Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ervaring met de Cantienica methode

Alles omtrent voeding en supplementen
Bolke

Ervaring met de Cantienica methode

Bericht door Bolke »

Hoi allemaal,

al weer even geleden dat ik hier veel postte.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met de Cantienica methode voor het verstevigen van je bekkenbodem. En zo ook wat aan incontinentie te kunnen doen.

MSI geeft trainingen hierin. Ik lees veel over geweldige resultaten, maar weinig ervaringsverhalen of wat je nou precies gaat doen. Ook bij MSI hebben ze niet veel info. Maakt me een beetje sceptisch, terwijl ik er mogelijk ook wat aan zou kunnen hebben. Ik ben dus nieuwsgierig!

Alvast bedankt,

Lies
Kees P

Bericht door Kees P »

Mijn vriendin (ms sinds 1974) had jarenlang met enige regelmaat urineverlies maar na een ziekenhuisopname waar men catheterde is ze het thuis ook gaan doen. 4 maal per etmaal. Nooit meer een natte broek, enkel als ze een blaasontsteking had. Ze gebruikt SpeediCath en je kan het makkelijk zelf doen op de wc.

Ook ontlasting was een probleem (de raarste tijden en soms de broek vol) maar sinds ze elke morgen begint met het inspuiten van Microlax (in de anus) en dan op de wc (plm. 1 kwartier) heeft ze eigenlijk nooit meer een probleem en kunnen we redelijk zonder zorgen met de auto weg. En altijd zonder luier. Misschien ook een oplossing i.p.v. bekkenbodemtraining.
Billy

Bericht door Billy »

Nooit van gehoord. Kwam artikel van MSweb tegen, wat het verschil is met gewone oefeningen van de bekkenbodemfysio??

Daar heb ik wel baat van. Succes!
Kobus

Bericht door Kobus »

[QUOTE=Kees P;1125339]Mijn vriendin (ms sinds 1974) had jarenlang met enige regelmaat urineverlies maar na een ziekenhuisopname waar men catheterde is ze het thuis ook gaan doen. 4 maal per etmaal. Nooit meer een natte broek, enkel als ze een blaasontsteking had. Ze gebruikt SpeediCath en je kan het makkelijk zelf doen op de wc.

Ook ontlasting was een probleem (de raarste tijden en soms de broek vol) maar sinds ze elke morgen begint met het inspuiten van Microlax (in de anus) en dan op de wc (plm. 1 kwartier) heeft ze eigenlijk nooit meer een probleem en kunnen we redelijk zonder zorgen met de auto weg. En altijd zonder luier. Misschien ook een oplossing i.p.v. bekkenbodemtraining.[/QUOTE]

Ik zou ook die training erbij proberen / ben bang dat met die hulpmiddelen de spieren anders verslappen
mammoet

Cantienica

Bericht door mammoet »

Cantienica

Ik heb de training gevolgd. De eerste les heeft ze spullen bij om te laten zien hoe het in elkaar zit, ik vond dit een hele duidelijke weergave. Je traint een andere spierlaag dan bij een gewone bekkenbodemtraining (heb ik nooit gehad maar dat werd gezegd)

Ik herken veel van mijn qigong lessen. Hoe is je houding, wat span je aan en wat ontspan je... ik vond het een fijne cursus en vind het nog steeds helpend
Bolke

Bericht door Bolke »

Wat fijn dat er al reacties zijn!

Kees, dank je wel. Tijdens mijn laatste schub was ik o.a. behoorlijk incontinent voor urine. Dat heeft me aan het denken gezet, omdat ik het één van de klotigste dingen vond. Gelukkig sloeg de kuur daar goed op aan, en is dat in ieder geval nu weer zoals daarvoor. Dat wil zeggen; regelmatig te laat bij de wc. En dan is het maar een klein beetje. Dus katheteriseren is nu echt niet nodig. Wel fijn dat je reageerde. :-)

Billy, ja dat vraag ik me dus ook af, wat ik heb gevonden is wat Mammoet ook beschrijft, dat ze een andere spierlaag aanspreken d.m.v. kleine zachte oefeningen.
Fijn om te lezen dat het dus echt wel een toevoegende waarde heeft. Kan je iets meer vertellen over wat voor soort oefeningen je hebt geleerd?

Kobus, zo denk ik ook inderdaad, eerst zonder medicijnen en hulpmiddelen proberen of ik het verbeterd krijg.

Bedankt alvast, Lies
Billy

Bericht door Billy »

Ik heb geleerd om mijn bekkenbodemspieren aan te spannen en te ontspannen. BBfysio heeft dan haar hand boven mijn billen, terwijl ik op mijn zij lig, zo kan ze voelen of ik het goed doe.

Normaal doet je lichaam dit onopgemerkt, spant je lichaam je spieren aan en geeft zo een signaal van nu even niet :D. Ze kon dus ook niet garanderen of het zou werken, bij MS toch net iets anders...

Ik heb dus geleerd zelf dat signaal door te geven. Er zijn ook eventueel nog inwendige onderzoeken om kracht te meten, maar bij mij was dat niet nodig.

Ook druppel ik wel eens na op de bril, kwestie van oefeningen goed doen ;).

Incomateriaal draag ik altijd, zou niet zonder durven. Maar mis gaat het zelden gelukkig.
Rocco

Bericht door Rocco »

Heel goede methode, je maakt met heel lichte oefeningen spier sterker waardoor deplas controle veel beter gaat. Was vooral blij met het bewustzijn dat er zulke eenvoudige verbetering mogelijk was. Van waarde voor het leven, absolute aanrader!
Bolke

Bericht door Bolke »

Hoi Billy en Rocco,

Dank je wel weer voor jullie reacties. :goed:
Het gaat gelukkig weer een heel stuk beter dan een paar weken geleden, maar het maakt me wel onzeker. Zeker buiten de deur. En het gekke is dat het meestal thuis misgaat. :cool:

Ik denk nog even of ik de Cantienica ga doen of naar een bekkenbodem fysio.

Groetjes, Lies
Billy

Bericht door Billy »

Fijn dat het op het moment weer beter gaat!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp