Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Waar bestaat jouw daginvulling uit?

Alles omtrent werk en uitkeringen
benka

dagindeling

Bericht door benka »

dagindeling

om 8 uur word ik uit bed geholpen
bij de transfer van bed in de rolstoel voel ik al of ik een sterke of zwakke dag heb en beslis dan of ik wil douchen of gewassen worden
dan naar beneden met de traplift en in de rolstoel daar of met de rollator 5 meter naar de staopstoel
Dan een uurtje uitrusten en ontbijten (door anderen gemaakt en gesneden)
Dan sporten of fysio of iets dergelijks
Daarvoor kijken of ik electrisch rolstoel of t haal naar de scootmobiel (7 meter)
Verder computer ik veel
1 hand doet t erg goed
Dan wat bellen met vrienden
lunch kan ik in de stad in een broodjes zaak of thuis als t klaar staat
Daarna ben ik vaak moe
Vaak doe ik smiddags weinig
de muziek en tv etc. via afstandbediening
4 keer per dag naar de wc om te plassen is hard werken
Na t avondeten (door Trudy gemaakt) praten met visite, etc.
Vrijwilligers werk met SOGA,ANGO,MSVN.
Om een uur of 8 eerste deel naar boven naar de 2e computerkamer met TV
Om elf uur word ik naar bed gebracht met rollator of rolstoel en ga ik slapen
snachts plassen in een urinaal

Druk leven!

groet
Benka
Maxi

Bericht door Maxi »

Rond 9.00 uur wordt ik uit bed gehaald en met de traplift in de electriche rolstoel.

Eten wordt voor mij klaargemaakt en daarna wassen/douchen, aankleden.

Meestal ga ik elke morgen wel ergens een kopje koffie halen.

Vier dagen in de week doe ik van 11.30 tm 13.30 uur de overblijf. Hier doe ik ook de administratie voor.

Daarna weer naar bed tot ongeveer 15.30 uur.

Tussendoor moet ons hondje ook uitgelaten worden.

Na het avondeten rond 18.30 uur ga ik ook nog even tot 20.00 uur naar bed.

Rond 22.30 uur word ik weer naar bed gebracht.

In het huishouden doe ik niet meer dan een beetje opruimen.

De fysio komt 2x per week.

Zondags gaan we vaak naar het voetbalveld.

Sind een tijdje lees ik ook weer veel meer heb van een kennis een e-reader gekregen en het werkt perfect.

Regelmatig gaan we een avond uit, meestal met live muziek jaren '70 - '80. Dan ziet m'n dagindeling er een aantal dagen wel anders uit, want dan rust ik meer)

We gaan 3x per jaar naar Texel. Vroeger altijd kamperen (tent) maar sinds 4 jaar gaan we naar een aangepast huis van het Beatrix fonds.

P.s. Ik heb een pgb voor 32 uur per week en die wordt ingevuld door 2 dagen onze dochter en de rest m'n lieve mannetje. Hij werkt 20 uur voor een baas. Voor de rest heb ik veel mantelzorgers om me heen.
eendje

Bericht door eendje »

Helaas vroeg op (uur of 7), omdat er een paar jongetjes naar school moeten. ;) Om een uur of acht wandelen we naar school. Als ik terug kom van school is het koffie- en computertijd.

Wat er daarna gebeurd hangt af van plannen en mogelijkheden.
Soms gaat de dag voorbij met weinig doen. (Altijd wel een paar klussen, want de kabouters doen het niet. :( ;) ) Soms is de dag flink gevuld. :moe:
Vasten dingen zijn :
[B]maandag [/B]: Bram naar cesartherapie en overblijven in zijn groep. (Vanaf maandag a.s. komt daar zwemles Bram bij.)
[B]woensdag[/B] : Thomas naar trainen voetbal.
[B]donderdag[/B] : fysiotherapie.
Koken is doordeweeks mijn klus, in het weekend kookt manlief.
Boodschappen doen we 1 keer per week samen. Tussendoor is het mijn afdeling.
De was, stofzuigen, wc schoonmaken e.d. is mijn klus. Keuken opruimen/vaatwasser e.d. gezamenlijk.
Schoonmaken gebeurt vrij minimaal, omdat ik het niet red om het hele huis goed bij te houden. Ik stofzuig beneden wel regelmatig en maak 1 keer per week het hok van de cavia's schoon.
Koffie bij/met de buuf staat ook een keer of 2 per week op het programma. Met mooi weer wat vaker koffie bij buufen (of buufen bij mij), omdat we dan gezellig buiten leven met zijn allen. :D

Na schooltijd en in vakanties staat er natuurlijk ook spelletjes doen, of lego bouwen met de mannetjes e.d op het programma.

's Avonds meestal heel weinig activiteit, heel soms een wandelingetje met wat buurvouwen, of gezellig buiten zitten. Vaker op de bank hangen en vroeg naar bed.

Verder vinden onze sociale activiteiten in het weekend plaats en dan met name overdag.
Ook de sportactiviteiten van de kinderen vullen het weekend aardig.

Al met al is mijn leven drukker dan goed voor me is :o , maar ach, wat doe je er aan..... ;)
Almond

Bericht door Almond »

Ik heb al eens eerder op een rijtje gezet wat ik deed op dit forum (weet niet meer precies wanneer), maar het was toen heel anders dan nu. Toen werkte ik nog.

Kortom dit is een impressie van mijn huidige standaard dag:

Half 8 gaat de wekker. Na wat rekoefeningen uit bed, plassen, katheteriseren.

Ontbijt met de kinderen.
Als die de deur uit zijn, krant lezen, koffie drinken, Sudocu doen.
Wassen en aankleden, douchen (als ik er de puf voor heb).

Computeren (mail lezen, nieuws, beursberichten, dagelijkse spellingtest, msweb etc.)

Rond 1 uur lunch, met kruiswoordpuzzel en rest van de krant.

Theedrinken met de kinderen.

Nog wat computeren, lezen en ev. een tukje.

Eten (mijn man kookt).

Rest van de avond languit op de bank met TV of boek.

Rond 12 uur: nog een keer katheteriseren en naar bed.

Daarnaast heb ik iedere dag iets dat afwisseling brengt: zang, leesclub, fysio, zwemmen, nieuws vergaren voor website en 2 keer per week de alfahulp.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik probeer mijn dagen door te brengen volgens een vaste structuur. Dan functioneer ik het beste.

8.30 opstaan en ontbijten

9.00 de hond eten geven

9.05 was opvouwen of strijken

9.30 douchen en aankleden

10.15 wandelen met de hond

11.00 koffie drinken en forum msweb lezen

12.00 rusten

13.00 activiteit als fitness of boodschappen doen

15.00 brood eten

15.30 wandelen met de hond

16.00 achter computer

17.00 hond eten geven en uitlaten

17.30 achter computer

18.00 eten koken

19.00 eten

19.45 vitamines e.d. nemen

20.00 GTST kijken

20.30 achter computer of tv kijken

22.30 naar bed

Dit is ongeveer mijn indeling van maandag tot en met vrijdag; mijn weekenden verlopen wat ongestructureerder afhankelijk van afspraken e.d.

Erg saai als ik het zo lees. Ik doe ook bewust heel rustig aan bij ontbijten e.d. Dat vult namelijk weer een deel van mijn dag.

De eerste maanden dat ik in de ziektewet zat (winter 2010), had ik echt het gevoel dat er geen eind aan de dagen kwam. Toen heb ik echt moeten zoeken naar een manier om mijn dagen door te komen.

Een vaste structuur helpt mij daarbij, maar vrolijk word ik niet van mijn daginvulling. Ik heb niet echt het gevoel dat ik nuttig bezig ben en het doet me veel verdriet dat ik me niet nuttig kan maken.
Ekster

Bericht door Ekster »

Je kookt, strijkt, doet boodschappen, fitness, laat 2 keer de hond uit. Dat noem ik allemaal nuttige dingen;) .
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Ekster;774922]Je kookt, strijkt, doet boodschappen, fitness, laat 2 keer de hond uit. Dat noem ik allemaal nuttige dingen;) .[/QUOTE]

:) Dank je, dat had ik even nodig. Ik heb een beetje een depri-dag vandaag.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Als ik sommige reacties met activiteiten lees word ik al moe... Maar dat komt omdat ik minder kan en minder energie heb.

Ik moet 's ochtend rustig op gang komen. In principe plan ik activiteiten op de ochtend omdat ik dan het best ben.

Ik heb twee keer in de week fysiotherapie (maandag- en donderdagochtend) en op woensdagochtend komt de HH. Dat is voor die dagen genoeg. Op zondagmorgen ga ik naar de kerk (die is vlak bij mijn huis dus dat scheelt met reizen).

Verder probeer ik af en toe zelf een boodschapje te doen (niet de grote weekboodschappen, die doet iemand anders voor me). Ik kook eten en doe de was nog zelf (de rollator is handig om de was van machine naar droogrek te rijden en zittend de was op te hangen).

De middagen hou ik in principe vrij, dan ben ik niet zo actief en doe het rustig aan. Soms ga ik even slapen, maar anders gewoon rustig zitten of op de bank liggen. En als het mooi weer is probeer ik eind van de middag een stukje met de scoot te gaan rijden.

Na het eten doe ik de afwas en ga ik me meestal al voorbereiden op mijn nacht. Ik lig er meestal voor 21 uur in... Soms heb ik iets op een avond, maar dan moet ik dat echt plannen en de volgende ochtend niets hebben.

Ik vermaak me met lezen, luisteren naar de radio, video terugkijken op Uitzendinggemist. Veel interessante programma's zijn laat op de avond, die kijk ik de volgende dag terug.
Soms ga ik op visite (liefst in de ochtend) of er komt iemand bij me langs.

Dat is het dan zo'n beetje. Niet zo veel... maar voor mij dus wel.
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

Ben nog best wel actief denk ik zelf,

Schrijf al mijn afspraken altijd in mijn agenda en probeer in de gaten te houden dat hij niet te vol wordt zodat ik over mijn grenzen heen ga. Maar ja, soms gaat het wel eens fout.:o

Heb een hond, dus die moet 3 keer per dag uitgelaten worden, elke keer ongeveer 20 minuten, dus de broodnodige beweging krijg ik wel.

Maandagmorgen mag ik werken, als ik lekker bezig ben vergeet ik de tijd en kom er om 14 uur achter dat ik al thuis had moeten zijn.

Dinsdagmorgen komt de huishoudelijke hulp, in de middag ga ik naar hydrotherapie, bewegen in het water.

Woensdagmorgen werken, in de middag staat er meestal niets gepland, hou rekening met de moeheid van dinsdagmiddag van het zwemmen.

donderdagmorgen naar de fysiofitness gevolgd door het doen van de wekelijkse boodschappen.

Vrijdagmorgen weer werken, ga dan ook vaak door tot 14 uur.

En dan zeggen ze, dat ik in de middag moet gaan rusten, maar daar heb ik nooit tijd voor. Als ik thuis kom staat er een hondje te springen dat zij wil plassen en dat gaat voor.
Daarna zak ik dan op de bank tot ik denk dat het tijd is om te gaan eten,
Na de afwas zit ik meestal een poos achter de computer.

En tussendoor probeer ik dan nog wel tijd te maken voor leuke dingen, een keer uit eten en zo, mijn week is redelijk gevuld.
(geen wonder dat ik soms moe ben, realiseer ik me nu.)

Moet wel zeggen dat ik in het weekend mezelf betrap op een tukje op de bank, maar dat moet kunnen.
Ik voel me er lekker bij en dat is het belangrijkste.

Heb mezelf wel aangewend om in de avond te douchen, want daar word ik ontzettend moe van. :moe: Kan dan gelijk mijn bed in.
Hou dus ook niet van een warme zomer, maar ja, daar heb ik niets in te zeggen.
Teddybeer

Bericht door Teddybeer »

[B]Vroeger voor de Ms [/B]: Vertrok ik 's morgens om 5.30 en kwam ik thuis rond 18.00 en ging dan vrijwilligers werk doen tot +/- 23.30.


[B]Nu [/B]
8.30 @ 9 uur opstaan douchen ontbijten even post en forum nakijken en wat in huis rommellen en de voormiddag zit er zo wat op.

12.30 @ 13.00 uur naar bed tot 15.00 @ 15.30 dan eten klaar maken eten + plantjes water geven.

18.00 uur is de batterij weer op en is het bankhangen Tv of PC lig ik meestal al in te dommelen in de bank.

22.30 @23.00 uur bedtijd.


Op vrijdag een uurtje fysio in de voor middag daarna totenloos.

Om de Vier weken op vrijdagavond disco voor verstandelijk gehandicapten begeleiden van 19.30 tot 23.00, hier moet ik ongeveer 2@3 dagen van bij komen daarna. Hier stop ik mee eind juni te zwaar vindt ik nie leuk maar is niet meer te doen.

Een twee tal keer keer in de maand een vergadering of Symposium bijwonen voor mensen met een beperkling ( platform werk). Na zo een dag 2 @ 3 dagen bijkomen idem als ik naar een lotgenotencontact ga. Dan kook ik niet en beperk ik me die dag tot die ene activiteit.


De weekends beperk ik mijn activiteiten tot zaken die men vrouw en ik leuk vinden familie bezoek of effe naar de stad met mini schoot wat rondhangen of terrasje doen. Maximaal 4 uurtjes per weekend.

Liefst zou ik meer doen maar het MonSter blijft aan de Energie knabbellen.

Moet nu van handbewogenrolstoel naar electrische rolstoel overstappen om energie te besparen om dit vast te kunnen houden.

Poetsen doen we samen (klein bejaarden woning) idem tuintje is welkome afwisseling tussen het vele rusten doe ik dit op de momenten dat ik me iets beter voel.

Boodschappen wassen en opruimen doet vrouw lief. [B]Baal ik van [/B]want zij heeft ook nog voltijdse baan. Merk dat het steeds zwaarder wordt voor haar.


Ontdanks ik een wandellende agenda ben om mijn genzen te bewaken slaat het Monster soms behoorlijk toe. Ben nu met de ergo aan het kijken hoe ik nog energie kan besparen.
Als ik me moet concentreren of nadenken ben ik zo afgebrand.

Ik ga heel bewust met men lichaam om en heb men woning maximaal aangepast om zo weining mogelijk energie te verbruiken in overleg met ergo.

Zij adviseerd om het beetje vrijwilligerswerk dat ik doe nog te minderen wil ik liever niet. Hoop dat ik stabiel wordt en kan bijven doen wat ik nu doe.

Hoop echt dat de electrische rolstoel hier zal aan bij dragen.:)


Het verschil is groot tegenover vroeger en dit slechts op 1 1/2 jaar geleden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp