Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Voor de zoveelste keer een baan misgelopen...

Alles omtrent werk en uitkeringen
Suzan

Bericht door Suzan »

Tja, de regeltjes zijn heerlijk idealistisch.
En ook wel uitvoerbaar als je een gróót bedrijf hebt met een eigen personeelsafdeling, etc.

Maar, als je een klein bedrijf hebt met zeg vijf of tien personeelsleden zou ik er ook niet aan beginnen.
Want dan komt al het geregel, uit gezoek en en extra werk dus simpelweg op de kleine ondernemer z'n schouders.

Alleen al de regelingen uitzoeken en up-to-date houden heb je een dagtaak aan.
En dan veranderen de regels ook nog eens om de haverklap.

Zie alleen maar het werk op te vangen i.g.v. ziekmelding. Je hebt geen personeel "over" die de taak tijdelijk over kan nemen.
En het werk moet toch gedaan worden.

Bovendien hebben die vaak echt met de beste wil van de wereld niet de mogelijkheid om een functie dusdanig aan te passen of te creëren dat de werknemer aan aan het werk kan blijven, dus dan heb je een serieus probleem als werkgever. :hmmm:

Hoe hard (maar realistisch) het ook klinkt, ik zou er niet aan beginnen. :nee:
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Suzan schrijft:
Hoe hard (maar realistisch) het ook klinkt, ik zou er niet aan beginnen.

Mijn idee Suzan, het klinkt hard, en is het misschien ook wel, maar als werkgever zoek je de problemen niet op. Voor de mensen met een handicap is het ook hard maar uit het oogpunt van een werkgever is het logisch dat je deze mensen niet aanneemt.
june

Bericht door june »

Bedankt voor de info Dannifan. Nu is er een overzicht wat e.e.a. voor een werkgever inhoudt. En inderdaad, als jij een groot bedrijf hebt met veel werknemers dan is er wel wat te schuiven.

Maar voor kleine(re) bedrijven wordt dit erg lastig. En de regels zijn ook erg ingewikkeld. Daar moet je speciaal iemand voor aannemen om dit uit te zoeken en bij te houden.

Dus in dit opzicht begrijp ik de terughoudendheid van de werkgevers beter. Dit neemt niet weg dat ik nog steeds een rode waas van woede voor mijn ogen krijg als ik Jette Kleinsma hoor zeggen dat "iedereen mee moet doen" en dat zij er van uit gaat dat de gehandicapten echt wel een baan zullen krijgen.

Van welke planeet komt Jette Kleinsma? Want dit overzicht toont aan dat de plannen en ideeën van Jette Kleinsma niet realistisch zijn.

Accepteer dat deze groep bijna niet aan de slag komt en garandeer deze mensen een inkomen waarvan zij rond kunnen komen.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Bij is het het probleem dat ik tijdens mijn studietijd MS kreeg, veel uitval had en daardoor nooit een hele tijd heb kunnen werken.

Om die reden kan ik ook geen uitkering krijgen omdat ik niets opgebouwd heb. Ik zit dus nu al bijna een jaar zonder inkomen, best deprimerend want ben volledig afhankelijk van mijn partner.

Ik begrijp de werkgever ook wel, maar ik vind het nogal wat dat het uwv er wel voor zorgt dat er voor iedereen een passende baan is, maar zelf geen chronisch zieken in dienst wil nemen :???:
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=vlinder009;954361]
Ik begrijp de werkgever ook wel, maar ik vind het nogal wat dat het uwv er wel voor zorgt dat er voor iedereen een passende baan is, maar zelf geen chronisch zieken in dienst wil nemen :???:[/QUOTE]

Ja, daar ben ik het dus echt helemaal mee eens.
Als er één organisatie het goede voorbeeld moet geven, zijn zij het wel. Tsss... :ogen:
Flien

Bericht door Flien »

[QUOTE=vlinder009;954361]Bij is het het probleem dat ik tijdens mijn studietijd MS kreeg, veel uitval had en daardoor nooit een hele tijd heb kunnen werken.

Om die reden kan ik ook geen uitkering krijgen omdat ik niets opgebouwd heb. [/QUOTE]

Heb je tijdens je studie dan geen Wajong aangevraagd? Heb je ook geen recht op bijstand of een andere regeling?

Een jaar zonder inkomen lijkt me echt onwijs moeilijk. Er moet toch iets voor bestaan.

Sterkte met alles!
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hey Flien,

Nee, geen Wajong aangevraagd, wist destijds ook niets van die regelingen. En bijstand kom ik ook niet voor in aanmerking ivm partner.....

Ik solliciteer nu gewoon verder, maar zoals voor zovelen, het blijft lastig om een baan te vinden. Ben het hele weekend wat sip geweest, maar ik besef nu dat ik me niet moet laten kisten.
Knillis

Bericht door Knillis »

Vlinder,

Geen idee hoe oud je nu bent maar heb je je laten informeren over de mogelijkheden om achteraf alsnog een Wajong uitkering aan te vragen.

Dit omdat je zelf aangeeft tijdens je studie al de diagnose te hebben gekregen en daardoor nooit volledig hebt kunnen werken.

Soms kun je achteraf alsnog een aanvraag doen maar het fijne weet ik er niet van. Misschien toch de moeite waard even na te vragen.

Want wat ik wel las is dat als het om een gedeeltelijke Wajong gaat het alleen dit jaar nog kan. Vanaf 2015 is de Wajong er alleen nog voor jongeren die vanaf dat moment volledig arbeidsongeschikt raken.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hey Knillis,

Bedankt voor je info, ik zal eens informeren! Wellicht dat ik er dan nog iets aan heb. Ik laat het wel ff weten. Ik val inmiddels wel buiten de leeftijd voor een Wajong, maar op het moment van diagnose nog niet..




[QUOTE=Knillis;954392]Vlinder,

Geen idee hoe oud je nu bent maar heb je je laten informeren over de mogelijkheden om achteraf alsnog een Wajong uitkering aan te vragen.

Dit omdat je zelf aangeeft tijdens je studie al de diagnose te hebben gekregen en daardoor nooit volledig hebt kunnen werken.

Soms kun je achteraf alsnog een aanvraag doen maar het fijne weet ik er niet van. Misschien toch de moeite waard even na te vragen.

Want wat ik wel las is dat als het om een gedeeltelijke Wajong gaat het alleen dit jaar nog kan. Vanaf 2015 is de Wajong er alleen nog voor jongeren die vanaf dat moment volledig arbeidsongeschikt raken.[/QUOTE]
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=vlinder009;954394]Ik val inmiddels wel buiten de leeftijd voor een Wajong, maar op het moment van diagnose nog niet..[/QUOTE]

Juist, en dat bedoelde ik. Als je op google kijkt kom je al het één en ander tegen maar of ik alles dan ook goed begrijp :???:

Maar navragen kan vast geen kwaad.

Succes, niet geschoten is altijd mis.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp