Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

1e afspraak bedrijfsarts

Alles omtrent werk en uitkeringen
marie-louise

1e afspraak bedrijfsarts

Bericht door marie-louise »

Hoi, Ik heb PPMS sinds 2017. Laatste tijd meer problemen gekregen vooral met mijn energie, linkerhand functie en lopen/knieen. Doordat mijn (buro)werk teveel druk geeft op mijn niet werkende leven ben ik sinds kort 4 uur (van de 20) minder gaan werken en heb heel binnenkort een afspraak met de bedrijfsarts. Hebben jullie tips hoe dit gesprek in te gaan? Alvast bedankt.
tomorrow

Re: 1e afspraak bedrijfsarts

Bericht door tomorrow »

Hoi marie-louise,

heb je altijd al 20 uur gewerkt, of ben je door de MS eerder al minder gaan werken?

Door jouw vraag ga ik er een beetje van uit dat het 't eerste is en dat je nu pas beseft dat je intussen minder aan kunt?

Het gesprek met je bedrijfsarts, daar heb je eigenlijk geen tips voor nodig. Bedrijfsartsen hebben te maken met allerhande zaken, van mensen die niet lekker in hun velletje zitten, tot mensen die zich voor de meest vage klachten ziek melden.
Jij hebt een echte aandoening, je zal je bedrijfsarts hooguit moeten opfrissen over wat de PP in PPMS wil zeggen.

Het belangrijkste voor jou is om je te realiseren dat je klachten en jouw situatie niet zullen verbeteren. Waardoor je bij een bezoek aan de bedrijfsarts met deze kwestie een traject in gaat, het traject poortwachter. Daarbij zal je bedrijfsarts op gezette tijden vragenlijsten moet afnemen bij jou en die ook tijdig moet inleveren bij het UWV.

Uiteindelijk beslist het UWV (bij mijn eerdere aanname zal dat na een traject van 2 jaar zijn) over de definitieve "beslissing" of jouw minder werken gegrond is.

Ik zou me over dat gegrond zijn niet druk maken, wat ik je wel wil meegeven is dat dit dus een lang traject is, waarbij je jezelf over 2 jaar misschien al wel overbelast als je "slechts" 4 uur minder werkt.

Als je dus een tip wilt hoe je hier met je bedrijfsarts over in gesprek moet, dan zou ik je willen aanraden om met diegene serieus te overleggen of 4 uur minder in dit lange traject dan wel de insteek moet zijn. Misschien moet je al wat "hoger inzetten", hoe onvoorstelbaar vervelend dat ook klinkt.

Veel sterkte en succes...en bovenal: maak je niet al te druk om dit soort gesprekken, dat kost tonnen energie (en ja, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik ;-))
Laatst gewijzigd door tomorrow op 30 mar 2021, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
marie-louise

Re: 1e afspraak bedrijfsarts

Bericht door marie-louise »

Bedankt "Tomorrow" voor je reactie.
Mijn contract is inderdaad 20 uur. en sinds 2 weken werk ik dus 4 uur minder.
Ik heb ook dingen gehoord over versneld in de IVA? Wat gaat me dat dan brengen? (of juist niet?)
Iemand daar bekend mee? :ster:
Klick

Re: 1e afspraak bedrijfsarts

Bericht door Klick »

je hebt een vast contact neem ik aan?

bij een vast contract ga je eerst 2jr ziekgemeld worden, je hebt dat recht ivm wet poortwachter.

vervroegd iva? ja dat zou kunnen..
even uit mijn (ms)hoofd het 1jr ziekgemeld is 100% loon, het 2e jr is 70% loon en iva (door uwv bepaald) is 75%.
Dus maak je daar voorlopig niet druk over. Pas in het 2e jaar heb je daar wat aan.
Kijk even bij het uwv of er iets over staat, bel ze anders even (vorig jr waren ze heel goed bereikbaar)

o ja tipje: als je idd gedeeltelijk wordt afgekeurd vraag dan ook je pensioenfonds om arbeidsongeschiktheidspensioen.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: 1e afspraak bedrijfsarts

Bericht door Qanuk00 »

Ook mijn ervaring met arbeidsongeschiktheid is dat je via de bedrijfsarts regelt van wat je aan kan en vanaf dat moment start het traject Poortwachter. Er wordt in die periode samen met jou, je werkgever middels een re-integratie traject gekeken of je het werk kan blijven doen, wat jouw werkgever wil en wat jij wilt en kunt. Daarbij is het belangrijk dat jij je goed kan verwoorden en dat je je gehoord voelt door bedrijfsarts en werkgever. Ik heb zelf steeds een onafhankelijke begeleider (dat kan familie, vrienden of bijv maatschappelijk werk via jouw eigen gezondheidstraject zijn) naar de gesprekken meegenomen die mij kon ondersteunen en adviseren.

Het is niet leuk om daar in terecht te komen, maar het is goed dat het er is om de zaakjes goed te regelen.

De WIA bestaat eigenlijk uit twee verschillende regelingen:

De WGA, de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten. Deze regeling is bedoeld voor mensen die na twee jaar arbeidsongeschiktheid voor een deel nog in staat zijn om te werken.
De IVA, de regeling Inkomensvoorziening Volledig duurzaam Arbeidsongeschikten. Deze regeling is bedoeld voor mensen die volledig arbeidsongeschikt zijn en waarbij de kans op herstel erg klein is.

IVA staat voor regeling Inkomensvoorziening Volledig duurzaam Arbeidsongeschikten. U heeft recht op een IVA-uitkering, wanneer u na de wachttijd van 104 weken volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Dit is het geval, wanneer:

u niet meer dan 20% van uw laatstverdiende loon kunt verdienen, en
er geen of maar een zeer kleine kans is dat dit verbetert binnen een termijn van 5 jaar
Als het UWV tot het oordeel komt dat u niet duurzaam, maar tijdelijk volledig arbeidsongeschikt bent, komt u niet in aanmerking voor een IVA-uitkering, maar komt u in aanmerking voor een WGA-uitkering.https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... uitkering.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Tevy

Re: 1e afspraak bedrijfsarts

Bericht door Tevy »

Klick schreef: 31 mar 2021, 15:07 even uit mijn (ms)hoofd het 1jr ziekgemeld is 100% loon, het 2e jr is 70% loon en iva (door uwv bepaald) is 75%.
Wat aanvullingen die mij opvielen naar aanleiding van deze cijfers:
Tenzij natuurlijk anders in je contract/cao gemeld is (bij mij was na 3e ziektedag namelijk al 70% loon).

En reken je niet 'rijk' bij de 75% iva, want die is niet gebaseerd op je huidige brutoloon, maar op je 'ziekenfonds' (of zoiets... is al lang geleden...) loon, van een jaar ervoor en die is alles bij elkaar een stuk lager dan je huidige brutoloon! En dan daarvan dus weer 75%.

Maar het was allemaal toch de moeite waard. Zeker niet qua geld (:(), maar wel qua gezondheid!

Succes Marie-Louise!
Klick

Re: 1e afspraak bedrijfsarts

Bericht door Klick »

ik zou zeggen vraag je bedrijfsarts hoe het zit bij jou werkgever

uwv:
De eerste 2 jaar van uw ziekte is uw werkgever verplicht om uw loon door te betalen. Hij moet per jaar minstens 70% van uw brutoloon betalen. In de meeste cao’s staat dat dit in het eerste jaar 100% is en in het tweede jaar 70%. U kunt meer loon doorbetaald krijgen als hierover afspraken staan in uw cao of in uw arbeidsovereenkomst.

Loopt uw contract af terwijl u nog ziek bent? Dan kunt u vanaf dat moment een Ziektewet-uitkering krijgen.
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... ens-ziekte
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp