Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Medicatie en Borstvoeding

Alles omtrent werk en uitkeringen
NienkeM

Medicatie en Borstvoeding

Bericht door NienkeM »

Hallo,

Even een vraagje. Ik ben inmiddels 32,5 week zwanger en dus druk bezig met de laatste dingen te regelen etc.

Nu wil ik borstvoeding gaan geven. Ik heb altijd begrepen dat borstvoeding en Avonex niet samen gaan. Mijn lactatiedeskundige heeft in een boek over medicijnen gevonden dat dit helemaal niet per definitie zo is. Ik heb inmiddels een afspraak met mijn neuroloog gemaakt, maar ben wel erg benieuwd hoe jullie hiermee om zijn gegaan.

groetjes Nienke
Arual

Bericht door Arual »

Ben er tot dusver ook vanuit gegaan dat het niet samen ging.
Nu ben ik er uberhaupt nog niet uit of en welke medicijnen ik ga gebruiken (vanmiddag neuroloog) na de bevalling/lactatieperiode.

Wat ik wel heb begrepen is dat artsen heel verschillende adviezen kunnen geven over wat wel en niet kan tijdens de borstvoedingsperiode en dat artsen soms medicijngebruik (of borstvoeding) afraden bij bepaalde middelen (ook vaak bij antidepressiva), terwijl dit echt niet nodig is.

Je kan eventueel nog een medicijnconsult aanvragen via een van deze adressen [url]http://www.borstvoeding.com/lk/medicijnconsult/[/url]

Ik zal vanmiddag ook even aan mijn neuroloog vragen, gesprek met lactatiekundige staat in de planning (nu 25 weken zwanger).

(Succes met alle laatste voorbereidingen ;) )

Wil je het laten weten als je meer weet? ben wel benieuwd naar wat er over gezegd wordt door verschillende artsen.
Arual

Bericht door Arual »

Sorry ik kan je niet helpen met een antwoord van mijn neuroloog. Het gesprek kwam erop uit dat ik, zolang er geen verandering optreedt, het even zonder medicatie ga doen. Daarna kijken we weer verder. We kwamen dus ook niet meer op interferonen en borstvoeding.
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

dubbel..
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Misschien kun je Milkmaid een pb'tje sturen, zij is ook lactatiekundige.

In een ander topic gaf ze de volgende link

[url]www.kenniscentrumborstvoeding[/url]. nl

En er zijn mensen die vlak na de bevalling infusen gamma krijgen, kun je vinden via de zoekknop. En misschien de GAMPP studie (google maar eens) aan je neuroloog laten zien?
merel

Bericht door merel »

Hoi Nienke,

Misschien heb je dat zelf daar al opgezocht, in het [URL="http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/I ... eta-1a.asp"]FK[/URL] (Farmacotherapeutisch kompas) staat:

[QUOTE][I]Overgang in de moedermelk:[/I] Onbekend. [I]Advies:[/I] Gebruik ontraden.[/QUOTE]

Ik vind die site zeer betrouwbaar en ik weet dat artsen daar veel informatie vandaan halen. Het advies staat er duidelijk, maar het natuurlijk aan jou wat je er mee doet.

Succes met de laatste weken van je zwangerschap. :)

Groet,
Nessa

Bericht door Nessa »

Hoi Nienke,

Er is inderdaad wat discussie over de vraag of Avonex uberhaupt wel in de melk overgaat (vanwege de grootte van het eiwit) en of het maag-darmkanaal van de baby het dan vervolgens niet afbreekt. Dat laatste is immers reden dat we het spuiten.

Maar vanwege de onduidelijkheid en de toch wel forse werking van Avonex, zei mijn lactatiekundige: neem het zekere voor het onzekere en combineer bv niet met Avonex.

Ik zou eerder opteren voor infusen gamma. Als dat niet lukt misschien het Moedermelknetwerk?
NienkeM

Bericht door NienkeM »

hoi,

ik was niet van plan medicatie te gaan gebruiken, maar mijn lactatiekundige begon er heel stellig over. Vandaar dat ik er nog eens navraag over doe. In oktober spreek ik mij neuroloog weer en ik weet bijna 100% dat hij het ook afraadt. Maar wellicht was er iemand op het forum die hier ervaring mee had.

Voor nu ga ik er dus ook vanuit dat ik pas weer met Avonex begin als ik met de borstvoeding ben gestopt.

@ arual: ik laat het nog wel even weten wat hij zegt :)

gr.

ps aan die site heb ik niet zoveel, ik zie alleen iets over een boek wat het boek is waar ook deze deskundige ik keek.. (kenniscentrumborstvoeding)
pss thnx Merel, dit lijkt mij inderdaad een objectievere bron.
snuffie7

Bericht door snuffie7 »

Hoi Nienke,

Ik ben met Avonex begonnen na de borstvoeding. Mijn neuroloog raadde het af tijdens.
Milkmaid

Bericht door Milkmaid »

Spring er weer even in.. en ga even op mijn zeepkist staan..

Niet elke arts kijkt heel goed of iets wel of niet kan in combi met BV.
Sommige zeggen standaard; "neem het zekere voor het onzekere en geef maar flesvoeding" Maar in FV zit niet de stoffen die baby's zo nodig hebben voor het aanmaken van een sterk immuunsysteem. En, wij weten allemaal hoe belangrijk dat is...!!

Ik vind zulke adviezen getuigen van desinteresse en niet in samenspraak met het belang van preventieve gezondheidszorg wat iedere zorgverlener hoog in het vaandel zou moeten hebben.
Ouders moet eigelijk ook verteld worden wat de risico's van kunstvoeding zijn. Feitenlijk hebben ze daar ook recht op. (Maar daar hoor je eigenlijk nooit iemand over.)

Ook ik beschik over het boek van Hale in het ziekenhuis waar ik werk en raadpleeg altijd zorgvuldig dit boek (net een nieuwe editie uit) waarna ik ouders zo gedetailleerd mogelijk informeer alle ins en outs bespreek en hen vervolgens hun eigen beslissing laat nemen, wat zij natuurlijk helemaal zelf mogen bepalen.

Zal maandag even Avonex opzoeken

Zo, ik kom weer even van die kist af..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp