Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Supplementen

Alles omtrent voeding en supplementen
Moekesolar

Supplementen

Bericht door Moekesolar »

Ik gebruik wat supplementen. Is dat iets wat je door moet geven aan het ziekenhuis hoe kijken ze daar tegenaan? Ik twijfel soms ook wel of ik er goed aan doe. Op dit moment neem ik lactoferrine, omega 3, vitamine d3 en magnesium citraat. Kan dit te veel worden?
Klick

Re: Supplementen

Bericht door Klick »

@Moekesolar ik geef het altijd aan wat ik gebruik.

D3, omega 3 en magnesium (spray) gebruik ik zelf ook, niemand doet er moeilijk over.
welke dosis D3 gebruik je? wat is je bloedwaarde? (die is wel belangrijk om in de gaten te houden. de meeste neurologen vinden bloedwaarde 80 prima, zelf streef ik naar 100-150)

lactoferrine ken ik niet, waarvoor gebruik je het? je maakt me nieuwsgierig😊

zelf gebruik ik ook nog B12 hoog gedoseerd (alleen b12.. en ik ben huiverig voor b6 check de ingredienten vd pillen)

er staat veel info hier op het forum over deze vitamines en mineralen.
Moekesolar

Re: Supplementen

Bericht door Moekesolar »

Lactoferrine gebruik ik op aanraden van mijn vader. Dat zou helpen tegen corona, andere virussen en bacteriën. Het schijnt ook in borstvoeding te zitten waardoor babys met name net na de geboorte niet zo snel ziek worden. Ik blijf het maar nemen. Mijn IgG in het bloed was wel erg laag. Ik weet niet of het daar mee te maken heeft. Ik heb wel het idee dat het sporten enorm helpt tegen verkoudheid en griep.
Deze week heb ik ook 2 vaccinaties gehad en amper iets van gemerkt. Geen koorts ofzo.

Mijn vitamine d gehalte was in het voorjaar net voldoende. 50 geloof ik. Ik neem nu de pilletjes van de kinderen. Die zijn er eigenlijk al weer te oud voor, maar ik geef ze ze nog wel zo in het najaar. Ik denk dat de dosering niet zo hoog is.

Mijn B12 gehalte was te hoog in het voorjaar. Ik ben destijds ook extra vitaminepillen gaan nemen in de hoop dat al mijn klachten door een B12 tekort zouden zijn ontstaan. Helaas kwam het toch door MS. Dus B12 durf ik nu niet meer extra te nemen.
SuperLisa

Re: Supplementen

Bericht door SuperLisa »

Moekesolar schreef: 22 okt 2022, 18:11 Het schijnt ook in borstvoeding te zitten waardoor babys met name net na de geboorte niet zo snel ziek worden.
Klopt, net als in snot, spuug, tranen en andere lichamelijke vloeistoffen. 😅

Het zou een antibacteriele werking hebben, mits je een goed supplement hebt, wat in de wereld van supplementen altijd maar een beetje een gok is helaas.

Wat mij op de Wikipedia pagina met name opviel was dit:
Lactoferrin supplements reduces the risk of respiratory tract infections from a recent meta-analysis of randomized controlled trials.
'Upper respiratory infection' is de meest voorkomende bijwerking van Zeposia, dus dit zou voor mensen die dat gebruiken nog weleens zinnig kunnen zijn. 🤔

Dit is waarschijnlijk ook waar de bewering vandaan komt dat het tegen COVID-19 zou beschermen, dat is immers ook een 'respiratory infection'. Ik ben er niet echt ingedoken, maar ik weet wel dat er heel veel medicaties (zoals bijvoorbeeld Tecfidera) en supplementen getest zijn op effectiviteit tegen COVID-19, aangezien dat natuurlijk de afgelopen jaren een heel lucratieve markt is geweest en voorlopig ook wel zal blijven.

Ik denk overigens wel dat dit een middel is dat je serieus moet bespreken met je neuroloog, aangezien dit onderzoek beweert dat:
LF also exhibits [...] immune-regulating properties.
SuperLisa

Re: Supplementen

Bericht door SuperLisa »

Klick schreef: 22 okt 2022, 16:24 ik ben huiverig voor b6
Ik ben nieuwsgierig geworden naar aanleiding van jouw sterke standpunt over vitamine B6 en de toxiciteit ervan die neurologische problemen kan geven, dus ik ben eens gaan graven en vond dit onderzoek, waarin staat:
The daily dietary intake of vitamin B6 is approximately 1.9 mg/day in the United States. Additionally, typical pyridoxine doses used for co-treatment with isoniazid are 10 to 25 mg/day. Pyridoxine toxicity typically manifests as neurologic symptoms, including paresthesias in the extremities and, in severe cases, difficulty with ambulation. This sensory neuropathy usually develops at doses of pyridoxine above 1000 mg per day. There are some case reports of sensory neuropathies at doses of less than 500 mg per day in patients taking supplements for months. However, none of the studies had sensory nerve damage at a daily intake below 200 mg pyridoxine per day.
Met andere woorden, je krijgt zo'n 2 mg per dag uit je voeding, er vanuit gaande dat ons normale dieet ongeveer hetzelfde is als dat in de Verenigde Staten.

Bij isoniazid (een antibioticum dat tegen tuberculosis wordt gegeven) wordt een aanvullende dosis B6 gegeven van zo'n 10 to 25 mg per dag.

Neurologische problemen komen meestal voor bij B6 levels van meer dan 1000 mg per dag, maar er zijn ook gevallen bekend van personen die maandenlang B6 supplementeerden die problemen kregen bij minder dan 500 mg per dag.

Er wordt beweerd dat er geen studies bekend zijn die tonen dat minder dan 200 mg per dag aan B6 neurologische problemen geven.

Conclusie: ik heb niet gekeken naar de zin en onzin van het nemen van een B6 supplement, maar zolang je ver genoeg van de 200 mg per dag blijft zou je het veilig moeten kunnen supplementeren.
Moekesolar

Re: Supplementen

Bericht door Moekesolar »

Lactoferrine is dus ook echt bewezen effectief tegen luchtweginfecties. Wat mooi. Ik merk ook echt er weinig last van te hebben maar sport nu ook veel. Dank je superlisa. Ik heb een bericht ter info naar de physician assistant/ms verpleegkundige gestuurd over de supplementen. Ik ben benieuwd wat ze er van vindt.
SuperLisa

Re: Supplementen

Bericht door SuperLisa »

Moekesolar

Re: Supplementen

Bericht door Moekesolar »

Het is ook lastig. Zou je dan niet naar de diëtist moeten? Ik vraag me af of een endocrinoloog zich hier mee bezig houdt Ik word door collega's steeds gewezen op een kpni of orthomoleculair arts/therapeut. Volgens mij zijn dat alternatieve dingen en daar ben ik eigenlijk niet zo van. Al wil ik nu wel alles proberen wat een beetje zou kunnen helpen.
Klick

Re: Supplementen

Bericht door Klick »

verplaatst…
SuperLisa

Re: Supplementen

Bericht door SuperLisa »

Sorry! Ik realiseerde me dat ik met mijn lange lappen tekst een beetje Moekesolar's topic aan het overnemen was, terwijl ik zelf ook een vergelijkbaar topic geopend had. 🤭
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp