Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Valys Basis / Vrij / Begeleid

Alles omtrent werk en uitkeringen
S1m0ne

Valys Basis / Vrij / Begeleid

Bericht door S1m0ne »

Hebben jullie ook vandaag zo'n mooie map gekregen van Valys met de nieuwe vervoersmogelijkheden?

Ik stel voor in dit topic de meningen hierover te verzamelen en natuurlijk de ervaringen van reizigers die de service al hebben uitgeprobeerd.

Ik zal hieronder ook mijn opmerkingen en vragen plaatsen die de map bij mij oproept.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Nog niet geprobeerd. Basis is natuurlijk gewoon het oude deur-tot-deur met de taxi-principe.

Bij de andere twee krijg je een valystreinpas, maar daar heb ik zelf niks aan, want ik heb een kortingsabonnement en daarover lees ik dan weer niks terug in de documentatie. Voor mij is het bij een ketenrit dus goedkoper om een 'normale' ketenrit te boeken, dan krijg ik tenminste nog 40% korting op de trein en ben ik goedkoper uit dan met een deur-tot-deur valysrit.

Wil er een dezer dagen nog wel een mail aan wagen hoe ze Valys vrij en Valys basis in de praktijk zien voor mensen met een kortingsabonnement.

Zag dat in elk geval een van beiden beperkt is tot 30 stations in Nederland, even geen idee welke van de twee, want ik heb de hele papierwinkel even uitgeleend aan mijn ambulant begeleidster, zodat zij ook op de hoogte is van de nieuwe producten van Valys.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Bij Valys Vrij is het mogelijk met eigen kortingskaart te reizen staat in de folder. Dan vervalt wel de optie dat je een gratis begeleider mag meenemen met Valys, maar dat is weer te regelen met een OV begeleiderskaart van de NS. Je krijgt dan geen Valys Treinpas en reist op je eigen kaart. Hoe ze dat dan weer verrekenen weet ik niet, want je wil dan alleen de stukjes taxi aan Valys betalen natuurlijk.

Ik mis een beetje de tussenweg tussen Vrij en Begeleid reizen. Ik kan met de rolstoel niet helemaal zelfstandig van de taxistandplaats naar de trein of v.v. Bij de trein staat dan wel weer AVG assistentie, maar ja, dan moet ik het hebben van een aardige chauffeur die me daar heen brengt, of aardig treinpersoneel dat me naar de taxi brengt.

Valys begeleid is dan weer meteen helemaal met een Reisassistent die ook helpt bij het vinden van het juiste perron, in en uitchecken, enz. Krijg je een persoonlijk reisschema overhandigd en krijg je een Reismaatje mee, een telefoon om contact te houden met Valys en andere info. Maar de Reisassistent helpt me wel verplaatsen tussen taxi en perron v.v.

En een alinea die ik helemaal niet snap. Namelijk dat als je dan een rolstoel nodig hebt voor het vervoer van de taxi naar de trein en v.v., dat je dan een tijdelijke rolstoel krijgt? Hoezo? Ik heb mijn eigen rolstoel dan toch bij me?
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ah, daar heb ik even overheen gelezen, dat je ook met je eigen kortingskaart kunt reizen. Heb ook maar even globaal gelezen.

Denk dat dat stukje over die rolstoel geldt voor mensen die geen rolstoel hebben en ook niet direct nodig hebben, maar die voor het lopen van soms toch wel aardige afstanden dan even met een rolstoel van A naar B worden geholpen.

Net zoiets dat je soms op luchthavens ook wel hebt. Mensen die niet zo'n enorme luchthaven over kunnen lopen, dus vliegen met Airport assistence en dan met een rolstoel van de luchthaven naar de gate worden gebracht.

In geval van eigen rolstoel, kun je er dan voor kiezen met je eigen rolstoel tot aan de gate te gaan.
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Ik heb geen map gekregen.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Dan komt 'ie vast nog. De vorige keer dat er brieven uitgingen, ontving ook niet iedereen ze tegelijk ;).
klooriaantje

Bericht door klooriaantje »

Hier zaterdag de map met papieren ontvangen.
Flien

Bericht door Flien »

Vandaag de map gekregen.

Ik heb ook een kortingskaart van de NS. En ben in dubio welke variant ik moet nemen. Valys vrij of valys basis?

Kan je met valys basis nog steeds van station naar locatie worden gebracht? Of kun je dan alleen nog maar van deur tot deur? De ene reis is de andere niet.

Kortom, kun je basis combineren met valys vrij is je zelf de treinreis regelt?
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ik heb de map nu niet hier, maar ik vraag me af of je moet kiezen, of dat je per reis gewoon kunt kijken wat handig is.

Als ik bv naar Lemele wil, heb ik aardig wat bagage mee, te veel eigenlijk om met de speedy naar het station hier te reizen en op de stations en in de trein veilig en goed te kunnen sturen. Alle gewicht zit dan namelijk voor op de bagagedrager. Dan reis ik dus liever met valys basis.
Roely

Bericht door Roely »

ik heb die map ook gekregen en ik snap 1 ding niet ?

ik heb al een begeleiderspas van de NS maar moet ik die nu opnieuw aanvragen of blijft hij gewoon geldig ondanks de veranderingen bij valys ?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp