Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vliegen met een handicap

Alles omtrent werk en uitkeringen
bellebel

Vliegen met een handicap

Bericht door bellebel »

Hallo allemaal,

Ik schrijf een artikel over vliegen met een handicap, met name rolstoel gebruik maar andere beperkingen mag ook, en vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben. Werd er moeilijk gedaan op het vliegveld, door de vliegmaatschappij zelf, moest je bij betalen of ging het juist heel goed? Ik hoor het allemaal graag. Heb zelf ook MS, maar nog geen fysieke beperkingen, dus kan niet mijn eigen ervaringen gebruiken. Zowel positieve als negatieve reacties zijn welkom en graag geen verhalen van voor 2006 (gezien er vanaf 2006 een nieuwe regelgeving is).

Bedankt alvast!
Belle.
eM.Cee.eL.Wee.

Bericht door eM.Cee.eL.Wee. »

Haha, ik heb gisteren staan praten met een MenS die een mooi verhaal had. Hij ging ook vliegen en had zijn rolstoel bij zich voor het geval hij moe zou worden... Maar normaal loopt hij alles. Tja, stoel bij zich? Dan ook maar erin zitten. Dikke rijen voor de incheckbalie, maar hij mocht er langs. Door de detectiepoortjes, tja, daar paste de stoel niet doorheen. "heeft u illegale spullen bij zich? Nee? Rijdt u dan maar door" Wat een verhaal.
Niet mijn verhaal, ik kan ook nog alles en gebruik geen hulpmiddelen. En het MenS in kwestie zit niet op MSweb... helaas ;)
shanay03 † 11-09-2013

Bericht door shanay03 † 11-09-2013 »

ik ga 25 mei voor het eerst vliegen met een rolstoel . heb geen idee .

volgemd fysio moet ik twee dagen van te voren luchtvaart maatschappij bellen en doorgeven .

ga volgende week er achter aan .

ervaringen voor zijn voor mij ook erg handig
Snowym

Bericht door Snowym »

Ik ga in februari voor het eerst vliegen en heb een vergelijkbaar achtergrondverhaal als in de eerste reactie. Moet er nog bij de vliegmaatschappij achteraan hoe het moet. Het handigst is waarschijnlijk om er inderdaad zelf in te gaan zitten.

Neem hem alleen mee voor het afleggen van grotere afstanden.

Helaas kan ik je dus ook niet verder helpen, maar als je bij de zoekfunctie vliegtuig en rolstoel intypt is er, denk ik, genoeg over te vinden. Succes.
M&MS

Bericht door M&MS »

Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar je moet inderdaad ruim van tevoren melden dat je met een rolstoel komt. Het handigste is als het al bekend is bij de boeking.

Dan ga je als eerste onder begeleiding het vliegtuig in en komt vaaraan te zitten. Je gaat er altijd als laatste uit.
Joanna

Bericht door Joanna »

[COLOR="Indigo"][B]Wij gaan a.s. donderdag vliegen naar Miami vanuit Düsseldorf.
Sinds ik MS heb vraag ik altijd om airport assistance want ik kan wel wát lopen
maar lang (al is het maar 5 minuten...) in een rij staan is mij absoluut onmogelijk.

Ik heb de laatste jaren alleen maar vanaf Schiphol gevlogen en daar was altijd alles uitstekend geregeld.
Een fijne bijkomstigheid is dat je langs alle rijen zeilt en in no time achter de paspoortcontrole bent! :feest:

Hoe het nu in Düsseldorf zal gaan...:???: Hoop dat het geen problemen oplevert
maar de Duitsers staan bekend om hun gründlichkeit... Dus...:cool:

O ja, als we lange afstanden vliegen boeken we altijd Businessclass dan heb ik tenminste
genoeg beenruimte want sinds ik MS heb heb ik problemen met mijn linkerbeen.
Ik kan maar een hele korte tijd met mijn been naar beneden zitten...:( [/B][/COLOR]
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Düsseldorf is wat grondiger in de aanpak, daar werd mijn rolstoel met een speciale handscanner gecheckt of ik niet toevallig iets in de buizen verstopt had.

Mijn advies aan iedereen die vliegt met een rolstoel is sowieso je eigen rolstoel mee te nemen tot aan de gate en 'm niet op de bagageband te leggen. De kans op schade bij inladen bij de gate is kleiner dan wanneer je 'm op de bagageband laat zetten.

Wij zijn in 2008 vanaf Düsseldorf naar Rome gevlogen. Geregeld via het reisbureau, maten van de rolstoel in opgevouwen toestand (of als je een vastframe hebt dus in z'n normale toestand) doorgegeven en toen moesten we even wachten op akkoord van de maatschappij.

Ze kunnen maar een beperkt aantal 'beperkten' per vlucht meenemen, zal iets met de veiligheid te maken hebben.

Hoe dan ook, op de heenweg hebben we op Düsseldorf wel gewoon in de rij gestaan en kregen we aan de balie de gang van zaken uitgelegd. We konden eerst nog rustig koffie drinken alvorens op een bepaald punt opgehaald te worden en naar de gate te worden begeleid.

We gingen als eerste aan boord en in Rome als laatste van boord. Daar stond mijn rolstoel al bij het vliegtuig klaar. Daar werden we ook opgevangen door iemand van assistentie die ons met een wagentje naar de bagageruimte heeft gebracht. Grote lol, want mijn stiefpaps en ik zaten achter op het bankje met ieder een handvat van de rolstoel in de hand en die reed dus achter het wagentje mee :p .

Op de terugweg vanuit Rome werden we wel uit de rij gehaald en mochten we inchecken aan de businessclassbalie. Erg handig, want met BC mag je meer bagage meenemen en wij hadden wat eh...'overgewicht' in de koffers. :haha:

Met de assistentie ging het daar even wat minder soepel, maar we hebben zelf onze weg naar de gate gevonden en daar moesten we wachten tot er iemand was om ons door de slurf te begeleiden en de rolstoel in te laden. We gingen nu dus als laatste aan boord.

In Düsseldorf ook weer als laatste er uit en daar stond wel mijn rolstoel klaar, maar geen assistentie. Uiteindelijk hebben we bij een Lufthansabalie gevraagd of ze dat alsnog konden regelen, omdat we trappen af moesten om bij de bagage te komen. Toen kwam er ook heel snel iemand om ons op te pikken.

Voordeel was weer dat we bij de bagage niet meer hoefden te wachten, want onze bagage was het laatste wat nog op de band lag.

Voor zover ik weet moet je trouwens bij de meeste maatschappijen direct bij het boeken, of als je online boekt, zo snel mogelijk erna doorgeven dat er hulpmiddelen meegaan en assistentie regelen. Assistentie wordt geloof ik meestal niet verleend oor iemand van de maatschappij, maar door mensen van de luchthaven, maar daar kan ik vanaf zijn.

Dat regelen van assistentie zal ook per maatschappij wel verschillen.

@M&M's, je komt niet altijd vooraan te zitten hoor. Naar Rome en terug zaten wij gewoon op normale plaatsen ergens in het vliegtuig en niet speciaal voor aan. Dat zal ook afhankelijk zijn van hoe mobiel je bent. Ik kon met krukken nog wel door het vliegtuig hobbelen. Met een rolstoel kom je niet tussen de stoelen door en zal het anders geregeld zijn.

Het kan ook nog voorkomen op kortere vluchten dat het toestel niet aan een gate staat maar ergens op het 'tarmac', dat je er eerst met een bus/busje heen gebracht moet worden. Normaal moet je dan met een trap naar boven, maar rolstoelers worden dan nogal eens met de cateringlift aan boord gebracht naar het schijnt. Heb ik niet meegemaakt.
bellebel

Bericht door bellebel »

Heel erg bedankt voor de verhalen tot nu toe!
schuttertje

Bericht door schuttertje »

Ik ben afgelopen mei voor het eerst met het vliegtuig geweest.
Wij wilden eerst begeleiding vragen dan wordt je ergens opgehaalt en helemaal tot het vliegtuig gebracht.

Maar wat dan in het buitenland?
Dus eigen rolstoel mee.
Wij vlogen met sunweb,de reis had ik online geboekt zij hebben een mindervalide plek gereserveerd (daarvoor heb je een verklaring nodig van je arts dat je echt wel wat mankeert)in het vliegtuig(heb je meer beenruimte) en een aanvraag gedaan om mijn rolstoel mee te nemen.

Dan moet je een paar vragen beantwoorden over je rolstoel,de grote,gewicht en dergelijke.
Ik ben tot de deur van het vliegtuig gebracht en dan nemen ze je rolstoel mee,bij aankomst in het buitenland wordt ie weer tevoorschijn getovert...ik vond het allemaal prima geregeld.

Waar je op moet letten is dat ze vragen of je een stukje trap kunt lopen als je dat niet kunt wordt je met een soort laadwagen helemaal naar het vliegtuig gebracht,ik vond dat vreselijk.(in het buitenland kan het zijn dat er geen gate is waardoor je dus met die laadwagen naar boven wordt gebracht.
Als je wel kunt lopen kun je zo het vliegtuig uitstappen het trapje af en brengen ze je rolstoel.

Ik ga aankomende mei weer naar het buitenland en alles is al geregeld door het reisbureau.

Succes en goeie reis.
Helene 1

Bericht door Helene 1 »

Al vele malen heb ik gevlogen en nog nooit problemen gehad.

Je kan het beste al bij het reisburo mopgeven dat je met een rolstoel komt, want ze willen de maten van je stoel weten.

op het vliegveld kan je om ass. vragen maar dat doen wij nooit,

de douane gaat altijd goed, ze fouilleren je en zijn altijd vriendelijk

ik mag als eerste het vliegtuig in en ze nemen dan mijn rolstoel over en die gaat in het bagageruim

als laatste verlaat ik het vliegtuig weer, de laatste keer mocht ik bij een tussenlanding blijven zitten

omdat het vliegtuig gepoetst werd en de andere passagiers met een bus naar de luchthaven werden gebracht om na 25 min. weer terug te komen

en de reis verder ging, wel zijn ze dan verplicht om de brandweer op de baan te sturen om dat wij als passagier nog in het vliegtuig zaten,

wij zijn al een paar keer naar de Dominicaanse Republiek geweest en zelfs daar was de service uitmuntend,

heb je geen gate naar het vliegtuig dan ga je tot aan de trap en word je getild of er is een liftje aanwezig,

dus je ziet een rolstoel is absoluut geen probleem, als je het maar op tijd aangeeft.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp