Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Emigreren - consequenties voor het leven en de zorg?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Bixi

Emigreren - consequenties voor het leven en de zorg?

Bericht door Bixi »

Hoi,

Ik ben rolstoel verbonden en kan niet meer zonder de ADL. Ook ben ik totaal machteloos en wanhopig geworden van en door de thuishulp die ik via Archipel thuiszorg organisatie krijg - tot aan gedachten over de zelfmoord liever dan doorgaan zoals het nu gaat....

Ik lees dat de zorg in Spanje en Portugal veel beter is maar kan me ook herinneren dat ANWZ zorg niet meer in buitenland vergoed is...

En wat zou gebeuren met mijn VIA uitkering in geval van emigratie...?

Ik las dat sommige mensen werkelijk wonen in buitenland maar terug keren naar Nederland voor een paar manden of zijn als hier wonende bij iemand van de familie gemeld pro forme..?

Iedere ervaring of gedachte van jullie over de mogelijkheden, plichten en de manieren om te emigreren en zorg en medicatie te regelen uit te voeren zijn van harte welkom!!!
june

Bericht door june »

Lieve, lieve Bixi, :knuffel::knuffel::knuffel:

Ik heb geen antwoorden voor jou. Ik hoop dat anderen wel de juiste antwoorden voor jou hebben.

Jij schrijft dat dat jij machteloos en wanhopig bent geworden [B]van[/B] en [B]door[/B] de thuiszorg die jij krijgt van Archipel thuiszorg. Tot aan zelfmoordgedachten toe.

Dit baart mij zorgen lieve Bixi. Dit dient allereerst te worden opgelost. Ik raad jou echt aan om een dubbel consult te boeken bij jouw huisarts en dit met hem te bespreken.

Als jij je zo naar voelt door Archipel thuiszorg dan dient er een andere organisatie te komen (denk ik)

Ga aub eerst naar jouw huisarts Bixi en doe geen domme dingen lieverd. :knuffel::knuffel:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Bixi;1035650]
En wat zou gebeuren met mijn VIA uitkering in geval van emigratie...?

[/QUOTE]

Pin me er niet op vast, maar volgens mij mag je je IVA behouden als je in het buitenland woont, alleen een eventuele toeslag op je IVA komt te vervallen als je langer dan 8 maanden per jaar in het buitenland zit.
Bixi

Bericht door Bixi »

[QUOTE=june;1035666]Lieve, lieve Bixi, :knuffel::knuffel::knuffel:

Ik heb geen antwoorden voor jou. Ik hoop dat anderen wel de juiste antwoorden voor jou hebben.

Jij schrijft dat dat jij machteloos en wanhopig bent geworden [B]van[/B] en [B]door[/B] de thuiszorg die jij krijgt van Archipel thuiszorg. Tot aan zelfmoordgedachten toe.

Dit baart mij zorgen lieve Bixi. Dit dient allereerst te worden opgelost. Ik raad jou echt aan om een dubbel consult te boeken bij jouw huisarts en dit met hem te bespreken.

Als jij je zo naar voelt door Archipel thuiszorg dan dient er een andere organisatie te komen (denk ik)

Ga aub eerst naar jouw huisarts Bixi en doe geen domme dingen lieverd. :knuffel::knuffel:[/QUOTE]

Dank je wel lieve June,

Dat gesprek heb ik al uitgevoerd en ze beloofden vaste mensen vanaf oktober, en daarna januari maar nu is het maart geworden en zo gaat het steeds met hun. Andere zorg organisaties hebben zorg-stop of kunnen mij niet de zorg aanbieden die ik nodig heb.
Mijn leven - wanneer ik naar de bed mag, wanneer ik op moet staan, wanneer ik mag plassen wordt door hun rooster bepaald - en het reden waarom ik niet nar Fokuswoning tot nu toe gegaan was is omdat ik thuis wou bleven wonen zodat met mijn kinderen om de week (co-ouderschap) kan zijn.
Maar nu zegt iedereen dat ik te veel vraag van hun, kinderen gaan bij papa wonen, en de Fokuswoning is in de tussentijd bezet..
En nu ben ik alleen, zonder kinderen, in dezelfde half-aangepaste woning, afhankelijk van vreemde flexmedewerkers en het is zeer vervelend..

Ik ken niet goed tegen de kou en ik dacht - als ik alleen moet verhuizen, dan kan ik misschien ergens naar toe waar warmer is.. Daardoor deze vraag...
Rosamoor

Emigreren consequentie voor leven en zorg.

Bericht door Rosamoor »

Emigreren consequentie voor leven en zorg.

Beste Bixi,

Ik heb sinds oktober hulp van de buurtzorg. Bevalt me prima. Geven

3x per week mij hulp bij het douchen en komem s'ochtends hulp bij aantrekken steunkousen geven en s'avonds ook.


Is ben er heel tevreden over.
Misschien ook iets voor jou?

Als je een indicatie voor zorg in Nederland hebt kun je dat ook in het buitenland krijgen.in ieder geval als je op vakantie wilt.

Er moet dan wel een zorgplan opgesteld worden.Kan buurtzorg voor je maken.

Volledige aow krijg je als je altijd in Nederland gewoond hebt. Als je een aantal jaren in het buitenland woont, worden die jaren gekort op je aow.

Groet,
Rosamoor
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Hoi bixi,
is de zorg voor jou de grootste reden om te verhuizen?
Misschien is het te overwegen om eens te bekijken of ADLwonen iets voor jou is?
Bixi

Bericht door Bixi »

Hoi,

Ja, de zorg is een reus probleem. En graag wou ik hier bleven wonen om in de buurt van mijn kinderen te bleven.... Zo 'n fokus woning is ideaal maar ik wacht al anderre halvee jaar dat de de ene in de buurt zodat de kinderen bij kunnen blijven wonen vrij komt...

Ze sturen soms mensen die niet voldoende niveau hebben om mij te helpen, soms moet ik twee uren na d alarmering wachten om alleen maar van de toilet naar de stoel geplaatst te worden, op 1jan was ik tot 15uur niet uit de bed gehaald, lag daar zonder het water, eten of enige mogelijkheid om behoeftes te doen enn waas uiteindelijk geholpen door mijn zoontje van 9jr om naar de rolstoel te verplatsen...

Ze hebben excuus aageboden maar die trauma en angst om in nood niet geholpen te worden bleeft...En nu was ik aangesproken voor deze bericht op de forum en heb het idee dat ze van mij af willlen i.p.v. zorg verbeteren...

En de zorg bestaat voornamelijk uit de hulp nij de transfers, aankleden, douchen, er zijn liften aanwezig, alleen nog hoog-laag bed onbreukt....... Ik zou denken dat het met de thuishulp zou mooeten lukken....
Knillis

Bericht door Knillis »

Waarom stap je niet over naar een andere thuiszorg organisatie zonder "wachtlijst"?

Heb je al een geïnformeerd bij Buurtzorg zoals Rosamoor ook al opperde?

Mijn eigen ervaring is dat de hulp veelal snel kan worden geleverd en (op een enkele vergissing na) altijd prima geregeld is en ook dat er vrijwel altijd voldoende tijd en aandacht is ook al moeten ze meerdere keren per dag komen.

Het is ook wel handig denk ik dat je altijd een telefoon binnen bereik hebt zodat je mocht je om welke reden dan ook "vergeten" worden direct kunt bellen.

Ik hoef alleen geholpen te worden bij het douchen maar er komt ook elke ochtend iemand op de plakkers van het tensapparaat op mijn rug te plakken.

Er zijn afspraken gemaakt op welke tijd ze komen (met speling van uiterlijk een half uur). Voor mij heel fijn zodat ik kan bellen als ze na dat halve uur speling nog niet geweest zijn. (is in één jaar tijd 2 x voorgekomen).

Met goede ondersteuning zou je wellicht nog best een poosje in je huidige huis kunnen blijven wonen.

Alleen om goede zorg te kunnen krijgen naar het buitenland vertrekken en je kinderen hier moeten achterlaten daar zul je als moeder ook niet gelukkig van worden vrees ik.

Praat er anders eens over met je huisarts.
Bixi

Bericht door Bixi »

[QUOTE=Knillis;1036399]Waarom stap je niet over naar een andere thuiszorg organisatie zonder "wachtlijst"?

Heb je al een geïnformeerd bij Buurtzorg zoals Rosamoor ook al opperde?

Mijn eigen ervaring is dat de hulp veelal snel kan worden geleverd en (op een enkele vergissing na) altijd prima geregeld is en ook dat er vrijwel altijd voldoende tijd en aandacht is ook al moeten ze meerdere keren per dag komen.

Het is ook wel handig denk ik dat je altijd een telefoon binnen bereik hebt zodat je mocht je om welke reden dan ook "vergeten" worden direct kunt bellen.

Ik hoef alleen geholpen te worden bij het douchen maar er komt ook elke ochtend iemand op de plakkers van het tensapparaat op mijn rug te plakken.

Er zijn afspraken gemaakt op welke tijd ze komen (met speling van uiterlijk een half uur). Voor mij heel fijn zodat ik kan bellen als ze na dat halve uur speling nog niet geweest zijn. (is in één jaar tijd 2 x voorgekomen).

Met goede ondersteuning zou je wellicht nog best een poosje in je huidige huis kunnen blijven wonen.

Alleen om goede zorg te kunnen krijgen naar het buitenland vertrekken en je kinderen hier moeten achterlaten daar zul je als moeder ook niet gelukkig van worden vrees ik.

Praat er anders eens over met je huisarts.[/QUOTE]

Bedankt voor je bericht Knillis, ik had ze gebed en ze zeiden dat ze aantal uren die ik nodig heb niet kunnen leveren.... Ik heb ook alarm dienst nodig en soms hulp s'nachts soms... Dan komt team uit Best en het gaat goed met dat team...

Het lijkt dat ik toch moet verhuizen en dat ik ze toch volledig naar hun vader moet geven ongeacht dat ze en i liever co-ouderschap willen houden, maar het lijkt dat het hier niet gaat lukken ongeacht alle mijn streven, en als ik ze kwijt moet dan maakt mij niets meer uit....
Knillis

Bericht door Knillis »

Dan lijkt het er inderdaad op dat jouw zorgvraag inmiddels helaas zo intensief is dat veel thuiszorg organisaties dat niet meer kunnen leveren.

Heel verdrietig natuurlijk maar zo kan het ook niet verder en ik denk dat de situatie ook voor je kinderen op deze manier niet goed is. Er komt een te grote verantwoordelijkheid op de schouders van de kinderen en dat is niet goed voor jou maar ook niet voor je kinderen.

Maar vraag vooral ondersteuning in je zoektocht naar een goede oplossing voor je huidige problemen, je kunt dit niet alleen. Je huisarts kan misschien aangeven waar je hulp kunt vragen (of misschien contact zoeken met de Stichting MEE).

Ik wens je heel veel sterkte.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp