Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verband dieeët & schub?

Alles omtrent voeding en supplementen
E.R.

Verband dieeët & schub?

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]Omdat er wat kilootjes bij waren gekomen, ben ik begonnen met [B]Sonja Bakker[/B]. Een crashdieet dus.



Nu ben ik een schub beland...
Ik weet niet goed wat de oorzaak ervan is en ben gaan nadenken:


De vorige keer (2007) dat ik het Sonja Bakker dieeët deed, ben ik ook in een schub beland. Zou hier een verband kunnen zijn tussen een crashdieeët en een schub??

Nu hoeft er helemaal geen verband te zijn, maar het viel me wel op.

Heeft iemand hier nog (meer) ervaring mee? :)



Gr,
ER[/COLOR]
Billy

Bericht door Billy »

Crashen is nooit goed, maar dat weet je vast ook wel :cool:.

Mijn fysio heeft me iig verteld dat je absoluut je proteïnen/eiwitten moet binnen krijgen.

Anders krijg je spierafbraak.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik sluit me hierbij aan: crashdieet is altijd een aanslag op je lichaam, dus voor niemand gezond. Het vraagt heel veel aanpassingsvermogen van je lichaam en MS-ers hebben dat meestal niet.

Paar kilootjes eraf werkt het beste met een degelijk aangepast voedingspatroon. Duurt een stukkie langer, maar is veel gezonder voor je lijf!
wilirike

Bericht door wilirike »

zucht... ik ben nu inmiddels 30 kilo afgevallen en sinds ik dat kwijt ben ben ik ziek!

ik geef het afvallen de schuld en echt ik doe geen crashdieet en heb het langzaamaan gedaan.

ben nooit ziek geweest toen ik dik 130 kilo woog en ik kon alles en nu bijna 100 kilo en ik ben ziek en heb MS verband??? ik denk het wel.

door af te vallen met welk dieet of methode ook je gifstoffen die je al die jaren veilig opgeslagen heb in je lichaam komen door gewichtsverlies vrij en dwalen dan door je lichaam.

dus gewicht verliezen en een schub ja ik denk het wel degelijk. ik doe ook geen moeite voor die laatste 10 kilo maar eet wel gezond en gevarieerd.
Blom

Bericht door Blom »

Dat is me ook opgevallen ER! Tsjong.

Ik ben drie keer eens kilo's afgevallen waarvan twee keer Sonja B en inderdaad met een schub erbij....:(

Ik moet zeggen dat ik niet compleet Sonja B deed en doe, dit keer bijna wel trouwens omdat ik zo weinig verbruik door zo weinig beweging heb.

Ik vind trouwens Sonja B niet echt een crash dieet, meer een gezonde levensstijl/voedingspatroon. Je mag juist heel veel en heel veel vartiatie. Volgens mijn diëtiste te veel variatie en net iets te weinig.

Ik ben vijf kilo armer en een schub rijker.....

Ik heb dit al eens gemeld bij mijn neuro en mezelf afgevraagd, de link tussen dieet en schub.....


Uiteindelijk denk ik dat op een of andere manier vetgebruik en verbranding er mee te maken zal hebben maar verder??

Nog iets trouwens, al mijn schub zijn begonnen tijdens de menstruatie, wel verergeren altijd mijn MS klachten altijd voor een menstruatie behoorliljk.
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=Blom;855303]Dat is me ook opgevallen ER! Tsjong.

Ik ben drie keer eens kilo's afgevallen waarvan twee keer Sonja B en inderdaad met een schub erbij....:(

Ik moet zeggen dat ik niet compleet Sonja B deed en doe, dit keer bijna wel trouwens omdat ik zo weinig verbruik door zo weinig beweging heb.

Ik vind trouwens Sonja B niet echt een crash dieet, meer een gezonde levensstijl/voedingspatroon. Je mag juist heel veel en heel veel vartiatie. Volgens mijn diëtiste te veel variatie en net iets te weinig.

Ik ben vijf kilo armer en een schub rijker.....

Ik heb dit al eens gemeld bij mijn neuro en mezelf afgevraagd, de link tussen dieet en schub.....


Uiteindelijk denk ik dat op een of andere manier vetgebruik en verbranding er mee te maken zal hebben maar verder??

Nog iets trouwens, al mijn schub zijn begonnen tijdens de menstruatie, wel verergeren altijd mijn MS klachten altijd voor een menstruatie behoorliljk.[/QUOTE]

[COLOR="Blue"]Bedankt voor je reactie!
Dus toch!!>?

Ik was vandaag bij mijn neuroloog en die dacht dat zo'n dieeët niet zo gauw de oorzaak kon zijn, met erbij vermeldende dat het eigenlijk in het algemeen niet duidelijk is wat nou bij MS die schub(s) veroorzaakt.
(Terwijl ik altijd begrepen heb dat bijv.stress en koorst een schub uitlokken.)

Ik volg Sonja Bakker trouwens ook niet strak. Als er staat 1 beschuitje, dan neem ik er vaak 2. Ik kan op 1 beschuitje echt niet ontbijten. Ook neem ik per dag een extra stuk fruit of enkele rijstewafels.

Ik ben nu in 5 weken 5,5 kilo kwijt.

Hoe gaat het bij jou?

ps. ik dacht dat Blom een man was, maar ben er nu dus achter dat je een vrouw/dame bent! hihi:D


Gr,
E.R.[/COLOR]
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=wilirike;855302]
door af te vallen met welk dieet of methode ook je gifstoffen die je al die jaren veilig opgeslagen heb in je lichaam komen door gewichtsverlies vrij en dwalen dan door je lichaam.
[/QUOTE]

[COLOR="Blue"]Daar heb ik geeneens zó bij stil gestaan.
Dat zou natuurlijk ook het een-en-ander kunnen verklaren. :cool:

Gr
ER

[/COLOR]
Blom

Bericht door Blom »

[QUOTE=E.R.;855359][COLOR="Blue"]

ps. ik dacht dat Blom een man was, maar ben er nu dus achter dat je een vrouw/dame bent! hihi:D


Gr,
E.R.[/COLOR][/QUOTE]

en bedankt ;) :D

Ik zit nu in de zevende week, maar weekends eet ik teveel en ben ik niet streng genoeg. Maar mijn excuus is dat ik niet te snel wil afvallen :D .
Ik ben nu 5 kilo afgevallen, ik wil er nog vijf dus plak er denk ik toch maar een paar weken extra achter week negen aan.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Er zou best een link kunnen zijn. 3 jaar voor ik problemen kreeg ben ik in de jaren daarvoor zwaar afgevallen door de stress en kon ook bijna niet meer eten
3 jaar na de stress werd ik ziek. Toen ik mijn vriend leerde kennen zei hij al dat ik helemaal verkrampt liep
Nu blijf ik ook mieren met gewicht en merk dat ik krampen weer erger worden
Ditte/Astrid TB † okt. 2012

Bericht door Ditte/Astrid TB † okt. 2012 »

Als je graag wilt afvallen, ik zou trouwens gaan voor gezondheid, kies dan voor een dieet(voedingsrichtlijnen) die goed zijn voor je MS, bijv Best bet diet of terry wahls.
Dan heb je kans naast het afvallen ook nog wat te doen voor je gezondheid.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp