Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Medicatie en Borstvoeding

Alles omtrent werk en uitkeringen
NienkeM

Bericht door NienkeM »

hoi,

Volgens mij staat erin dat boek dat het niet schadelijk is of dat er maar heel weinig in de bv terecht komt, maar ook niet 100% zeker dat er niks in de melk terecht komt. (zoiets dacht ik tenminste)

Maar voor mij is niet de vraag flesvoeding of bv. Het is of mensen toch gewoon borstvoeding hebben gegeven met medicatie.

Ik ben sowieso van plan om 3 mnd borstvoeding te geven (even ervanuitgaande dat het allemaal lukt)en daarna ivm werk niet meer (en nee ik kan niet kolven gelet op mijn werkzaamheden wordt dit een beetje moeilijk en ja het kan dus wel maar daar heb ik gewoon geen zin in).

Maar als avonex zeker geen kwaad kan, zou ik eerder beginnen met prikken.

groetjes Nienke
Milkmaid

Bericht door Milkmaid »

Heb het boek van Hale er even op nagslagen en avonex kan inderdaad geen kwaad. Dat komt vnl om het oraal nauwelijks opgenomen wordt (vandaar dat het geinjecteerd moet worden). Dat beetje wat uiteindelijk in de melk terechtkomt wordt vervolgens weer afgebroken in het maag-darmkanaal van de baby, zodat deze hoeveelheden verwaarloosbaar zijn en geen klinisch effect bij de baby zullen hebben.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Hoop dat alles loopt en gaat zoals je wenst en voor ogen hebt en dat je volop geniet.
Succes
NienkeM

Bericht door NienkeM »

Hoi,

In elk geval bedankt voor het nakijken. Ik zal het overleggen met mijn neuroloog. Hij moet het er wel mee eens zijn, bovendien schrijft hij natuurlijk de recepten ;) Ik blijf het moeilijk vinden ... maar ja dat blijft zolang er niet 100% zeker gezegd kan worden dat iets niet in de melk terecht komt/ geen kwaad kan...

gr.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Milkmaid;873210]Heb het boek van Hale er even op nagslagen en avonex kan inderdaad geen kwaad. [/QUOTE]

Oh, wat een opluchting!!! Mijn neuro is de gamma aan het afbouwen en zal dus binnen niet al te lange tijd overgaan naar Avonex. Ik had er al buikpijn van omdat ik dan zou moeten stoppen met de bv.

Maar dat hoeft dus niet!!! Kunnen mijn mannen toch zelf bepalen wanneer ze willen stoppen.
NienkeM

Bericht door NienkeM »

Hoi,

Ik ben eindelijk bij mijn neuroloog langs geweest. Hij kent de discussie over het al dan niet overgaan van het medicijn in de moedermelk en hij raadde het af maar heeft voor de zekerheid contact gezocht met de ziekenhuisapotheker.

De apotheker heeft het ook afgeraden en wel met de volgende argumenten:
[QUOTE]Van Interferon beta zijn geen data beschikbaar omtrent het veilig geven van borstvoeding. De fabrikant raadt het om het ontbreken van data af.



De Amerikaanse Academie voor Pediatrie acht het gebruik van interferon alfa veilig bij het geven van borstvoeding. De fabrikant raadt het daarentegen af.

Interferon alfa komt in de moedermelk. Een studie uit 1996 heft bij 2 patiënten die ieder 8 miljoen IE kregen (3x per week) een concentratie van2-6 IE/ml gemeten in de moedermelk en concentraties van 20 – 60 IE/ml gemeten in serum van de moeder. Onduidelijk blijft echter of het kind ook moedermelk kreeg of flesvoeding.

Al met al zijn de data dusdanig summier dat ik niet kan adviseren om enige vorm van interferon te combineren met het geven van borstvoeding
[/QUOTE]

conclusie ik ga borstvoeding geven en ga daarna pas weer starten met de avonex.

groetjes Nienke
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=NienkeM;878587]De apotheker heeft het ook afgeraden en wel met de volgende argumenten[/QUOTE]

Via borstvoedingsforum.nl kreeg ik van een lactatiekundige te horen dat Avonex in de laatste versie van Thomas Hale's Medication and Mothers Milk een L2 heeft gekregen, veilig. Dit is gebaseerd op een recent onderzoek uit 2012. Avonex gaat inderdaad over in de moedermelk maar in zo'n uitermate kleine hoeveelheid dat dat geen klinisch effect heeft.

Inmiddels heb ik contact gehad met mijn eigen lactatiekundige en die beaamt dat Avonex ook bij bv tot de mogelijkheden behoort.

Nu is het wel zo dat mijn kinderen al ouder zijn, 2 en 4 jaar. Ik denk dat ik bij een zuigeling ook de bv niet zou combineren met Avonex.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp