Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

het einde, afwachten of bespoedigen??? / Euthanasie

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ik heb onlangs ook het hele stapeltje aan papier bij de de huisarts afgegeven. Euthanasieverozek, verklaring behandelverbod (ingeval van langdurige coma ed.) en dan nog de volmachten.

Je hoeft hiervoor niet meer persé naar de noratis hoor. Ik heb me zelf aangemeld bij de [url=http://www.nvve.nl]NVVE[/url] en van hun heb ik dus een setje met alle papieren gekregen. Daar zat ook een verklaring voor een niet reanimeren penning bij, maar daar vind ik mezelf nog te jong en te levenslustig voor, dus die heb ik niet aangevraagd.

Ik heb de papieren niet zozeer ingevuld vanwege de MS, maar omdat ik ook bv. in het verkeer dusdanig getroffen kan worden dat er van een fijn leven geen spraken meer is. Ik heb zelf bij de verklaringen een toelichting geschreven in welke situatie is niet verder behandeld wil worden en/of liever niet verder leef.

Dit alles heb ik uitgebreid met mijn huisarts besproken en die staat er achter (uiteraard ook met mijn familie besproken). We hebben ook afgesproken dat ik om de paar jaar even een verse krabbel onder de papieren zet, om te bevestigen dat ik er nog steeds achter sta.

Verder heb ik me opgegeven bij de [url=http://www.hersenbank.nl/]hersenbank[/url] als hersendonor, zodat er na mijn overlijden onderzoek gedaan kan worden op mijn hersenen en ruggemerg. Ook dat heb ik met mijn huisarts besproken, en met mijn familie uiteraard.
jackieline

Bericht door jackieline »

Ik heb dit ook gedaan...alles idem dito.:)

Het geeft mij ook meer rust in mijn hoofd!;)

Wel is elke nieuwe grens, item, bespreekbaar.
moeders † 30-10-2017

Levensmoe.

Bericht door moeders † 30-10-2017 »

Levensmoe.

Hoi Angsthaasje.

Lees dit topic pas voor het eerst en vind het helemaal niet gek dat je deze vraag steld.

Zoals velen van ons al geantwoord hebben op je vragen, heb ik nog een tip.

Het belangrijkste is (als je lid van nvve) dat je een wilbeschikking hebt en alles duidelijk op papier hebt.

Informeer bij je huisarts hoe hij tegen euthanasie staat, zoek anders een andere huisarts.

Als het zover is, neem je contact met nvve op. Dan krijg je een consulent op bezoek, deze doet het voorgesprek.

Dan wordt bepaalt of er een arts op bezoek moet komen. Deze bekijkt de sitiatie en bepaalt of het euthanasie wordt of hulp bij zelfdoding.

Ook kan je het zelf doen en geeft de nvve je advies welke medicatie voldoet, of zorgt hiervoor.

Even genoeg info, groet Yvonne.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

[QUOTE=jackieline;581411]Ik heb dit ook gedaan...alles idem dito.:)

Het geeft mij ook meer rust in mijn hoofd!;)

Wel is elke nieuwe grens, item, bespreekbaar.[/QUOTE]

Dat was inderdaad mijn gedachte ook Jackieline. Rust in mijn bol dat e.e.a. geregeld is voor onverziene omstandigheden (ongeluk oid).

Wat de MS betreft is euthanasie op dit moment nog lang niet aan de orde en de grenzen van wat ik als leefbaar ervaar zullen ook wel steeds opnieuw verlegd worden.
moeders † 30-10-2017

Euthanasie.

Bericht door moeders † 30-10-2017 »

Euthanasie.

Ik zat net in de keuken een sigarettje te roken toen het volgende me te binnen schoot.

Ik heb jarenlang als vaste nachtdienst in een verzorginghuis gewerkt. Op een zekere dag belde de maneger van het verzorgingshuis met het verzoek om langs te komen voor een gesprek.

Ben gegaan en bij binnenkomst zatten fam. en huisarts van DHR.X. Om het verhaal kort te houden, werd mij gevraagd hoe ik tegenover euthanasie stond.

Niet afwijzend, zei ik. Daarop ging de fam. weg en hebben de huisarts, maneger en ik een gesprek gehad.

DHR. X lag op de ziekenboeg en had euthanasie gevraagd, de huisarts zou in mijn nachtdienst om 23uur komen (dan had ik met m`n slaapwacht de ronde gedaan, en lag zij te slapen)

De huisarts heeft een drankje naast het bed van DHR gezet en is weggegaan. Eenmaal rustig in het huis heb ik DHR het drankje gegeven en ben bij hem gaan zitten.

Om 1 uur heb ik de slaapwacht wakker gemaakt met de mededeling dat het slecht met DHR ging. Zij Heeft mijn taken overgenomen en DHR is om 1.30 uur overleden waar ik bij was.

De huisarts gebeld zoals afgesproken en deze heeft een natuurlijke dood genoteerd.

Fam. gebeld en is geweest, samen met de dochter van DHR afgelegd. toen de begrafenis ondernemer kwam is DHR gekist.

M`n slaapwacht lag om 4uur weer in bed en niemand heeft wat in de gaten gehad.

Dus zo kan het ook!! Maar vergeet niet deze meneer was oud, erg ziek en leed veel pijn.

Artsen, verpleegkundigen, verzorgenden, krijgen in de opleiding mee dat je er alles aandoet om iemand te genezen, niet te doden.

Ik zelf vind dat euthanasie/hulp bij zelfdoding voor iedereen weer anders ligt.

Groet Yvonne.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

[QUOTE]Artsen, verpleegkundigen, verzorgenden, krijgen in de opleiding mee dat je er alles aandoet om iemand te genezen, niet te doden.
[/QUOTE]

En da's op zich een nobel streven, maar kan ook verregaande gevolgen hebben voor patient en familie, zoals onlangs in Italië met die vrouw die al 17 jaar in coma lag en nu eindelijk haar laatste rustplaats heeft gevonden.

Ik vraag me dan af hoe lang ze nog geleefd zou hebben zonder al die machines om haar in leven te houden.

Verder is het prima om iemand zo goed mogelijk te verzorgen en proberen te genezen, maar met de huidige technieken kan een leven zo lang gerekt worden, dat soms de leefbaarheid uit het oog verloren lijkt te worden.

Ik kan me jullie handelen dus goed indenken Moeders.
Snowym

Bericht door Snowym »

Moeders,

Ik weet niet hoe lang het beschreven verhaal geleden is, maar ik vind dit niet de goede manier.

Ik heb meerdere keren euthanasie van dichtbij meegemaakt (als verpleegkundige). Daar bestaan protocollen voor die gevolgd moeten worden en het moet dan ook als euthanasie gemeld worden.
Niets stiekems.

Ik hoop dat jouw patiënt wel op de hoogte was en de vraag zelf gesteld heeft. Ik lees het niet uit je verhaal.
Ik hoop dat het lang geleden gebeurt is toen er nog geen wetgeving over bestond.

En toestanden zoals in Italië zijn hier niet mogelijk.

En artsen en verpleegkundigen krijgen al heel lang in de opleiding mee dat je natuurlijk moet proberen om iemand te genezen, maar ook, dat als genezing niet meer mogelijk is iemand "menswaardig" moet kunnen sterven.
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Het blijft een lastig onderwerp.
Voorlopig ga ik niks tekenen qua verklaring ofzo. Ik, denk niet dat ik nu in kan schatten "wat als..."
Ik denk dat grenzen blijven vervagen en dat de wil om te leven bij ieder mens sterk is en blijft. Tot echt de grens is bereikt. Ik hoop dat, als ik het niet meer kan beslissen, mijn man voor mij kan besluiten.
Gatsie, ik wil hier eigenlijk niet eens mee bezig zijn...
moeders † 30-10-2017

Euthanasie.

Bericht door moeders † 30-10-2017 »

Euthanasie.

Hoi Maaike,

Ja het is al lang geleden en ja ik heb het met meneer er uitgebreid over gesproken.

Het was een lieve man, nooit klagend, als hij `s nacht niet slapen kon belde hij of ik tijd had voor een gesprekje.

Over euthanasie hebben we uit den treuren over gehad en hij wist wat m`n mening hierover was.

Het was dan ook zijn verzoek dat het in mijn nachtdienst ging gebeuren.

Daarom dat ik tot het laatst bij hem ben gebleven. Het drankje heb ik toegediend omdat hij het zelf niet meer kon.

Die tijd waarover ik spreek was de nvve net in opkomst, dus daar kon meneer niet meer op wachten.

Alles is in goed overleg gegaan, in alle zorgvuldigheid.

Denk ik hieraan en zelf met het proces bezig ben, denk ik dat er tegenwoordig er veel moeilijker over gedaan wordt.

Groet Yvonne.
Billy

Bericht door Billy »

Ik begrijp het ook goed Moeders.

Weet dat ik zo'n 10 jaar geleden tijdens geschiedenisles een docu heb moeten kijken. Dokter had zich keurig aan alle regels gehouden, papieren in orde. Toch is hij alsnog vervolgd... terwijl die man zelfs in die docu nog te zien was en duidelijk wilde!!

Weet dat meningen verschillen, maar ik begrijp die R-K niet :???:.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp