Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Multifocaal of toch maar niet?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Tevy

Multifocaal of toch maar niet?

Bericht door Tevy »

Ik heb laatst weer een oogmeting gedaan en een nieuwe bril is nodig. Nu zit ik erg te twijfelen of multifocaal handig is of niet.

Of dat ik 2 losse brillen houd: 1 gewoon (voor ver) en 1 leesbril. Op zich goed voor de beweging, omdat je altijd de andere op wil :cool:.

Heeft er iemand ervaring?

Alvast bedankt voor je reactie!:thumbup:
mari

Bericht door mari »

Heb je oogproblemen? Of restschade van een ozo?

Dan kan de verwerkingssnelheid je in de weg zitten bij een multifocale bril.
Het schakelen van leesbril naar veraf kan dan moeizamer gaan.

Ik heb naast ozo restschade, ook 1 slecht oog (circa 10 % zicht) sinds mijn jeugdjaren.

Een multifocale bril is iets wat ingewikkelder ligt dan zegt mijn oogarts.

Ben jij bij een oogarts of goede opticien die je hierbij kan adviseren. Kan je wellicht iets uitproberen?
Sara

Bericht door Sara »

Ik had na 2 oogzenuwontstekingen, zo nu en dan dubbelzien en regelmatig duizeligheid ook m'n twijfels bij varifocaal.

Toch maar geprobeerd, bij een goedkope winkel, en mij bevalt 't prima. De mijne is van eyes and more, maar er zijn tegenwoordig een heleboel andere goedkope aanbieders: Charlie Temple en eyelove kan ik zo bedenken.

Dus áls je twijfelt, en het geld niet het allergrootste probleem is, zou je het gewoon kunnen proberen.
Tevy

Bericht door Tevy »

Bedankt voor de snelle reacties :).

Nee, geen ozo. Wel een paar jaar geleden dubbelzien, geen restschade.

De 'gewone' bril (1+1 gratis) wordt helemaal door de verzekering gedekt:klap:. Is wel handig, dan heb ik er boven ook 1. En als je in het buitenland rijdt, kan het verplicht zijn dat je een reservebril op sterkte hebt. Niet dat dat laatste nou zoveel voorkomt...

De multifocale is 1 bril met bijbetalen. Ik kan/mag het wel proberen, dan weet ik of het wat is.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik geef er de voorkeur aan een multifocale bril te dragen.

Bij twee aparte brillen zou ik voortdurend een van de twee kwijt zijn. Mijn korte termijn geheugen werkt erg slecht dus ik zou steeds niet weten waar ik een bril gelaten heb,

Je kunt natuurlijk de leesbril met een koordje om je nek hangen maar dat is echt niets voor mij.

Conclusie is dus dat twee gescheiden brillen voor mij niet werkt.

Er zijn ook opticiens die, als je geen behoefte hebt aan twee brillen bij en actie "tweede bril gratis", extra korting geven.
Tevy

Bericht door Tevy »

Dat van die korting is inderdaad het geval, Knillis. Voorheen had ik geen keuze omdat het te duur was. Nu wordt het enigszins haalbaar om voor die multifocale bril te kiezen.

Even hardop denken:
[LIST]
[*]het is dan wel de minst goede variant van het multifocaal-arsenaal, maar ja, ik heb elke 2 jaar weer een nieuwe sterkte nodig.
[*]het is wel zo dat als er iets met je bril is, je meteen niks meer kan zien, niet veraf en niet lezen. Hm, ik heb een goede leesbril, dus die kan ik er dan bij pakken.
[*]Of werkt het niet zo makkelijk om type brillen door elkaar te gebruiken als het nodig is?
[/LIST]
Trouwens, Sara, bedankt voor de voor mij onbekende voorbeelden van opticiens waarmee je goede ervaring hebt. Je moet hier al wel weten welke sterkte je nodig hebt, toch?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik vanaf mijn 18e een bril draag en nu zo'n 25 jaar multifocaal, ik heb dus maar een bril en die staat op mijn neus maar het is me nog nooit gebeurd dat ik zonder bril kwam te zitten.

Een eventuele reservebril heb ik liggen, mijn vorige bril. Zou ik die op moeten dan zal het even wennen zijn want de sterkte is anders maar ik kan tenminste voldoende zien voor dat moment.

Waarschijnlijk heb ik het geluk gehad dat mijn bril nooit stuk ging in het weekend of 's avonds.

Een bril die je altijd draagt heeft minder kans om stuk te gaan denk ik. Ik zet hem 's morgens op voordat ik uit bed ga en doe hem 's avonds weer af als ik in bed lig. Een bril die je overal en nergens neerlegt omdat je hem op dat moment even niet nodig hebt is kwetsbaarder voor ongelukjes (laten vallen, er op gaan zitten).

Tenslotte: voordeel van een losse leesbril is wel dat het leesdeel natuurlijk vele malen groter is dan in een multifocale bril waardoor het misschien wat rustiger leest. Alleen haak of brei ik graag terwijl ik de tv aan heb staan en met het leesdeel kan ik beslist niets zien op tv en met het veraf deel kan ik niet handwerken.

Maar best lastig voor jou om een goede beslissing te nemen want wat mij bevalt hoeft jou natuurlijk helemaal niet bevallen.
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=Tevy;1100159]
Trouwens, Sara, bedankt voor de voor mij onbekende voorbeelden van opticiens waarmee je goede ervaring hebt. Je moet hier al wel weten welke sterkte je nodig hebt, toch?[/QUOTE]

Bij shirley temple moet je inderdaad zélf de sterkte opgeven, bij de andere twee niet. Die hebben zelf apparatuur. Ik heb zelf alleen ervaring met Eyes and more. Daar was ik tevreden over.
Tevy

Bericht door Tevy »

Dank voor het meedenken en de nuttige informatie! :bedankt:
easyjet

Bericht door easyjet »

Bij hersenletsel is bifocaal het beste. Dat was het advies wat ik kreeg.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp