Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Waar bestaat jouw daginvulling uit?

Alles omtrent werk en uitkeringen
E.R.

Waar bestaat jouw daginvulling uit?

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"][B]Na vanavond een aflevering over MS te hebben gezien en 2 ms patiënten een dag werden gevolgd door een bekende Nederlander, vroeg ik me af hoe andere ms-ers hun dag doorkomen.[/B]

Ik -nog geen diagnose- ben 80-100% afgekeurd en ontvang een WAJONGuitkering. 4 jaar geleden vulde ik mijn dagen met studeren en vrienden/studentenvereniging. Nu zien mijn dagen er heel anders uit. Mijn dagen kenmerken zich door weinig energie, toch probeer ik er een mooie (afwisselende) week van te maken. s Weekends komt mijn vriend, daar zien ik erg naar uit, maar moet gedurende de week ook weer niet te veel doen, anders kunnen we sweekends niks ondernemen. Ik zorg er wel voor dat het huis grotendeels schoon is.



Nu ziet mijn weekprogramma er zo uit:

[U]huishouden[/U]; boodschappen, koken, stoffen, afwassen, etc.
(mijn vriend doet in het weekend de zware klussen als stofzuigen, grasmaaien etc.)
8 uur per week

[U]vrijwilligerswerk [/U]2 dagdelen per week, in een groententuin
6 uur per week

[U]1x hydrotherapie[/U]; zwemmen in extra verwarmd bad
vergoed de verzekering

[U]1x fysiofit[/U]

[U]1x per 2 weken bijbelstudie[/U],
idem kerk

[U]1x p.w. ambulante begeleiding[/U]

[U]1x p.2.w. psycholoog[/U]


[U]VEEL rusten [/U]op de bank, internetten, uitzendinggemist, dvd-tje (1x p.w. bibliotheek)

[U]SLAPEN[/U]; 9uur snacht + smiddags 2 uur

Verder wat sociale contacten door de weeks, bijv bij mensen eten en in het weekend komt mijn vriend!! Dan meestal samen koken, fietsen en naar de stad.


HOE DOEN JULLIE DAT?
EN HOE VERDELEN JULLIE JE ENERGIE OVER JULLIE ACTIVITEITEN?

Groetjes,
E.R.[/COLOR]
SannieBannie

Bericht door SannieBannie »

Ik werk nog fulltime, dus overdag werk ik gewoon.
Als ik thuis kom kook ik en daarna eet ik het natuurlijk ook op :D .

Na het eten ruim ik de vaat weg (heb gelukkig een vaatwasser) en maak het aanrecht weer aan kant.
Daarna doe ik meestal niet zoveel meer, computeren, tv kijken, lezen e.d., moet eigenlijk van mezelf nog een half uurtje op de home trainer, maar daar heb ik meestal weinig energie voor.

Op donderdag of vrijdag doe ik eerst nog m´n boodschappen als ik uit m´n werk kom (ben iedere 2 weken op vrijdag lekker vrij). En op vrijdag en/of zaterdag doe ik het huishouden.
En dan heb ik zondag om lekker niets te doen :D .
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Mijn week indeling globaal gezien:

Maandag en dinsdag. hond naar oma brengen, half uur rijden naar werk. 8 uur werken, half uur terug rijden, hond ophalen, koffie met oma drinken, naar huis,journaal kijken en douchen. Is vaak 20/21 uur voordat ik voor het eerst zit. even tv kijken en rond 23.00 naar bed.

Woensdag vrij. dus huishouden,strijken,wassen,stofzuigen etc,( + altijd 1 grotere klus zoals de oven schoonmaken of alle ramen wassen ) ,uurtje sporten, wat aan mijn studie doen en beetje relaxen.

Donderdag en vrijdag idem als maandag en dinsdag alleen dan 6 uur werken ipv 8 uur. daarna iets aan miijn studie doen en beetje sporten als ik zin heb.

In het weekend naar mijn vriend of met vrienden even shoppen of uit eten. huishouden, en lekker de kranten lezen en een goed boek...met mooi weer in de tuin bezig en vaak kook ik ook uitgebreid in het weekend..

En tussendoor de dagelijkse dingen zoals hond uitlaten, koken, boodschappen etc heb ik even achterwege gelaten.
Sara

Bericht door Sara »

Ik vind 't ingewikkeld om hier antwoord op te geven :o. M'n energie en m'n bezigheden varieren nogal.

Op 't moment ben ik druk met de VVE (vereniging van eigenaren) van onze flat, met zwemmen, met de reorganisatie van van alles op m'n pc, het plannen van theaterbezoeken met een groepje vrienden voor komend jaar, een logeerpartij.

Voor de zomer staan er wat klusjes voor MSweb op de lat, en natuurlijk ga ik veel buiten zijn, en in september wil ik graag nieuw vrijwilligerswerk gaan doen (ik weet ongeveer wat), en weer verder gaan met Spaans.

Verder heb ik een gezellig sociaal leven, en doe ik nog wat in 't huishouden.

Bijna iedere middag lig ik een paar uur op de bank. Moe! Met het zwemmen weet ik dat te omzeilen, lijkt 't wel, hoewel de volgende dag dan wel weer harder aankomt :o

Als ik 't zelf zo lees... allemaal dingen die ik 'erbij' had kunnen doen, naast m'n baan, toen ik nog gezond was.

Ik weet niet zo goed of ik nou m'n tijd zo slecht gebruik op 't moment, of dat 't echt voornamelijk met m'n afgenomen energie te maken heeft.

Vandaar.... fijn dat dit topic er is :D
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]Bedankt voor jullie reacties!
Zo te zien zijn jullie nog best fitte MenSen. Jullie werken beide nog. Mooi dat dat kan!

Ik ben benieuwd of er ook MS-ers zijn die vaak moeten rusten en hoe ze dat doen met hun dagactiviteiten. Ik kan me zo voorstellen dat veel mensen op dit forum geen werk of studie hebben. Hoe komen jullie je dagen door? en hoe doe je dat met rusten? Doe je zelf je huishouden of word je erbij geholpen?

Groetjes,
E.R.[/COLOR]
Fia

Bericht door Fia »

Mjn dagindeling... tja heb niet echt een dagindeling, tot afgelopen februari had ik nog werk. Daarna ZW.

Dit is dus uiteindelijk voor een groot deel te wijten aan mijn zwangerschap, dit zorgt er ook voor dat ik echt nergens energie voor heb.

Momenteel bestaan mijn dagen vooruit aanrommelen in huis, internetten, lezen en slapen (echt super onschat hoe moe je van zwanger zijn kan worden).

Eigenlijk sinds gisteren lijkt mijn energie weer een beetje terug te komen en begin ik weer meer onrustig te worden. Weet nog niet goed hoe het opbouwen wat activiteiten op te bouwen (en welke activiteiten :???: )

Wil niet te hard van stapel lopen, bang dat ik weer terugval.

Dus niet echt duidelijke dagindeling.

Liefs,

Fia
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ook ik heb geen duidelijke dagindeling. Sinds april volledig in de ZW en het UWV heeft geen haast om me weer aan het werk te krijgen. Ik werd gek van het nietsdoen en ben wat sociale activiteiten gaan zoeken. Op het moment zing ik bij een koor, volg ik een gespreksgroep voor vrouwen en volgende week ga ik beginnen met vrijwilligerswerk voor 6 uur per week. (2x3)

Ik merk echter nu al dat het allemaal vrij veel vraagt. Ik volg een deeltijdstudie voetreflexologie (1 dag per 14 dagen) en zit met dit alles wel aan mijn grenzen (of er overheen?? Ik weet het zelf niet zo goed..:huh: )

Mijn dag bestaat dus vooral uit 1-2 activiteitjes per dag en verder veel rusten, internetten, tv kijken, boodschappen doen en ik doe mijn eigen huishouden (+ meestal dat van mijn 2 mannelijke studentikoze huisgenoten om zelf nog een beetje hygiëne te ervaren in eigen huis...;) ) Maar daar houdt het dan ook wel even op. Ben op het moment echt mega-moe en doe dus teveel.
eM.Cee.eL.Wee.

Bericht door eM.Cee.eL.Wee. »

Een dagindeling. Ik kan wel wat over deze week vertellen ;)

[B]Maandag[/B] ben ik opgestaan, heb gedouched, gegeten en mijn hondje uitgelaten. Daarna ben ik naar mijn werk gereden met de auto, ruim half uur. Ik heb 3uur gewerkt en ben daarna naar Den Bosch gereden voor een intake bij de psycholoog. Dat duurde een uur.

Toen ik thuis kwam heb ik mijn hondje uitgelaten en naar mijn ouders gereden om daar te eten. Om een uur of 20 ben ik naar een kennis gereden, waar ik om half 22 ofzo weg ging. Om half 23 lag ik in mijn bedje.
Geen idee wat er nou hoeveel "lampjes" kost.

[B]Dinsdag [/B]was mijn ochtend hetzelfde als maandag. Na mijn werk, 4uur, zoals normaal gesproken hoefde ik niet naar de psycholoog en ben ik via de supermarkt naar huis gereden.

Mijn hondje uitgelaten, en tegen etenstijd naar mijn vriend gereden om daar te eten. Na het eten werd ik om 20uur verwacht bij een vriendin voor een Tupperwareparty (= kippenhok :P). Ik ging veel te laat weg, om half 23, en heb onderweg nog even de auto getankt. Was vet laat in mijn bed.

[B]Gisteren[/B] had ik cursus van mijn werk, waar ik om 9uur moest zijn (normaal begin ik met werken om 10:30). 8uur cursus, vet vermoeiend. Gelukkig wel interactief.

Daarna naar huis gereden waar niet veel later mijn vriend verscheen. Samen mijn hondje uitgelaten en daarna naar zijn broer gereden. Samen zijn we pannenkoeken gaan eten bij de Pannekoekenbakker. We waren om half 22 weer bij mij thuis.

[B]Vandaag [/B]ben ik vrij, omdat ik gisteren een hele dag cursus had. Ik ben vroeg opgeweest, omdat mijn vriend was blijven slapen en wel moet werken. Ik heb mijn hondje gevoerd en toen mijn vriend weg was, ben ik mijn bed weer ingegaan.

Over een uurtje met mijn hondje naar de dierenarts. Misschien dat ik dan nog even naar mijn vader rijd en boodschappen doe.
Vanavond wil ik, als het droog is, nog even bij een optreden van mijn band kijken, waar ik lid ben, maar even niet speel, omdat dat teveel is.

En [B]morgen[/B] werk ik weer. Wel een uurtje eerder, van 9:30 - 14:00, want 's middags vertrek ik met mijn vader en zus in de richting van Parijs voor een weekendje bij familie. Zondag komen we weer thuis. Damn, ga ik een weekend mijn vriend missen, aaah. Erg hoor, nog zo verliefd zijn.

Maar goed, dat is een paar dagen van mijn week. Ik doe best veel, en ben ook geregeld in strijd met mijn lichaam. Maarja.
M&MS

Bericht door M&MS »

Eigenlijk wisselt de hoeveelheid energie per dag.

De enige huishoudelijke taken die ik doe is af en toe even de bezem door de kamer als er teveel zand of haar ligt. Ik doe de boodschappen en kook. Oh ja, en ik doe de was.

Verder heb ik 2 honden die de nodige aandacht nodig hebben en ook uitgelaten moeten worden en 2x per dag willen eten.

Tot slot heb ik 2 vrijwilligersbaantjes. Ik ben voorzitter van de bewonersvereniging en penningmeester van de WMO Adviesraad.

Ik verdeel mijn resterende tijd bij hen.

Tja en de rest gaat er tussendoor. Er zijn de komende tijd veel verjaardagen en een huwelijk.

Last but not least, we hebben sinds kort een camper. Tot op heden hebben we alleen dagtochtjes ermee gemaakt, maar willen er nu 2 dagen mee naa Zeeland. Jammer dat het weer dit weekend minder is.
hero † 16-05-2015

Bericht door hero † 16-05-2015 »

er bestaat een topic: wat deed jij vandaag
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp