het cholesterol blijft plakken.

Hoezo zouden statines helpen bij MS?

Net als mijn ortho arts al zei, de gezondheid zit in je darmen.
Bevestigd dit artikel maar mooi![/QUOTE]

dank Marjan voor je posting.
ik heb het artikel niet gezin maar het verbaast me niks.

ik denk overigens dat het wat meer is dan alleen een vaatwandontsteking.
zeker, vaatwandontsteking is een issue, veroorzaakt door de cytokines die vrijgezet worden door de cellen in de vaatwand die energie problemen hebben.
maar jaren van vaatwandonsteking en de gevolgen van ccsvi op de hersenen (lage bloeddoorstroming; problemen met de ontsteking van de cartilage door problemen met de doorstroming van cerebral spinal fluids) doen zich op een bepaald punt ook voelen in het endocrine systeem.
de HPA as (hypothlamus, hypofuse, adrenal) wordt geraakt, wat gevolgen heeft voor bijv de productie van cortisol. dit heeft allerlei negatieve effecten , voor cel voeding maar ook voor de darm...
een vicieuze cirkel komt tot stand..

mijn beste inschatting van wat MS is staat nu hier.
het is gebaseerd op eigen ervaring.
[url]http://www.thisisms.com/forum/general-d ... 15188.html[/url]
Leonard

Bericht door Leonard »

[QUOTE=Marjan.;946014]Helaas is het niet digitaal. Ik had de tip van iemand gekregen en heb voor een keer de volkskrant gekocht.
Mega interessant, autisme, rheuma, fibromyalgie, artherosclerose, depressie, diabetes wordt allemaal gelinkt aan zieke darmen. De ene aandoening waarschijnlijker dan de andere.
De zgnmde lekkende darm waardoor bacteriën de bloedbaan inkomen en schade veroorzaken.
Nu wordt bv alleen gekeken naar schade aan de vaten en de oorzaak dus elders gezocht zoals cholestorol, terwijl de oorzaak in de darm ligt.[/QUOTE]

darm problemen veroorzaken inderdaad problemen met de vaten.
maar je bemerking hierboven dat nu alleen gekeken wordt naar de schade aan de vaten is nog veel te optimistisch voor ons!!

omdat wij MS hebben wordt bij ons alleen gekeken naar de lesions in onze hersenen; wordt bij ons alleen wat aan symptoom onderdrukking gedaan (door interferonen of door pijnstillers als je pijn in je ledematen hebt, of door plastabletten..)
daar zijn ze nog lang niet toegekomen er eens aan te denken dat die pijn in die ledematen misschien wel eens een vasculaire oorzaak zou kunnen hebben, dat de dieperliggende oorzaak van die opstoten... enz.

dus die dokters, neurologen die MS helemaal voor zich gemonopoliseerd hebben, moeten helemaal anders beginnen denken... en dat is moeilijk,
en ze moeten eerst ontleren voordat ze dat kunnen; en ook bereid zijn de consequenties te dragen.
en dat is allemaal heel moeilijk.

ik zie overigens bitter weinig gebeuren van de kant van patientvertegenwoordigingen om dit een aan de kaak te stellen.
Sebastiaan?
Robbie

Bericht door Robbie »

Mee eens:)
Corinne

Bericht door Corinne »

Eve, die link die jij doorgaf kun je niet meer bekijken
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Als er nu eerst wordt begonnen wat MS wel is en niet wat het niet is. Tegenwoordig gaat het ongeveer als: U heeft 296 ziektes niet maar u heeft wel MS. Dus wat overblijft. :???: :???: :???:
Leonard

dit is interessant

Bericht door Leonard »

dit is interessant

Dit artikel over de mogelijke rol van de Epsilon toxine in MS is interessant:
[url]http://www.ms-uk.org/bacteria[/url]

Het artikel suggereert dat epsilon-toxine niet alleen is gericht op de endothelial cellen en oligodendrocyten voor myeline productie (en hun voorlopercellen OPC's) , maar ook citeer... dat epsilon-toxine zich richt op andere cel types geassocieerd met MS ontsteking zoals het retinale vasculaire en meningeale cellen. Whow ...

Maar dan dit, dit is echt super interessant:
citeer: In eerste instantie dachten we alleen maar dat epsilon-toxine zich op de hersenen endothelial cellen en oligodendrocyten zou richten, maar toevallig merkten we op dat het ook zich bind aan de meningeale cellen en die doodt. Dit was spannend omdat het een mogelijke verklaring vormt voor inflammatie van de hersenen en subpial corticale letsels [U]die uitsluitend waargenomen worden bij MS-patiënten[/U], maar niet volledig begrepen zijn.

En toen ik keek voor ' meningeale ' op wikipedia werd het nog intessanter:
[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Meningeal_veins#Drainage[/url]
Deze wiki pagina brengt het allemaal samen: de CSF stroom, de afwatering van het durale zenuwstelsel, de durale sinussen, de inflammatie van de meningeale cellen en, wat denk je ....[U]de interne halsaders[/U].

Whow .. Ik geloof dat dit denken het concept voor MS zoals vermeld op de eerste pagina van dit topic volledig bevestigd.
[url]http://www.thisisms.com/forum/general-d ... 15188.html[/url]


Deze wiki pagina schijnt al die tijd algemeen bekende kennis te zijn geweest.
Maar dan vraag ik me af, waarom is dit nooit geassocieerd met onze MS conditie?
Ook niet nadat er zo veel lawaai werd gemaakt op de sociale fora en in het nieuws over de geblokkeerde interne halsaders / CCSVI ?

Wat is hier aan de hand ?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp