Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Immuun systeem wel/niet oorzaak

Alles omtrent voeding en supplementen
Marsei

Immuun systeem wel/niet oorzaak

Bericht door Marsei »

[URL="http://medicalxpress.com/news/2012-02-m ... igger.html"][U]Multiple sclerosis[/U][/URL]: Damaged myelin not the trigger
[QUOTE]Damaged myelin in the brain and spinal cord does not cause the autoimmune disease multiple sclerosis (MS), neuroimmunologists from the University of Zurich have now demonstrated in collaboration with researchers from Berlin, Leipzig, Mainz and Munich. In the current issue of Nature Neuroscience, they therefore rule out a popular hypothesis on the origins of MS. The scientists are now primarily looking for the cause of the development of MS in the immune system instead of the central nervous system.[/QUOTE]
eve

Bericht door eve »

Raar, 10 jaar geleden zei mijn neuro al dat het beschadigde myeline niet de oorzaak maar een gevolg was.
Floor 1953

De rol van Myeline

Bericht door Floor 1953 »

De rol van Myeline

Er wordt door verschillende partijen al gekeken naar rol van myeline.

Lees [URL="http://www.msweb.nl/index.php?menu_id=3 ... em&ID=3710"]Nogo-A remt aanmaak myeline[/URL] en de verdere verwijzigingen in het onderwerp
jossi

Bericht door jossi »

Uiteraard is het niet de oorzaak, maar een gevolg. Demyelinisatie: okee.
maar de vraag waarom het gaat is de oorzaak hiervan.
Maar ja: zoeken naar de oorzaak van (de) ziekte is niet iets waar de farmacie onderzoek naar doet, c.q. zich druk om maakt. Hooguit wij, als patienten.

Jossi
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

Niet zo cynisch, Jossi. Ook naar de oorzaak wordt veel onderzoek gedaan wereldwijd. Bijvoorbeeld het immunogenetica onderzoek in Rotterdam.
jossi

Bericht door jossi »

Sebastiaan: noem mij één ziekte waar de oorzaak van bekend is en waar de farmacie een middel voor heeft gevonden zodat die ziekte volledig kan worden geelimineerd. Let wel: de laatste 30 a 40 jaar.

M.i. waren de kinderziekten (bof, kinkhoest etc.) de laatste ziektes, die konden worden voorkomen/genezen. Toen dacht de farmacie: tsja, toch niet zo handig voor ons om die ziektes te kunnen genezen.

Jossi
Floor 1953

Bericht door Floor 1953 »

[quote=jossi;835197]Sebastiaan: noem mij één ziekte waar de oorzaak van bekend is en waar de farmacie een middel voor heeft gevonden zodat die ziekte volledig kan worden geelimineerd. Let wel: de laatste 30 a 40 jaar.

Jossi[/quote]

Jossi ik kan de vraag ook omdraaien

Jossi: noem mij één ziekte waar de oorzaak van niet bekend is en waar de farmacie geen middel voor heeft gevonden zodat die ziekte volledig kan worden geelimineerd. Let wel: de laatste 30 a 40 jaar.

Ik verwacht het juiste antwoord zodat wij zonder topicvervuiling door kunnen gaan.
jossi

Bericht door jossi »

Multiple sclerose, kanker, parkinson, diabetes, suikerziekte, leukemie, aids, astma, en nog zo'n ruim honderd ziekten (zoek maar op bij verschillende soorten ziekten: een heel scala). Of wil je zeggen dat deze ziekten niet meer bestaan ?

Rare vraag van je.

Jossi
aleida

Bericht door aleida »

Ik weet niet hoe je een link moet plaatsen dus het hele artikel dan maar.



Uitknop' immuunsysteem gevonden
Laatste update: 29 februari 2012 10:16 info .AMSTERDAM – Vondst van uitknop kan uitkomst bieden bij auto-immuunziekte en de ontwikkeling van vaccins.

Foto: ANP Ierse wetenschappers van het Trinity College in Dublin beschrijven hun vondst dinsdag in Nature Communications.

De uitknop, die in de vorm van een eiwit met de naam TMED7 in de cel voorkomt, blijkt in staat te zijn om een deel van het immuunsysteem stop te zetten nadat een infectie succesvol verwijderd is. Zonder TMED7 zou het immuunsysteem controleloos doorwerken, met nadelige gevolgen voor het lichaam.

De vondst heeft op termijn twee klinische toepassingen, hopen de onderzoekers. Allereerst zou het manipuleren van dit signaal mensen met een auto-immuunziekte kunnen helpen.

Bij zo’n aandoening valt het immuunsysteem het eigen lichaam aan en het uitzetten van het immuunsysteem middels TMED7 zou patiënten verlichting kunnen brengen.


Immuunrespons

De twee toepassing ligt juist in het tegenovergestelde. Bij veel ziektes, zoals malaria en hiv, wordt vaccinontwikkeling geremd door een te slecht werkend immuunsysteem.

Veel vaccins falen omdat de opgewekte immuunrespons na inspuiting niet afdoende is om een lange bescherming te generen.

TMED7 blijkt een belangrijke rol hier in te spelen. De onderzoekers speculeren daarom dat het tijdelijke uitzetten van het stopsignaal TMED7 vaccins effectiever kan maken.
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

[QUOTE=jossi;835197]Sebastiaan: noem mij één ziekte waar de oorzaak van bekend is en waar de farmacie een middel voor heeft gevonden zodat die ziekte volledig kan worden geelimineerd. Let wel: de laatste 30 a 40 jaar.

M.i. waren de kinderziekten (bof, kinkhoest etc.) de laatste ziektes, die konden worden voorkomen/genezen. Toen dacht de farmacie: tsja, toch niet zo handig voor ons om die ziektes te kunnen genezen.

Jossi[/QUOTE]

Nou, volgens mij was er afgelopen jaar een hele hoop ophef over een griepvaccin. Oorzaak bekend, vaccin gevonden.

Daarnaast zijn er voor vele vormen van kanker (een verzamelnaam, niet 1 aandoening) betere behandelmethoden en medicijnen gevonden. Veel kankersoorten waren 30 tot 40 jaar geleden nog een doodvonnis en nu niet meer.

Maagzweren worden tegenwoordig ook vrij snel opgelost trouwens...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp