Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verlengen rijbewijs

Alles omtrent werk en uitkeringen
Charlottelove

Verlengen rijbewijs

Bericht door Charlottelove »

Over een tijdje moet mijn rijbewijs worden verlengd. Is het verplicht om te melden dat je ms hebt?

Misschien ook niet onbelangrijk moet de verzekeringsmaatschappij weten van mijn ms?
Knillis

Bericht door Knillis »

Misschien is het voor jou het meest handig via de zoekfunctie te kijken wat hier zoal in het verleden over is geschrev op het forum.

Als je bv verlengen rijbewijs intikt komen er verschillende topics naar boven waar je denk ik de nodige informatie hierover kunt lezen.

De meningen zijn nl heel erg verdeeld en tot nu toe is nog nooit echt 100 % duidelijkheid over geweest.

Dus ik zou zeggen lees je in en beslis zelf of jij het al dan niet noodzakelijk vindt bij het verlengen van je rijbewijs aan te geven dat je MS hebt (of te wel een eigen verklaring gaat invullen).

Doe waar jij je goed bij voelt. Succes! 👍
Charlottelove

Bericht door Charlottelove »

Dankje voor je reactie en ik had idd beter even kunnen zoeken maar daar stond ik dan weer even niet bij stil.

Soms lijkt het wel alsof ik mijn eigen lijf en gedachten niet meer onder controle heb.

Ik ga in ieder geval zoeken en kijken of ik eruit kom

Gr
Knillis

Bericht door Knillis »

Als je met een vraag blijft zitten gewoon weer even aan de bel trekken hoor! ;);)

Er zijn op het forum best veel mensen met ieder hun eigen ervaring op dit gebied.
Hortensia

Bericht door Hortensia »

[QUOTE=Knillis;1030978]Als je met een vraag blijft zitten gewoon weer even aan de bel trekken hoor! ;);)

Er zijn op het forum best veel mensen met ieder hun eigen ervaring op dit gebied.[/QUOTE]


Ik vond het niet. Welke link had je gevonden waar dat stond?
Kobus

Bericht door Kobus »

Charlottelove

Bericht door Charlottelove »

volgens mij is het allemaal nog niet zo makkelijk helaas. Ik denk dat ik er zelf goed aan doe om met mijn ms verpleegkundige hierover te gaan hebben.

Misschien dat de neuroloog en of de revalidatiearts nog een advies hebben wat betreft mijn geval.

Ik wil heel graag autorijden maar het moet wel verantwoord zijn voor de mede weggebruikers en mezelf maar waar en wanneer trek je die grens?

Ik hoop volgende maand wat meer zekerheid hierover te kunnen krijgen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk dat ik je niet helemaal goed begrepen heb Charlotte. Is het zo dat je nu nog geen rijbewijs hebt en wilt gaan lessen?

In dat geval zou ik een goede rijschool zoeken en daar in eerste instantie mee in gesprek gaan. Zij kunnen je vast adviseren hoe de procedure gaat bij iemand die meldt dat hij/zij MS heeft.

Een rijschoolhouder weet als het goed is alles over wet- en regelgeving op dat gebied of verwijst anders wel door naar het CBR.

Tenzij je het voor jezelf verantwoord vindt niets te zeggen over je ziekte en vervolgens gewoon rijles nemen zoals ieder ander. Persoonlijk ben ik van mening dat dat niet de goede weg is maar ieder mens denkt daar weer anders over natuurlijk.

Als je al een rijbewijs hebt en het wilt verlengen gaat het helemaal buiten een rijschool op en krijg je te maken met het CBR. Maar ook dan ligt het min of meer aan je eigen geweten (verantwoordelijkheidsgevoel) al dan niet te melden dat je MS hebt.

Ik heb inmiddels op aanraden destijds van mijn neuroloog bijnhet verlengen van mijn rijbewijs een zgn "eigen verklaring" ingevuld en als daar op wat vragen meer dan één keer "ja" gezegd wordt moet je gekeurd worden en ontkom je er niet aan je ziekte te melden.

Eenmaal in de molen van het CBR krijg je hooguit voor 5 jaar een rijbewijs (kan ook 3 of 1 jaar zijn) al naar gelang je lichamelijk/geestelijke toestand. En dus moet je na 5 jaar opnieuw gekeurd worden.

Ik hoop zo iets meer duidelijkheid te hebben gegeven. Waarschijnlijk kun je op de site van het CBR ook al het één en ander terugvinden (alhoewel het soms lastig zoeken is en er vaak ingewikkelde taal gebruikt wordt)
Charlottelove

Bericht door Charlottelove »

Hoi Knillis,

Dank je voor je uitgebreide reactie. Je hebt het wel goed begrepen hoor ik heb een rijbewijs.

Alleen het punt is dus dat ik echt niet weet waar ik verstandig aan doe. Ik bedoel de veiligheid van andere en mezelf gaat natuurlijk voorop daar is geen twijfel over mogelijk.

Maar het punt is ik lees allemaal verhalen over herkeuren en ik zie bedragen voorbij komen en misschien is het wel allemaal niet nodig ofzo.

Ik ga proberen zo veel mogelijk erover te lezen en er met de msv over te praten.

Zal een verstandige keuze proberen te maken.
Yarrah

Bericht door Yarrah »

Maar je weet ook wel of het wel of niet kan om achter het stuur te zitten. Een rijbewijs zegt toch helemaal niets of je veilig rijd of niet.
Voel het niet veilig dan stap je toch niet achter het stuur. Ik heb zo ook een paar maanden niet kunnen rijden. Ik kon de koppeling niet meer intrappen. Nu gaat het weer zonder problemen en ik rij weer.

Een rijbewijs stop zetten zou ik niet zomaar doen. Misschien kun je ook nog de auto aanpassen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp