Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat minder ten einde raad

Alles omtrent werk en uitkeringen
dribbel77

Wat minder ten einde raad

Bericht door dribbel77 »

Ik heb hulp nodig bij het volgende probleem.

Sinds maandag zijn mijn vriend en ik niet meer samen. We huren een huis wat aangepast is voor mij, maar dit huis is voor mij alleen niet te betalen. En mijn ex mag niet zonder mij in het huis blijven. Hij heeft dan ook besloten dat hij een huis in een andere woonplaats gaat zoeken. Ik wil in mijn woonplaats blijven, maar omdat mijn WIA-uitkering ver onder het minimum loon ligt kan ik geen huis betalen.

Nu hoorde ik dat ik een toeslag kan krijgen bovenop mn WIA-uitkering. Deze heb ik met hulp van het UVW al aangevraagd. Maar kan iemand mij vertellen hoeveel dit zal zijn, zodat ik met de woningbouw kan bespreken wat mijn budget is voor een huis.

Het is zaak dat ik ongeveer rond dezelfde tijd uit huis ga als mijn ex (ja we zitten samen nog in de woning)

Kan iemand mij alsjeblieft antwoord geven :(
kaasje

Bericht door kaasje »

Participatiewet Per 1 januari 2015 stijgen de bijstandsuitkeringen. De netto normbedragen per 1 januari 2015, voor mensen vanaf 21 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd, die een uitkering krijgen op grond van de Participatiewet zijn als volgt: Gehuwden/samenwonenden per maand € 1.303,99 vakantie-uitkering € 68,63 totaal € 1.372,62 Alleenstaanden en alleenstaande ouders per maand € 912,79 vakantie-uitkering € 48,04 totaal € 960,83


Een toeslag op de uitkering kan worden aangevraagd bij het UWV. Per 1 januari 2015 zijn de bruto normbedragen per dag (exclusief vakantietoeslag) als volgt: Gehuwden/samenwonenden € 69,05 Alleenstaanden vanaf 23 jaar € 52,05 Alleenstaanden van 22 jaar € 40,90 Alleenstaanden van 21 jaar € 34,44 Alleenstaanden van 20 jaar € 28,81 Alleenstaanden van 19 jaar € 24,09 Alleenstaanden van 18 jaar € 20,88
dribbel77

Bericht door dribbel77 »

Dank je kaasje voor deze uitleg.

Nu voel ik me nog dommer, ik snap er nog geen klap van. Is dit het bedrag wat ik in totaal krijg incl. mn uitkering, of is dit wat ik max. krijg als aanvulling?

Sorry, onzekerheidsmomentje :huilen:
kaasje

Bericht door kaasje »

Je zult nooit onder het sociaal minimum mogen komen.
Dat is dus minimaal die 912. EUR p.m.

Daarnaast kun je in aanmerking komen voor toeslagen
Zorgtoeslag en huurtoeslag.
Deze moet je aanvragen bij de belastingdienst.

De woningbouw moet je wel kunnen vertellen wat de grenzen en bedragen zijn.
Billy

Bericht door Billy »

Kun je niet langsgaan bij de WMO en je dilemma voorleggen? Hier zit dat samen en zijn ze erg meedenkend.

Want verhuizen naar een nieuwe onaangepaste woning is ook geen optie denk ik.

Bij sommige gemeente kun je ook in aanmerking komen voor een collectieve zorgverzekering en andere regelingen voor mensen met een laag inkomen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Of misschien contact zoeken met stichting MEE zodat ze je van daaruit kunnen aangeven waar je voor welke ondersteuning op,allerlei gebied kunt aankloppen.

Veel sterkte Dribbel, moeilijke tijd voor je:kus:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=kaasje;1007714]Je zult nooit onder het sociaal minimum mogen komen.
Dat is dus minimaal die 912. EUR p.m.[/QUOTE]

Ligt helemaal aan je oude verdiensten waar je uitkering op gebaseerd is! Ik heb een WIA én een aanvulling op mijn WIA via het UWV, en zit nog steeds onder bijstandsniveau. Dus voor mij ook nog een aanvullende bijstand via de gemeente...
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Dribbel, je kan ook een toeslag krijgen via de WMO op je huursubsidie, als je huur boven de grens komt te liggen. Dat formulier moet je dan aanvragen bij de belastingen (huursubsidie)
Knillis

Bericht door Knillis »

Dribbel misschien heb je iets aan wat in dit topic staat?

[url]http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=35259[/url]

Heel vervelend dat je in deze rot situatie zit maar probeer toch te kijken naar de eventuele mogelijkheden die er zijn in de hoop dat je niet te snel opgeeft wat je hebt qua wonen en aanpassingen.

Je hebt zo maar geen nieuwe aanpassingen in een toekomstig huis. Ik hoop van harte dat je hier of daar hulp vandaan krijgt of zelf de moed weer krijgt de mogelijkheden te onderzoeken zodat je in ieder geval niet meer "ten einde raad bent", maar weer vechten kunt voor een goede toekomst!

Ik gun het je!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp