Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

het einde, afwachten of bespoedigen??? / Euthanasie

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling dat redelijk gezonde mensen met een 'voltooid leven' straks ook een eind daaraan kunnen maken. Je hoort bijvoorbeeld dat ze eenzaam zijn en zich niet meer nuttig voelen. Dat zegt iets over onze maatschappij waar we ouderen niet meer op waarde schatten en mensen laten vereenzamen.

Dat is een kant die in deze discussies nauwelijks wordt belicht. Onze maatschappij wordt steeds killer en ouderen zijn alleen maar lastig en nutteloos...

Vroeger was er meer respect voor ouderen en werden ze niet zo snel 'weggestopt' in verzorgingshuizen.
M&MS

Bericht door M&MS »

Je ziet veel 65-plussers die nu dingen doen om zich nuttig te maken, om zinvol bezig te zijn.

Het kan maar zo dat onze nieuwe ouderen wel zorgen dat ze belangrijk blijven. Het zijn wel onze hippies uit de jaren '60 en '70.

Het alternatief is dat ze er zelf een einde aan maken door voor een trein, of van een flat te springen. Daarmee val je anderen lastig.

Maar het is inderdaad ook zo, dat we steeds drukker en individualistischer worden, waardoor we oudjes en zieken tot een last zien.
Suzan

Bericht door Suzan »

Tegenwoordig worden mensen nou eenmaal véél ouder... zo was bv in 1900 de levensverwachting 45 jaar...

Nog maar enkele generaties geleden was je toch echt een eerbiedwaardige grijsaard als je de respectabele leeftijd van vijftig had gehaald, heden ten dage beginnen mensen dan pas aan hun tweede jeugd. :cool:
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=Snowym;812580]Je overlijdt bij het geven van morfine alleen maar als je al in de stervensfase zit. [/QUOTE]

En de overdosis dan :???:
Ekster

Bericht door Ekster »

[QUOTE]Deze week was er een programma op TV over mensen die klaar zijn met hun leven en daarvoor geëuthanieerd willen worden. Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen. Jullie?

[/QUOTE]
Gelukkig maar dat jij je daar niks bij voor kunt stellen alhoewel het in mijn ogen ook wel een beetje een gebrek aan inlevingsvermogen is:cool: .

Ik kan het me heel goed voorstellen.
gollem

Bericht door gollem »

ik kan me er ook zeker iets bij voorstellen, daar zit je dan op een kamertje waar je afhankelijk bent van de zorg maar ja druk druk druk,

niet iedereen heeft kinderen die op bezoek komen of die hebben het ook druk diegene waar je jarenlang mee hebt geleefd en van gehouden hebt is er niet meer en tja daar zit je dan op je kamertje met je meubeltjes uit het raam te staren dag in dag uit.

alleen aanspraak als de zorg tijd heeft en die heeft dat weinig tot niet en de kinderen als je die al hebt ook als hun tijd hebben volgens mij zou ik ook gek worden en denken als dit het is laat dan maar. want eigenlijk zit je er gewoon te wachten op je einde.
Lief Leeuwtje

Inlevingsvermogen???

Bericht door Lief Leeuwtje »

Inlevingsvermogen???

[QUOTE=Ekster;837501]een beetje een gebrek aan inlevingsvermogen is:cool: .
[/QUOTE]

Ik ben nu 51 jaar en van die 51 jaar heb ik wel geen enkel gezond jaar meegemaakt.

In mijn hele leven ben ik van de ene in de andere aandoening gerold en heb ik geleefd. En doe dat nog.

Wel op aangepaste snelheid maar ik leef.
marion.h69

Bericht door marion.h69 »

ik kan me er zeker wel iets bij voorstellen! Ik wil zeker papieren invullen waarin ik aangeef dat er een grens bestaat. (nog steeds...via 'stichting de Einder'' heb ik ze al een hele poos in huis.)

ik wil bv niet kustmatig in leven gehouden worden.

Wat ruitje schrijft is zeker waar. We leven steeds meer in
een IK maatschappij. :duivel:

Maar omzien naar ouderen en zieken. En weduwen en wezen... is zeker héél belangrijk :aai:

We kunnen door omzien naar elkaar denk ik de levenswens van veel mensen positifief beinvloeden.

""Te makkelijk"" uit het leven stappen is een gevaar.
Ekster

Bericht door Ekster »

Ja Jos, maar nu praat je nog steeds over jezelf. En dat is niet je inleven in een ander.

Heel mooi dat jij je niks bij zo'n wens kan voorstellen voor jezelf, maar het feit dat je er helemaal niks bij kunt voorstellen vind ik erg ik-gericht.

Omdat jij die wens niet hebt, wil niet zeggen dat een ander die wens ook niet heeft.

Dat wou ik zeggen.
hero † 16-05-2015

Bericht door hero † 16-05-2015 »

ik begrijp jou zo goed Ekstertje, maar daarom doet het nog wel pijn.

Aan de andere kant: just be isn't enough.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp