Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wie heeft een wandelstok?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Sylvia1

Wie heeft een wandelstok?

Bericht door Sylvia1 »

Laatst heb ik een boekje gelezen over mensen met MS die de vierdaagse liepen voor het Nationaal MS-fonds. Een van hen liep de vierdaagse met een wandelstok. Dat heeft me aan het denken gezet. Zou ik ook verder kunnen lopen met een wandelstok?

Vorig jaar op vakantie in Italië vond ik een grote stok waarmee ik daar heb gelopen. Dankzij die stok kon ik me goed redden in het bergachtige gebied. Zonder zou het heel lastig zijn geworden.

Toevallig vond ik vanochtend tijdens de wandeling met de hond ook zo'n grote stok. Ik heb de stok opgeraapt en ik heb er het laatste deel van mijn wandeling mee gelopen. Het lopen ging daardoor een stuk makkelijker.

Nu vraag ik me dus af of ik misschien een wandelstok moet aanschaffen/aanvragen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Sylvia1;883350]Nu vraag ik me dus af of ik misschien een wandelstok moet aanschaffen/aanvragen. Heeft iemand hier ervaring mee?[/QUOTE]

Pin me er niet op vast, maar je kon wel eens bot vangen als je een wandelstok aan wilt vragen. Valt een beetje onder de algemene aanschaf lijkt me.

Bovendien, die dingen zijn echt niet duur. Je kunt ze al voor een paar euro bij de Blokker etc kopen... ;)
Lanah

Bericht door Lanah »

Sylvia

Een paar jaar geleden liep ik in het bos met wandelstokken van Leiki (niet echt goedkoop) maar wel iets meer steun dan nordic walkingstokken.

Inmiddels heb ik een opvouwbare wandelstok (destijds aangeschaft bij de Lidl). Ik gebruik die voor buitenshuis. Net dat steuntje extra dan als ik "los"loop. Hij ligt standaard in de auto.

Gisteren nog vernomen dat je een stok ook bij de thuiszorgwinkel kunt kopen.

Ik heb de stok in mijn rechterhand, terwijl ik krachtsverlies heb aan mijn linkerbeen.

Een voordeel van de wandelstok vind ik ook, dat mijn loopprobleem zichtbaar is voor anderen. Er wordt meer rekening met je gehouden.
Florentina

schoenmaker

Bericht door Florentina »

schoenmaker

Mijn wandelstok komt bij de schoenmaker vandaan. Het is ook een opvouwbare, kostte volgens mij iets van € 22,00

Ik gebruik hem voornamelijk als ik problemen heb met m'n evenwicht bewaren en als ik me wankel op m'n benen voel.

Door vermoeidheid loop ik momenteel niet veel en heb hem dus ook niet nodig. Maar ik heb er al veel plezier van gehad.

Ook met de hond uitlaten, als de hond een beetje trok, had ik meer steun met de stok. Nu gebruik ik mijn rolstoel en handbike voor langere stukken.

Succes!
Annemiek

Bericht door Annemiek »

Ik heb een wandelstok van Leki. Er zit vering in.

[url]http://www.leki.de/xfiles_a6/1347026512 ... img400.png[/url]
Sylvia1

wandelstok gekocht

Bericht door Sylvia1 »

wandelstok gekocht

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels idd begrepen dat een wandelstok niet vergoed wordt, maar ook dat een wandelstok niet zo duur is.

Ik vond er een bij de [URL=http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores ... tId=101753]Blokker[/URL] voor tien euro. Daar kun je je geen buil aan vallen, lijkt me. Ik ben er meteen een gaan halen.

Straks ga ik weer met de hond door de bossen lopen. Kan ik hem meteen uitproberen.

Mijn bedoeling is hem te gebruiken bij het uitlaten van de hond. In de bossen oid kan de stok mij waarschijnlijk stabiliteit geven. Ook lijkt het me handig als ik bijna aan het eind van mijn wandeling ben. Dan ben ik altijd moe en heb ik meer moeite om mijn evenwicht te bewaren.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik ben ooit ook begonnen met een wandelstok (opvouwbaar) maar besloot al snel over te gaan op een elleboogkruk.

Geeft nog iets meer steun en blijft aan je onderarm hangen als je je arm/hand even voor iets anders nodig hebt.

Daar komt nog bij dat ik nogal wat negatieve ervaringen heb gehad destijds. Mijn jongste dochter zat begin middelbare school en sommige klasgenoten vonden het nodig (ook erg leuk) om mij b.v. haar oma te noemen.

Vond dat zelf héél vervelend maar ook voor haar was dat erg naar. Met mijn rode elleboogkruk ziet het er schijnbaar "hipper" (of acceptabeler)uit en werden er geen opmerkingen gemaakt.

Maar van beide hulpmiddelen kun je veel profijt hebben!
Flien

Bericht door Flien »

Ik heb destijds voor 15 euro een inklapbare stok gekocht bij de thuiszorgwinkel.

Hij is heel hip (blauw met bloemetjes) maar ik denk dat ik op een gegeven moment toch ga investeren in een betere stok.

Ik ben groot (1.85m) en de grootste variant is toch een tikkie klein voor me. Daarnaast heeft ie geen ergonomisch handvat waar ik last van krijg na een lange dag.

Maja, bij mij ging "hip" voor comfort. Wel helpt de wandelstok goed, voor me evenwicht, uithoudingsvermogen en idd, de omgeving past zich sneller aan :)

Hoop dat je wat hebt aan de stok! Misschien kan je nu wel nog langer wandelen met hondlief.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik ben wezen wandelen met mijn wandelstok, maar ik weet niet of ik het zo handig vind.De stok was erg handig toen ik met mijn hond los door de bossen liep.

Ik vond het alleen niet zo'n succes toen ik met mijn hond aangelijnd door een woonwijk liep. Ten eerste niet omdat de stok een hol geluid maakt iedere keer dat je hem op straat zet.

Ten tweede niet omdat mijn hond er niks van snapte. Hij draaide de riem om mijn stok heen en trok vervolgens mijn stok onderuit. Niet helemaal de bedoeling, zeg maar. :haha:

Ten derde niet omdat mijn hond mij op deze manier makkelijker uit balans kan trekken als hij aangelijnd is. Omdat ik een hand nodig heb voor de stok, heb ik maar een hand over voor de riem. Als hij dan trekt, trekt hij dus aan een kant van mijn lichaam en ga ik makkelijker onderuit. Zonder stok houd ik de riem altijd met twee handen vast. Daardoor kan ik hem ook makkelijker sturen.

Al met al voor mij dus niet zo'n succes voor dagelijks gebruik. Of heeft iemand tips?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk dat het een kwestie van wennen is, zowel voor jou als voor je hond.

De hond moet het even aanleren. Onze hond weet niet beter. Ik ben ooit met hem op puppycursus geweest en daar heeft hij meteen geleerd rekening te houden met mijn kruk.

Met twee krukken is het wat lastiger vind ik.

Op slechte dagen laat ik hem ook wel eens noodgedwongen uit met de rollator en dat is wat lastiger omdat hij soms toch wat te hard trekt aan één kant.

Het heeft even wat tijd nodig maar met wat oefenen zou het met de stok toch wel moeten lukken.

Sterkte.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp