Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Voor de zoveelste keer een baan misgelopen...

Alles omtrent werk en uitkeringen
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=chyta;954140][IMG]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 6152_n.jpg[/IMG][/QUOTE]

Chyta snapt me niet en dat geeft ook niet, ik ben zelf ondernemer en ik kies ook voor gezonde mensen. Als ik van tevoren weet dat iemand een ziekte of kwaal heeft neem ik die niet aan.

Klinkt misschien lullig maar jullie moeten de regeltjes maar eens lezen waar een ondernemer aan moet voldoen en wat het kost als een werknemer ziek thuis blijft.
elroyv

weten

Bericht door elroyv »

weten

Dannifan,

Dat is iets waar je zelf voor hebt gekozen en wist toen je het ondernemerschap aan ging.

Heb zelf een paar sollicitaties gehad maar ben ook niet aangenomen omwille van MS.
Verschil alleen is dat de ondernemer hier echt eerlijk in was en ook uitlegde dat de werkzaamheden gewoon niet gedaan konden worden omwille van de aandoening (kabels over plafonds trekken e.d.)

Hier kan ik mee leven en waardeer de eerlijkheid dan.


Mocht ik simpelweg zonder uitleg afgewezen zijn vanwege de MS en er mij niet de uitleg was gegeven denk ik zeker dat ik juridische stappen had ondernomen.
Gijs

Bericht door Gijs »

Hoi Vlinder,

Tamelijk frustrerend, dat het niet lukt om werk te krijgen.

Kan je vertellen hoe het in vorige gevallen verlopen is? Je zegt dat je ontslagen werd toen je vertelde dat je MS had, wat voor contract had je toen dan?

Ik moet zeggen dat ik het met Dannifan eens ben, als je als werkgever kan kiezen kies je de werknemer die het meeste rendement voor je bedrijf oplevert.

Heb jij via het UWV een zogenaamde 'structureel functionele beperking'-status gekregen?

Hoe ziet je daginvulling er zonder werk uit?
Gijs

Bericht door Gijs »

[QUOTE=elroyv;954201]Dannifan,

Dat is iets waar je zelf voor hebt gekozen en wist toen je het ondernemerschap aan ging.

Heb zelf een paar sollicitaties gehad maar ben ook niet aangenomen omwille van MS.
Verschil alleen is dat de ondernemer hier echt eerlijk in was en ook uitlegde dat de werkzaamheden gewoon niet gedaan konden worden omwille van de aandoening (kabels over plafonds trekken e.d.)

Hier kan ik mee leven en waardeer de eerlijkheid dan.


Mocht ik simpelweg zonder uitleg afgewezen zijn vanwege de MS en er mij niet de uitleg was gegeven denk ik zeker dat ik juridische stappen had ondernomen.[/QUOTE]

Hoi Elroy,

Vind je niet dat de verantwoordelijkheid voor het in schatten of je de werkzaamheden kan uitvoeren ook bij jezelf ligt?

Wat me een belangrijk uitgangspunt lijkt is dat je door MS een aantal functies ook gewoon niet meer uit kan voeren, hoe vervelend dat ook is.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=elroyv;954201]
Mocht ik simpelweg zonder uitleg afgewezen zijn vanwege de MS en er mij niet de uitleg was gegeven denk ik zeker dat ik juridische stappen had ondernomen.[/QUOTE]

Maar [B]wil[/B] je dan nog wel bij dat bedrijf werken dan?? :cool:
elroyv

nope

Bericht door elroyv »

nope

[QUOTE=Suzan;954204]Maar [B]wil[/B] je dan nog wel bij dat bedrijf werken dan?? :cool:[/QUOTE]

Nope zeker niet.

Als het puur een geld kwestie is omdat "zieke mensen zo duur zijn" en ze denken het geld mooi besparen hebben door zijn door ze af te wijzen omdat ze ziek zien word ik woest.

Als er dan een mogelijkheid is om te zorgen dat ze hun "bespaarde" geld mogen uitgeven aan boetes e.d. hoop ik dat ze zich de volgende keer nog even achter de oren krabben.
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Waar ik dan weer bang voor ben als er een quotum komt de werkgevers de ' beste van de slechte' er uit gaan pikken en er dan nog steeds een groep aan de zijlijn bijft staan.

Ik snap beide kanten wel, de werkgeverslasten bij een zieke werknemen rijzen de pan uit. De premies worden op zo'n absurde manier verhoogd dat het iedereen wel af moet schrikken om zo'n risico aan te nemen na de (loon)subsidie tijd.

Plus het risco dat iemand uit kan vallen en dus de continuiteit in gevaar komt. Je kunt wel een vervanger aan nemen, maar die moet je eerst inwerken.

En je wilt zelf zo graag werken, je talenten gebruiken en wilt niet als een last maar als een aanwinst voor het bedrijf gezien worden.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=elroyv;954201]Dannifan,

Dat is iets waar je zelf voor hebt gekozen en wist toen je het ondernemerschap aan ging.

Heb zelf een paar sollicitaties gehad maar ben ook niet aangenomen omwille van MS.
Verschil alleen is dat de ondernemer hier echt eerlijk in was en ook uitlegde dat de werkzaamheden gewoon niet gedaan konden worden omwille van de aandoening (kabels over plafonds trekken e.d.)

Hier kan ik mee leven en waardeer de eerlijkheid dan.

Mocht ik simpelweg zonder uitleg afgewezen zijn vanwege de MS en er mij niet de uitleg was gegeven denk ik zeker dat ik juridische stappen had ondernomen.[/QUOTE]

Ik weet wat het is om ondernemer te zijn gelukkig, vroeger was het een stuk eenvoudiger toen de gewone ziektewet er nog was.

Het is nu een stuk ingewikkelder en daarom kiezen werkgevers ook voor gezonde mensen, voor zover ze eerlijk zijn bij aanname.

En een werkgever is niet dom en zegt natuurlijk niet dat hij je puur op je ziekte afwijst. Er is altijd wel een reden om iemand niet aan te nemen.

Het is lullig voor zieken en gehandicapten maar werkgevers moeten om de centjes denken en de continuïteit van hun bedrijf.
De zwakken vallen dan als eerste af, het is niet anders dan in het dierenrijk.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Dannifan;954105]En toch snap ik de werkgevers ook wel hoor.[/QUOTE]

Ik vraag me dan wel af waarom de werkgevers niet massaal protest aantekenen als de overheid komt met plannen om meer chronisch zieken en gehandicapten te laten werken in het gewone bedrijf?

Zelfs de sociale werkvoorziening zal op termijn verdwijnen en ook mensen die tot nu toe in aanmerking zouden komen om daar te kunnen werken moeten dan in het gewone bedrijfsleven instromen.

Met de huidige houding van de werkgevers zie ik dat dus nooit niet gebeuren. En als zelfs het UWV geen moeite doet welke werkgever dan nog wel?

Nee, ik vind het allemaal leuk gedacht door de regering maar het is gedoemd totaal te mislukken. En werkgevers dwingen? Nou gaat zal vast ook niet lukken en het lijkt me ook verre van aangenaam ergens tegen de zin van de werkgever aan de slag te moeten.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[B]Werkgevers regelingen:[/B]

Voor wie gelden de premiekorting en vergoedingen?

Iemand die een WIA-, WAO-, Waz- of Wajong-uitkering heeft (gehad) of
Iemand die geen recht heeft op een WIA-uitkering, omdat hij minder dan 35% arbeidsongeschikt is of
Iemand die een aanbeveling heeft om te werken bij een bedrijf in de sociale werkvoorziening of
Iemand die volgens het UWV WERKbedrijf door zijn ziekte of handicap moeilijker een baan kan vinden of zijn werk minder makkelijk kan doen.

Als u een arbeidsgehandicapte werknemer in staat stelt zijn oude functie weer te vervullen of als u deze werknemer herplaatst in een andere functie binnen uw bedrijf krijgt u maximaal één jaar lang premiekortingen op de WAO en WW, van maximaal € 2.042,-;

Neemt u een arbeidsgehandicapte werknemer in dienst, dan krijgt u voor zolang de dienstbetrekking duurt, maar maximaal drie jaar, kortingen op de WAO- en WW-premies van maximaal € 2.042,- per jaar;
Als de werknemer minder verdient dan 50% van het minimumloon, komt u in aanmerking voor € 454,- premiekorting;
De korting wordt verhoogd met € 680,- als de werknemer jonggehandicapt is (Wajong-gerechtigde).

Neemt u iemand in dienst die langer dan een jaar in de WW zit of (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is, ontvangt u via het UWV een jaar loonkostensubsidie. De subsidie is maximaal 50% van het minimumloon.

Subsidie voor extra kosten
Als de kosten voor het (her)plaatsen van een arbeidsgehandicapte werknemer in uw bedrijf hoger zijn dan de premiekorting, heeft u recht op subsidie. De meerkosten worden alleen vergoed als de dienstbetrekking is aangegaan voor minimaal zes maanden en als de kosten boven een bepaald drempelbedrag uitkomen.

De No-risk-polis
Als u een arbeidsgehandicapte werknemer in dienst neemt of houdt, is uw financiële risico beperkt. Als de werknemer binnen vijf jaar wegens ziekte of arbeidsongeschiktheid zijn werk niet meer kan uitvoeren, heeft hij recht op ziekengeld. Dit wordt uitbetaald door het UWV, aan u of rechtstreeks aan de werknemer.

Als de werknemer na de eerste twee ziektejaren recht heeft op een WAO-/WIA-uitkering, wordt deze uitkering niet doorberekend aan de werkgever. Deze werknemer telt dus niet mee bij de berekening van de gedifferentieerde WAO-/WGA-premie.

De no-risk polis geldt in principe voor de duur van vijf jaar, maar kan worden verlengd als de arbeidsgehandicpate werknemer een aanzienlijk verhoogde kans heeft op ziekte of arbeidsongeschiktheid. Deze mogelijkheid tot verlenging van de no-riskpolis geldt niet bij het in dienst hóuden van een werknemer die gedeeltelijk arbeidsgeschikt is verklaard.

De proefplaatsing
U wilt een arbeidsgehandicapte werknemer met een WW-, WGA-, Wajong-, WAZ- of WAO-uitkering aannemen?
Als u of de werknemer twijfelt aan de slagingskans, kunt u hem een proefplaats aanbieden voor maximaal drie maanden. In die tijd betaalt u hem geen loon, want uw werknemer behoudt zijn uitkering.

[B]Let op: Wellicht heeft uw werknemer u tijdens zijn sollicitatie niet heeft verteld dat hij arbeidsgehandicapt is. Dat hoeft hij ook niet te doen. Als hij twee maanden in dienst is, mag u hem ernaar vragen. Dan is hij wél verplicht om openheid van zaken te geven.[/B]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp