Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

help! hoe zit het met fysio-chronische indicatie-wel of niet aan verzekeren

Alles omtrent werk en uitkeringen
pokey

help! hoe zit het met fysio-chronische indicatie-wel of niet aan verzekeren

Bericht door pokey »

Ik snap er geen reet meer van.

sinds 2009 diagnose MS
staat op de lijst van Borst

in 2013 gingen de 1e behandelingen van mijn eigen risico af totdat dat op was en heb er verder niks voor hoeven betalen (2x fysio in de week)
Ik was toen het hoogst aanvullend verzekerd bij agis.

Eind 2013 naar revalidatiekliniek geweest en daar verder met fysio gegaan
in 2014 overgestapt naar Delta lloyd (weer top aanvullend), maar nooit een rekening van fysio gehad omdat het in de revalidatiekliniek pakket zat ??
in juli ontslagen bij de rev-kliniek en naar de dorps fysio overgestapt maar ook deze behandelingen zijn volledig vergoed (terwijl mijn eigen risico nog niet was opgebruikt )

Nu wil ik wederom overstappen van verzekeraar, maar omdat ik vanuit de revalidatie kliniek een bewijs heb voor aanvraag van fysio en wel bij dezelfde fysio ga blijven vraag ik me af hoe dat nu met de behandelingen zit.

hoor ik bij de chronisch onbeperkte fysio of moet ik altijd de 1e 20 behandelingen voor eigen rekening nemen en mij dus ook aanvullend verzekeren voor onbeperkt fysio??

ik hoor nl wel eens lotgenoten die een indicatie hebben zodat ze niet ieder jaar opnieuw de 1e behandelingen zelf of van eigen risico moeten betalen.

kijk ik op [url]https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... af-18-jaar[/url]
dan ga ik ervanuit dat je elk jaar opnieuw tot de 21e keer zelf opdraait tenzij je onbeperkt 100% aanvullend verzekerd bent.
maar hoe zit dat dan dus als je een indicatie van je rev-arts hebt ???

echt ik kan er geen touw aan vast knopen :(
pokey

Bericht door pokey »

mmm
kijk ik bij de collectieve verzekering via de gemeente bij de voorwaarden van zilveren kruis

dan krijg ik dit overzicht
[IMG]http://i61.tinypic.com/30svk1u.png[/IMG]

met 3 sterren aanvullend krijg je dus de 1e 20 keer volledig vergoed en vanaf de 21e zit dan dus in de basis ??
Lanah

Bericht door Lanah »

Pokey,

Voor zover ik het weet ?

Ik heb een chronische indicatie voor fysio van mijn neuroloog.
De fysio moet de chronische code invullen bij het declaren.

Ook heb ik een machtiging naar mijn verzekering moeten sturen. Dit jaar moest ik die verlengen; ik heb een verklaring bij de huisarts gevraagd en deze zit in mijn dossier bij de fysio.

Vanwege de chronische code worden de fysio-behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering.
Helaas moet ik wel ieder jaar het eigen risico opmaken en dus betalen. Maar je eigen risico kan ook opgaan voor medicijnen en bezoek neuroloog.

Aanvullend verzekeren voor onbeperkt fysio is op dit moment niet nodig. Maar dat kan in de toekomst natuurlijk wel veranderen. Een paar jaar geleden is de chronische code voor diverse soorten reuma uit de basisverzekering gehaald. Nu verwacht ik niet dat dit ook gaat gebeuren voor MS patienten; maar je weet het maar nooit.

Ik dacht tenminste dat het zo zat; maar 100% zeker weet ik het niet.
pokey

Bericht door pokey »

haha
dank,
voor jou dus ook niet 100 procent duidelijk hoe het nu exact zit

ik gebruik geen dure ms remmer of andere medicatie dus mijn eigen risico zal door de fysio worden opgesnoept in de 1e maanden van het nieuwe jaar.
Knillis

Bericht door Knillis »

Bij mij werkt het net zo als bij Lanah. De chronische fysio wordt uit de basisverzekering betaald en dus gaan het eerste aantal behandelingen van het eigen risico af (maar dat gaat anders inderdaad ook aan medicatie etc op).

Eigenlijk heeft voor mij een aanvullende verzekering niet erg veel meerwaarde, behalve als het zo ver zou komen dat MS ook geschrapt zou worden voor de chronische indicatie.

Ik hoef zelf nooit een een nieuwe verklaring in te leveren. Geen idee if de fysiotherapeut dat soms zelf opvraagt bij mijn arts.
Sara

Bericht door Sara »

Alleen het allereerste jaar dat je fysio krijgt met je chronische indicatie moet je zelf de eerste 20 behandelingen zelf betalen, of uit je aanvullende verzekering laten vergoeden.

De volgende jaren wordt de chronische fysiotherapie uit je basisverzekering betaald, maar wel pas als je eigen risico 'opgemaakt' is. Tegen dat laatste kun je niks doen.

Als je ook MS-remmers gebruikt of op een andere manier veel ziektekosten hebt, maakt dat eigen risico niet uit, dat gaat toch ieder jaar op :(.

Zou je alleen fysio hebben, en geen neuroloog of medicijnen nodig hebben, dan betaal je dus je eigen risico ieder jaar voor de fysio. Maar dat komt niet zo veel voor, vrees ik.

Het is irritant ingewikkeld :(.


nu... met tapatalk
pokey

Bericht door pokey »

ok maar die chronische indicatie......

krijg je die automatisch als je dus vermeld dat je ms hebt, of moet je huisarts/neuroloog een soort machtiging uitschrijven die jij dan weer bij je verzekering moet overleggen?

en bij zo'n chron indicatie heeft aanvullend verzekeren alleen ivm fysio dus geen nut begrijp ik :???:
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

ik ben daar van de week ook me bezig geweest, heb diverse zorgverzekeringen gebeld, maar ze geven geen eenduidig antwoord.

de een zegt dat alles uit de basisverzekering wordt betaald en de ander zegt dat je de eerste 20 zelf moet betalen of dat je een aanvullende verzekering moet afsluiten.

heb je de minigids van de consumentenbond gelezen?
daar staat het volgende:
"bent u ouder dan 18 jaar, dan komt u alleen voor vergoeding uit de basisverzekering in aanmerking als u een aandoening hebt die op de lijst 'chronische aandoeningen" staat. Let op: u betaald de eerste 20 behandelingen zelf of krijgt deze (deels) vergoed uit uw aanvullende verzekeringen. Dit hoeft u slechts een keer te doen".

maar dat maakt het voor mij nog niet duidelijker, want is dat 1 x per jaar of per indicatie? (dat kan ook nog)

ik ging vragen stellen want ik heb een aanvullende verzekering voor 18 fysio behandelingen, heb echt wel vaker fysio gehad, maar heb nog nooit een rekening gehad voor sessie 19 en 20. Toen ik dus die mini gids van het consumentenbond las kwamen er alleen maar vraagtekens bij.

van de week wordt ik teruggebeld door iemand van een zorgverzekering die het voor me uit gaat zoeken,

maar er zijn hier vast ervaringsdeskundigen die ons kunnen helpen.
die gaan vast nog wel reageren......

wel moet ik elk jaar een verwijsbrief bij de huisarts halen waarop staat dat ik ms heb.
Sara

Bericht door Sara »

Pokey,

voor de chronische indicatie moet een arts een verwijzing voor chronische fysiotherapie schrijven. Of er vervolgens aparte toestemming van de verzekeraar moet komen, dat weet ik niet. Lijkt me niet, eerlijk gezegd.

En voor de MS-fysio heeft een bijverzekering inderdaad geen zin.

Maar... mocht je eens - ik zeg maar iets - een nieuwe knie nodig hebben, dan hoort daar óók weer fysiotherapie bij. Van die fysio worden de eerste 20 behandelingen niet vergoed uit de basisverzekering. Of misschien heb je gewoon stijve schouders of iets anders niet-zo-ingrijpends waarvoor je fysio wil.

Of je fysiotherapeut dat dan gewoon onder de chronische indicatie (dus zonder extra kosten voor jou) wil behandelen, dat hangt er een beetje vanaf. Van de fysio bedoel ik, én van het aantal behandelingen dat voor die andere kwaal nodig is.

Het kan dus in principe gebeuren dat je tegelijkertijd chronische en 'gewone' fysio hebt.

Had ik al gezegd dat 't best ingewikkeld is? :huilen:
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

aaah, zie net dat wat Sara schrijft goed aansluit bij wat in de minigids van de consumentenbond staat. ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp