Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Can do training

Alles omtrent werk en uitkeringen
Knillis

Bericht door Knillis »

Dank je wel Hanna voor je uitgebreide verslag.

Ik concludeer dat ik er te nuchter voor ben en een dergelijke bijeenkomst niet geschikt is voor mij.

Maar zoals je ook al aan geeft zullen er beslist voldoende mensen zijn die er voordeel uit kunnen halen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank je wel voor het delen van jouw ervaring, Hanna! Allereerst ben ik blij dat je het wel een bijzonder weekend hebt gevonden en dat je er toch wel wat uit hebt kunnen halen. Verder bevestigt het wel een beetje mijn vermoedens.

Ik ben zelf de Ventoux met ze op gegaan, en de ervaring was geweldig, maar de wijze waarop joeg me soms wel even in het harnas. Het hangt allemaal heel erg van je persoonlijkheid af, maar ook dat is altijd weer een mooie ervaring. Je leert altijd wel iets, al is het "leren hoe positief en doortastend je zelf eigenlijk al bent". ;)
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Knillis, ik denk ook dat jij hier te nuchter voor bent. Ik ook.

En inderdaad leeuwtje-nl, ik ben in ieder geval wijzer geworden dat ik positief genoeg in het leven sta en sterk genoeg ben om dit weekend niet nodig te hebben.
Tamaartje

Bericht door Tamaartje »

Zo dacht ik dus ook over dat weekend Hanna.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

+1 :ogen:
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Toeter;1037650]

Nog een vraag voor de jubelaars dan: wat is er concreet veranderd na het weekend? Wat doe je nu wel, wat je eerst niet deed? Kan je weer werken? Hoef je niet meer 2 dagen bij te komen van een zware dag?

Ik zou echt heel graag weer willen werken namelijk.[/QUOTE]

Hoewel ik geen jubelaar ben; als je je kan overgeven aan hun methode, dan denk ik dat je na dit weekend weer een aantal uren zult kunnen werken. In welke vorm of in welk beroep dan ook.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Hanna71;1040585]Hoewel ik geen jubelaar ben; als je je kan overgeven aan hun methode, dan denk ik dat je na dit weekend weer een aantal uren zult kunnen werken. In welke vorm of in welk beroep dan ook.[/QUOTE]

Maar als je je niet kunt overgeven aan deze methode kun je dat niet en doe je jezelf tekort?

Ik zou het niet meer werken graag terugdraaien maar ben inmiddels "nuchter/reëel genoeg me te realiseren dat werken ècht achter me ligt en niet meer tot de mogelijkheden behoort.

Gelukkig heb ik dat ook helemaal "los kunnen laten", dus de boosheid en het verdriet hebben plaatsgemaakt voor "rust in het hoofd" en acceptatie.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Er is wel een verschil tussen "kunnen" en "denken te kunnen". Ik denk dat als je zelf positief en doortastend bent, je alle opties al wel uitgezocht hebt. Maar als je altijd hebt gedacht "dat kan ik toch niet, want ik heb MS", dan komen er denk ik nieuwe opties en is er misschien best een mogelijkheid om weer te gaan werken. Geen idee hoor!

Ik had ooit een massageklant die me vertelde over Can Do. Daar was iemand in een rolstoel die de tafel moest dekken dat weekend, en die meteen zei: "Dat kan ik niet, je ziet toch dat ik in een rolstoel zit?". En die heeft dus geleerd dat ze óók met een rolstoel een tafel kan dekken.

Ik geef maar een voorbeeld, maar als je denkt dat je iets niet kunt, heb je het ook niet zelf al onderzocht.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk dat je daar zeker een punt hebt Leeuwtje.

Wat ik vaak om me heen hoor, zeker van bv de zusters van de thuiszorg, is dat MS'sers "lastige" klanten zijn :D

En daarmee bedoelen ze dat mensen met MS eindeloos blijven proberen zaken zelf te doen, ze zijn eigenwijs, tot dan eindelijk het kwartje valt en ze zich realiseren dat het niet meer kan.

Dat is vaak een proces van véél vallen en opstaan :o maar dan weet je wel dat je er alles hebt uitgehaald wat er in zat ;)
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Knillis;1040588]Maar als je je niet kunt overgeven aan deze methode kun je dat niet en doe je jezelf tekort?

Ik zou het niet meer werken graag terugdraaien maar ben inmiddels "nuchter/reëel genoeg me te realiseren dat werken ècht achter me ligt en niet meer tot de mogelijkheden behoort.

Gelukkig heb ik dat ook helemaal "los kunnen laten", dus de boosheid en het verdriet hebben plaatsgemaakt voor "rust in het hoofd" en acceptatie.[/QUOTE]

Als je jezelf niet over kunt geven aan hun methode dan zul je niet veel aan dit weekend hebben. De methode maakt of het een succes voor je is of niet. Dat is wat lastig uitleggen zo, maar wellicht lukt dat als ik je een keer live zie. Pratend gaat dat makkelijker.

De reden dat ik schreef dat dat wel zou lukken, is door de manier waarop Toeter schrijft dat ze graag weer zou willen werken. Ik proef daarin dat ze daar stiekem wel een mogelijkheid in ziet, maar twijfelt of dat haalbaar is. Dat vul ik ook maar in, misschien heb ik het mis.

Zoals jij, Knillis, schrijft dat je er inmiddels van overtuigd bent dat dat niet meer haalbaar is en je er ook bij neergelegd hebt, dat is de reden dat ik daarover ook niet zou zeggen dat het wel zou kunnen. Dat is overduidelijk. Sommige dingen kunnen gewoon echt niet meer.

Misschien schat ik de situatie van Toeter wel verkeerd in. Ik heb ook best wel getwijfeld of ik het zo wel neer kon zetten. Het is tenslotte mijn interpretatie van wat ze schrijft.

Er is vaak zoveel meer mogelijk dan je denkt. Het is maar hoe je er mee omgaat en hoe je het invult.

Voorbeeldje:
We moesten bewegingen maken die de ander moest nadoen. De opdracht was op een gegeven moment om een beweging te maken die de ander moeilijk na kon doen. Ik maakte een paar hele snelle draaien en degene die dat na moest doen die stond stil en zei: "Dat kan ik niet, dan word ik duizelig en val ik om". Vervolgens ging de begeleider samen met haar de draai maken, maar dan heel langzaam en hij zette zijn voeten net even anders neer. Hij zei: als je het wilt doen op háár manier, dan lukt het niet, maar doe je het op jóuw manier, dan lukt het wel.

Beetje zweverig misschien (was het ook wel), maar er zit wel een waarheid in. Het gaat er maar om hoe je er tegen aan kijkt en op welke manier je het invult. En verder: gewoon proberen.

Dat werken is voor jou geen issue meer, dus zal dat in zo'n weekend voor jou ook niet aan bod komen. De eerste dag wordt er gezocht naar de issues die in jouw leven spelen en waar je wat aan wilt veranderen. Het niet kunnen werken is voor jou geen issue meer, dus zal dat niet aan bod komen. Voor Toeter is dat blijkbaar wel een issue, anders schreef ze het niet op.

Sommige mensen komen ook met een doel/issue waar ze mee aan de slag willen, maar komen vervolgens na de eerste dag tot de conclusie dat er een ander issue is waar aan gewerkt gaat worden. Dat kan ook. De eerste dag is vooral een zoektocht en aan het eind van de dag ga je je doel formuleren. Dag 2 en 3 worden gebruikt om aan je doel te werken.

Of je jezelf tekort doet, dat wil ik niet zo zeggen. Je geeft je over, of je doet het niet. Ik heb het niet gekund. Het staat te ver van me af om dat te kunnen. Ik vind zelf niet dat ik mezelf daarmee tekort heb gedaan. Speelt ook mee dat ik eigenlijk heel erg tevreden ben met mijn leven en niet echt dringende issues heb waar ik aan wil werken. Natuurlijk zijn er altijd dingen die anders/beter kunnen en loop ik wel eens tegen dingen aan. Maar het belemmert me niet mijn leven te leiden zoals ik dat wil.

Sommige mensen hebben aan hun relatie gewerkt, anderen aan dingen uit het verleden. Ik denk dat de minderheid heeft gewerkt aan MS gerelateerde dingen. Wat dat betreft zou eigenlijk iedereen wel aan zo'n weekend kunnen deelnemen.

En leeuwtje-nl slaat de spijker op z'n kop. Het weekend is vooral opgezet voor mensen die zichzelf laten beperken door de angst voor de ziekte, of die in bepaalde (denk)patronen zijn geraakt.
Die patronen worden dan doorbroken en angsten worden overwonnen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp