Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D voor kind met moeder met MS

Alles omtrent voeding en supplementen
Fia

Vitamine D voor kind met moeder met MS

Bericht door Fia »

Ongetwijfeld is er al eerder over geschreven, maar ik kan het niet terug vinden.
Zelf slik ik behoorlijk vitamine D bij om ervoor te zorgen dat mijn waarde boven de 100 komt.
Maar nu heb ik begrepen dat het ook voor kinderen met een ouder met MS belangrijk is om een hoge vitamine D te hebben.
Mijn zoon slikt altijd braaf zijn vitamine D pillen ( hij neemt nu dubbele dosering), maar toen bij boedprikken vorige week ook zijn vitamine D waarde werd bepaald, was deze maar 57. Volgens de arts prima, volgens mij te laag. Maar nu mijn vraag, wat zou deze waarde ongeveer moeten zijn?

Liefs,

Fia
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hey Fia,

Ik heb geen idee wat de waarde van een kind zou moeten zijn, maar wellicht kun je overstappen op druppels vitamine D.

Vitamine D is een vitamine die zich bindt aan vet en makkelijker opgenomen wordt als het opgelost is in olie.

Ik geef mijn dochter van die vitaminebeertjes van optimax en dan doe ik daar 1 druppel van 25mcg (1000ie) op. In die beertjes zit ook vitamine K, wat ook de opname van vitamine D bevordert.

Ik weet dat de dosering die ik geef erg hoog is, maar we vergeten ze ook regelmatig en zo is het een aardig gemiddelde denk ik.

Er is nog nooit bloed bij haar geprikt trouwens. Ze is zo panisch voor naalden en er is geen andere aanleiding om te prikken, dus ik doe eigenlijk maar gewoon wat en hoop dat het zo goed is.

Ik heb ergens in 1 van de vitamine D topics wel iets gelezen over zoveel ie per kg dat je kind weegt, maar waar dat staat??? En eerlijk gezegd durf ik niet zo hoog te gaan zonder haar bloed te controleren.

Groetjes,
Toeter
Fia

Bericht door Fia »

Dank voor je antwoord. Welke olie gebruik jij?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik gebruik olie van AOV.

De vitaminebeertjes zijn trouwens van optimax, verkeerd geschreven boven. Ik heb die uitgekozen vanwege vitamine k en gematigde hoeveelheid b6
Tevy

Bericht door Tevy »

Hoi Fia,

Ik heb eens even nagekeken en wellicht doel je op dit Finse onderzoek: [URL]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28904091[/URL] ? Nou moet ik zeggen dat ik uit het onderzoek niet echt meer iets haal over kinderen en vit. D... :???:

Ik heb het destijds voorgelegd aan mijn MSpleeg die het lastig vond om advies te geven. Mijn dochter fietst elke dag naar school en ze neemt nu de ‘r’ in de maand is 1dd. Davitamon Compleet Weerstand 1,75 microgram vit. D3. Ik kreeg als antwoord dat dat dan voldoende is; bij twijfel contact opnemen met huisarts en daar laten bepalen.

Toen ben ik eens overgestapt op alleen D en geen multi en slikte ze Kruidvat vit. D 20 microgram.

Hopelijk heb je hier toch iets aan.
Fia

Bericht door Fia »

Tevy,

dank voor je antwoord. Ik heb het ook ooit met de msverpleegkundige hierover gehad. Maar wat betreft kennis over het belang van vitamine D bij ms / kinderen met ouder met ms, heb ik 0% vertrouwen in de reguliere artsen. Ik heb hierover al diverse keren oneenigheid over gehad met diverse artsen.

Toeter,
bedankt voor je antwoord

Liefs,
Fia
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Tevy;n473894]

ze neemt nu de ‘r’ in de maand is 1dd. Davitamon Compleet Weerstand 1,75 microgram vit. D3. [/QUOTE]

Als die MS verpleegkundige het moeilijk vindt om advies te geven, moet ze dat eigenlijk gewoon niet doen. Blijkt maar weer.

1,75mcg is echt heel weinig. Dat is 33% van de ADH.

Voor alle kinderen tot e met 4 jaar wordt al een dagelijkse hoeveelheid van 10mcg voorgeschreven. Dat is 200% van de ADH.

En die kinderen hebben geen ouder met MS.

Dat fietsen is natuurlijk supergoed, maar van oktober tot maart is de zonkracht in Nederland niet genoeg om vitamine D aan te maken. Ook al fietste ze in bikini, zou ze nog nul vitamine D aanmaken. De zon staat te ver weg en er zijn teveel wolken.

En die herfst/winter maanden draagt ze ook veel kleding op de fiets. Als je huid bedekt is, gebeurt er sowieso niets met vitamine D.

Ik zou echt minimaal 10mcg per dag geven, haar hele jeugd, zomer en winter. Het is gewoon bewezen dat vitamine D tekort tijdens de jeugd 1 van de risicofactoren is voor het ontwikkelen van MS.

En niet alleen MS, maar allerlei ziektes. Daarom is het een richtlijn vanuit de overheid voor alle kinderen onder de 5.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp