Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

IVA uitkering en nu???

Alles omtrent werk en uitkeringen
maybe

IVA uitkering en nu???

Bericht door maybe »

Ik heb een paar vraagjes waar jullie mij misschien mee kunnen helpen?
Ik ben voor een week geleden volledig vervroegd afgekeurd en ga een IVA uitkering krijgen.
Vanaf 30 juli krijg ik voor het eerst de uitkering.
Nu weet ik niet hoe dit in zijn werk gaat hoe ze dit met je werkgever doen.
Ik krijg op dit moment in mijn tweede ziektejaar nog 70 procent van mijn loon uitgekeerd.
Ik hoor verschillende dingen het ene is dat de uitkering betaald wordt aan je werkgever en die het verrekend zolang het 2e ziektejaar nog niet is afgelopen en het andere dat de uitkering aan jezelf wordt uitbetaald...
Daarnaast begrijp ik nog niet precies wat er gebruikelijk met je pensioen wordt gedaan.
Hebben jullie hier misschien ervaringen mee en kunnen jullie me helpen?
Groetjes Maybe
Billy

Bericht door Billy »

Met mijn pensioen heb ik contact opgenomen en daar hoef ik niets meer aan te betalen, dus die zou ik even bellen hierover.

Ik ben niet vervroegd afgekeurd en met mijn IVA ook nog blijven werken, maar er is vast iemand die dit je uit kan leggen met zekerheid ;).
Suzan

Topic verplaatst

Bericht door Suzan »

Topic verplaatst

Hoi maybe,

Ik heb je topic verplaatst naar de kamer waar 'ie beter past.
Wat betreft je vraag kan ik je niet helpen maar er zijn ongetwijfeld mensen die je verder op weg kunnen helpen. :)
maybe

Bericht door maybe »

Oeps, bedankt!!!
Groetjes
Knillis

Bericht door Knillis »

Als je een goed contact hebt met je werkgever is het denk ik verstandig even een afspraak iemand van de peroneelsafdeling en/of salarisadministratie te maken.

Ik heb in het verleden van die afdelingen een prima begeleiding, ondersteuning en uitleg gekregen omtrent al het soort vragen dat je hier stelt.

Er komt vaak toch meer bij kijken als je in eerte instantie zou denken en het is echt heel belangrijk dat alle zaken echt goed geregeld zijn om in de toekomst niet voor vervelende verrassingen te komen staan.

Sterkte, ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt.
sill

Bericht door sill »

Ik ben vorig jaar ook vervroegd afgekeurd. Mijn werkgever heeft mij twee jaar doorbetaald dus tot einde ziektewet.

Voor mijn pensioen heb ik premievrijstelling aangevraagd en gekregen hiervoor moest ik wel de beslissing van uwv opsturen.

Succes met al het geregel !
maybe

Bericht door maybe »

[QUOTE=sill;920189]Ik ben vorig jaar ook vervroegd afgekeurd. Mijn werkgever heeft mij twee jaar doorbetaald dus tot einde ziektewet.

Voor mijn pensioen heb ik premievrijstelling aangevraagd en gekregen hiervoor moest ik wel de beslissing van uwv opsturen.

Succes met al het geregel ![/QUOTE]


Thanx voor je verhaal!
Ik ga is navragen voor de premievrijstelling of dat mogelijk is.
Thanx jazeker het is een heel geregel!
maybe

Bericht door maybe »

[QUOTE=Knillis;920141]Als je een goed contact hebt met je werkgever is het denk ik verstandig even een afspraak iemand van de peroneelsafdeling en/of salarisadministratie te maken.

Ik heb in het verleden van die afdelingen een prima begeleiding, ondersteuning en uitleg gekregen omtrent al het soort vragen dat je hier stelt.

Er komt vaak toch meer bij kijken als je in eerte instantie zou denken en het is echt heel belangrijk dat alle zaken echt goed geregeld zijn om in de toekomst niet voor vervelende verrassingen te komen staan.

Sterkte, ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt.[/QUOTE]

Thanx ! ik ben aan het proberen om een gesprek te krijgen maar het is vakantietijd en het wordt van de een op de andere doorgeschoven... erg vervelend..
Ik wil graag weten wat me te wachten staat, weet nu gewoon niet waar ik helemaal aan toe ben en dacht misschien zijn er mensen die mij misschien kunnen helpen of tips geven...
Groetjes Maybe
Knillis

Bericht door Knillis »

Jammer dat ze je nu niet kunnen informeren want volgens mij kunnen ze vsnuit de werkgever veel dingen regelen.

Zo heb ik gedurende de tijd dat ik nog aanvulling vanuit de werkgever kreeg zowel aanvulling als uwv uitkering via de werkgever uitbetaald gekregen. De werkgever ontving het uitkeringsdeel van het UWV.

Na 2 jaar kreeg ik ontslag en kreeg ik de uitkering rechtstreeks van het UWV.

Op het moment van afkeuring heb ik de beschikking naar het pensioenfonds gestuurd waarna ik een soort "invaliditeits pensioen" ontving. Een aanvulling op mijn WAO. Maar dat kent niet ieder pensioenfonds geloof ik.

Daarnaast moet je opletten dat als je betalingen vanuit verschillende instanties krijgt je alleen over het hoogste bedrag loonhefingskorting krijgt omdat je anders later nog naheffingen krijgt omdat je over de andere bedragen te weinig belasting hebt betaald.

Tja, nu heb ik toch geprobeerd een beetje uitleg te geven maar de werkgever kan dat soort zaken veel duidelijker uitleggen, regelen en helpen me de formulierenmassa.

Hetgeen ik beschreven heb is wat ik er nog van weet en intussen is er denk ik ook het een en ander veranderd.

Sterkte
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Ik heb ervoor gekozen om de IVA uitkering rechtstreeks aan mezelf te laten uitbetalen. Wat ik daarnaast nog te ontvangen hebt van werkgever, krijg ik evengoed keurig gestort en er hoeft niets veranderd zodra ik uit dienst ga.

Toen ik de brief kreeg van het UWV over de hoogte van de IVA-uitkering, heb ik allereerst nagekeken of het wel klopte want de uitkering was erg laag.

Wat bleek, het UWV had een SV-jaarloon aangehouden wat zo'n
10.000,- lager was dan het werkelijke SV-jaarloon van het referentiejaar.
Ze bleken verkeerde gegevens van de belastingdienst te hebben gekregen.

Ik heb, samen met de salarisadministratie van mijn werkgever, bezwaar gemaakt; dat moet binnen 6 weken.

Het bezwaar is gegrond verklaard en ik kreeg ongeveer 400,- meer per maand.

Daarna heeft personeelszaken van mijn werkgever de IVA toekenning met aanvraagformulier arbeidsongeschiktheidspensioen opgestuurd naar pensioenfonds.

Ik kreeg een arbeidsongeschiktheidspensioen toegekend die 8000,- bruto per jaar lager was dan op het uniform pensioenoverzicht (UPO) stond.

Na telefonisch contact met pensioenfonds is het arbeidsongeschiktheidspensioen (met terugwerkende kracht) inmiddels verhoogd met 3000,- bruto per jaar, maar nog steeds meer dan de helft lager dan op het UPO vermeld staat. Dus dat 'loopt' nog.

Kortom, ik kan je aanraden om alles goed na te kijken
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp