Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Iemand ervaring met transitie vergoeding

Alles omtrent werk en uitkeringen
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

De laatste dag voor je je ziek meldde (toen je dus nog 100% werkte) is het ijkpunt voor je transitievergoeding. Dus je salaris van dat moment en je aantal werkjaren e.d. op dat moment worden meegenomen in de berekening.

Het probleem is dat de meeste werkgevers je dienstverband slapende zullen houden om onder die transitievergoeding uit te komen.

Lodewijk Asscher heeft als plan de transitievergoeding uit een ander potje te laten betalen, zodat de werkgevers het niet zelf hoeven op te hoesten, maar dat voorstel is nog niet door de eerste kamer en wordt telkens uitgesteld. Het zou me niet verbazen dat het uiteindelijk afstel wordt.

In principe zou de werkgever (mocht hij welwillend zijn en je inderdaad een transitievergoeding willen geven) je al een deel moeten geven bij gedeeltelijk ontslag, maar daarover zijn wel wat onduidelijkheden. Ook hier geldt dat de meeste werkgevers je in dienst houden voor 100 %, maar alleen de werkuren aan je uitbetaalt. Geen transitievergoeding dan dus.
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

Ook mijn werkgever heeft de maas in de wet ontdekt, ik kreeg te horen dat ik de transitievergoeding niet zou krijgen, ik zou een slapend contract houden, zou niet worden ontslagen.

Heb het bij de bond nagevraagd en bij een advocaat.Overal kreeg ik hetzelfde antwoord, dat het schandelijk is, maar het mag, door die maas in de wet. Ik heb 20 jaar gewerkt bij deze werkgever, zou bij mij om een flink bedrag gaan.

Ik hou de politiek in de gaten, je weet nooit wat de ze nog bedenken, er is een tijd geleden inderdaad sprake van geweest dat het uit een ander potje betaald zou moeten worden,
Maar goed, het leven gaat door, ook zonder transitievergoeding.

(al was mijn beurs er wel blij mee zijn geweest, zit nu in de toekomst een verhuizing aan te komen, door de ms ga ik steeds slechter lopen, de wmo al om een elro verzocht, maar ook die molens werken langzaam, en een andere woning ligt ook niet voor het opscheppen)
Klick

Bericht door Klick »

dus bij gedeeltelijk ontslag dan heb je er al gedeeltelijk recht op en moet de werkgever het berekenen en gedeeltelijk uitbetalen.

het overige gedeelte ontvang je dan als je tzt volledig ao bent?

heeft iemand ervaring met of de berekening klopt op deze site
[url]https://www.transitievergoeding.nl/tran ... berekenen/[/url]
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Gelukkig nog geen ervaring mee, dus of deze berekening klopt weet ik niet. Het zal in ieder geval wel een redelijk beeld geven.

Vergeet niet dat dit om een bruto bedrag gaat. De helft kun je weer inleveren.

Bovendien is het maar de vraag of je werkgever je contract nu al gaat verlagen. Bij het aanpassen van je contract moet hij dus eerst een deel van de transitievergoeding betalen, maar ook gaat de wet Poortwachter weer opnieuw spelen als je je weer ziek moet melden (bij verslechtering van klachten). Dan moet hij je weer 2 jaar doorbetalen in de ziektewet en alles wat er bij komt kijken als iemand langdurig ziek wordt.

Als hij je contract houdt zoals het is, hoeft hij na 2 jaar alleen nog maar het deel te betalen dat je werkt. Voor de rest heeft hij geen betalingsverplichting.

Ook moet je er rekening mee houden dat je werkgever de gemaakte kosten om jou te helpen bij het zoeken naar een geschiktere functie of om weer zoveel mogelijk aan het werk te kunnen mag verrekenen met de transitievergoeding. Dus heeft hij een paar duizend euro uitgegeven om jou op weg te helpen tijdens de eerste twee ziektejaren, dan gaat dat van je transitievergoeding af.

Kortom: Reken je niet rijk!
Klick

Bericht door Klick »

dat snap ik maar ik had er geen rekening mee gehouden..
het is wel een dingetje dat als ze aan mijn contract gaan sleutelen waar ik op ga letten..

als ze er zelf niet mee komen leg ik het op tafel
dank voor je uitleg 👍
mischa

Bericht door mischa »

Ik heb vorig jaar gedeeltelijk ontslag gekregen voor de uren die ik niet meer werkte. Tenminste dat denk ik, want een nieuw contract heb ik niet gezien.

Over mijn vraag wanneer ik de transitievergoeding voor dat gedeelte kon ontvangen werd niet moeilijk gedaan. Is gewoon betaald. het hangt dus echt van de werkgever af.
Klick

Bericht door Klick »

vraagje:
als je een wia uitkering krijgt via je werkgever en je werkt nog maar gedeeltelijk..

contract is nog niet aangepast en administratief staat het nog gewoon op ziekgemeld 50% en werkt 50%.

en dit duurt al een paar maanden..
mijn loon wordt gewoon betaald zoals het heel vorig jaar betaald werd

mag het arbeidscontract dan met terugwerkende kracht worden aangepast? dus met terugwerkende kracht gedeeltelijk ontslag?
en de hele boel omgerekend/herberekend?

heeft dit gevolgen voor transitie vergoeding of iets dergelijks?
zitten er nog termijnen aan?
Rijn

Bericht door Rijn »

Kijk eens hier: [url]https://www.uwv.nl/werkgevers/Images/ui ... ktheid.pdf[/url]

en dan p.20 (kopje 5: DEELTIJDONTSLAG NIET
MOGELIJK)

Je kan het wellicht ook eens bij je werkgever navragen (juridisch medewerker of personeelsafdeling -sorry: HRM, bedoel ik-) of je zou je misschien bij het UWV kunnen laten informeren?

Ik zou wel waakzaam zijn. (Ik heb inmiddels ervaring met een o-zo-goede-werkgever die me lekker liet bungelen en tegen wie ik geprocedeerd heb -en won-, waarna zij in hoger beroep gingen - en dat won ik alweer-, maar de transitievergoeding heb ik gekregen. De helft ging naar mijn advocaat en de andere helft naar de belastingen, maar de morele overwinning was die 2 jaar die het heeft gekost toch waard.)
Klick

Bericht door Klick »

thnx Rijn
inmiddels heb ik wat lijntjes uitgegooid en juist niet bij mijn werkgever.. ik wil onafhankelijk advies.

uwv doet hier geen uitspraak over, verwijzen me door naar een jurist.. het zijn gewoon vragen en is nog geen issue maar ok
ik wacht het af..
tintel

Bericht door tintel »

je hebt er recht op!

Ga niet akkoord met ontbinding sla het niet in het voorstel staat opgenomen.

Ik kreeg het 6 maanden geleden na 15 jaar dienstverband nu iva
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp