Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Help hoe zit het nu? Levensverzekering en ms

Alles omtrent werk en uitkeringen
Floris

Bericht door Floris »

Wij hebben onlangs ook een nieuw huis gekocht. Weliswaar op mijn naam maar dat had een andere reden.

Voor mijn verloofde wilde wij ook een levensverzekering afsluiten zodat mocht zij overlijden dat ik dan voldoende ruimte heb om minder te werken en voor onze dochter te zorgen.

Wij hebben bij de aanvraag aangegeven dat mijn verloofde MS heeft. Dit is op advies van de Hypotheker gegaan. Anders lieg je namelijk over je gezondheid en deze is bij een levensverzekering best belangrijk. Daarnaast moesten wij beide een vragenlijst invullen over onze gezondheid. Hierop stonden allerlei aandoeningen waaronder jicht (wat ik heb) en MS (wat mijn verloofde heeft).

Voor mijn jicht moest ik een aanvullende vragenlijst invullen (online) en voor haar MS moest zij op papier een vragenlijst invullen omtrent de mate van MS. Uiteindelijk werd er ook navraag gedaan bij de neuroloog en als uiteindelijke conclusie kwam er een premieverhoging uit. Waar ik een tientje per maand betaal, zou zij 30,- Euro per maand moeten gaan betalen.

Als je al een levensverzekering hebt, dan zou ik zeggen; probeer deze mee te nemen.

Mocht je een nieuwe afsluiten, dan zou ik wel eerlijk zijn.

Er zijn verzekeraars welke iets makkelijker zijn. Alleen weet ik helaas niet welke dit zijn.

Succes in ieder geval!
Knillis

Bericht door Knillis »

De levensverzekering (ook wel overlijdensrisico verzekering genoemd) wordt meestal in combinatie met het kopen van een huis afgesloten.

Dit wordt gedaan zodat de hypotheek (of een deel daarvan) komt te vervallen als één van beide partners komt te overlijden. De maandelijkse woonkosten worden daardoor veel lager en de achterblijvende partner zou dan niet niet in de financiële problemen hoeven te komen.

Dus voor jullie huurhuis hoef je een dergelijke verzekering niet af te sluiten.

Hebben jullie los van elkaar voldoende inkomen om in het huidige huis te kunnen blijven met alles wat je naast het wonen nog nodig hebt, lijkt mij een levensverzekering overbodig en onnodig duur.

Wel is het erg verstandig een uitvaartverzekering te hebben zodat de achterblijvende partner (als je niet beschikt over een flink spaartegoed) bij overlijden niet in de problemen komt met de kosten van een uitvaart.

Een uitvaart kost al snel tussen de 5000 en 10.000 euro en dat geld moet je ook maar net hebben liggen ;)

Of het hebben van een ziekte ook de kosten van een uitvaartverzekering extra hoog maakt weet ik niet. Ik heb die verzekeringen al vanaf mijn geboorte met af en toe kleine verhoging. Mijn ziek zijn is bij die verzekering nooit ter sprake gekomen.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Voor de mensen die moeite hebben met het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering, in [URL="http://www.msweb.nl/forum/showthread.ph ... erzekering"]dit topic[/URL], wordt een instantie genoemd die daarbij kan helpen:[URL="https://www.icz.nu/voor-wie/icz-heeft-mij-geholpen/"]ICZ (Intermediair voor chronische zieken)[/URL]
Knillis

Bericht door Knillis »

Bedankt voor deze zeer bruikbare tip Anna.

Ik vraag me af hoeveel chronisch zieke mensen weten dat dit er is? Juist dit soort instanties zouden alom bekend moeten zijn.

Ik had er nog nooit van gehoord (maar het was me ook niet opgevallen in het topic dat je vermeldt) of ik was het al weer vergeten (kan ook nog:o).
Yarrah

Bericht door Yarrah »

Aan MS ga je niet dood. Dus hoef je het ook niet te vermelden en aan te geven.
Forumi

Bericht door Forumi »

Met het ICZ heb ik ook erg goede ervaringen. Ook veel gehad aan eigenhuis.nl. Zij vermelden ook het ICZ.

Als je zoals wij een huis koopt met NHG sluit je voor beiden een levensverzekering af. Het is dan niet de bedoeling dat je MS verzwijgt, want anders kan mijn partner problemen krijgen bij de uitkering (mocht ik voortijdig overlijden)

Je gaat er niet dood aan, maar je hebt wel meer gezondheidsrisico's.
Ik was blij met de werkwijze van het ICZ, veel geldverstrekkers zijn er toch niet zo happig op.
Volgens mij is het niet erg relevant voor een huurhuis, je partner of jij kunnen dan toch in het huis blijven.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Yarrah;1051970]Aan MS ga je niet dood. Dus hoef je het ook niet te vermelden en aan te geven.[/QUOTE]

Daar denkt de verzekeraar toch anders over... Ze zijn bang voor complicaties tgv MS. Toen wij twee jaar geleden een nieuwe levensverzekering wilden ivm hogere hypotheek, was mijn MS in eerste instantie dus echt wel een probleem. Na bemiddeling van ICZ heeft mijn man mijn leven uiteindelijk wel goed kunnen verzekeren.

Of je het moet melden bij een al lopende levensverzekering, is afhankelijk van je polisvoorwaarden.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik kreeg de disgnose pas één jaar na het kopen van ons huis,mdus na het afsluiten van de hypotheek met bijbehorende overlijdens risico verzekering.

Die hypotheek, maar ook de verzekering hebben we gewoon zonder problemen mee kunnen nemen toen we een ander huis kochten.

En toen had ik dus wel MS. De hypotheek adviseur was nog steeds dezelfde als bij het eerste huis en hij was er van op de hoogte dat ik ziek was want dat was ook de reden waarom wij verhuisden.

Er is verder niet over gesproken dus ik ga er van uit dat ik het niet specifiek had hoeven melden. Inmiddels is dat deel van de hypotheek bijna verleden tijd, over drie jaar is dat bedrag weggewerkt en vervalt ook die verzekering.

Bij het afsluiten van een nieuwe verzekering lijkt het mij noodzakelijk te melden dat je een chronische ziekte hebt om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen voor de achterblijvende partner.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp