Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Help hoe zit het nu? Levensverzekering en ms

Alles omtrent werk en uitkeringen
drelies2

Help hoe zit het nu? Levensverzekering en ms

Bericht door drelies2 »

Ik heb de volgende vraag

Toen wij ons eerste huis kochten had ik nog geen diagnose.
Dus bij de levensverzekering vragen hoefde ik mbt gezondheid niets in te vullen

Bij het 2e huis levensverzekering meegenomen(wel diagnose) maar geen vragenlijst gehad en noot meer aan gedacht. Had ook nergens last van toen

Nu willen wij ivm slecht lopen verhuizen en weer kopen.
Moet ik nu bij de levensverzekering melden dat ik ms heb(uit mezelf)
Want denk dat wij de levensverzekering weer zo mee kunnen nemen zonder vragenlijst.

Ik heb hier nooit bij stilgestaan om dat ik nooit last had en de ms op de achtergrond was. Maar nu niet meer en nu denk ik er wel over na.

Mijn vraag is dus: moet je zelf bij de levensverzekering melden dat je ziek bent( zonder dat het je gevraagd wordt) er is dus geen sprake van liegen.

En nog iets
Wsch. Kunnen we dit huis kopen op alleen salaris man. Is dit hele verhaal dan niet aan de orde?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Of je verplicht bent om zelf te melden dat je chronisch ziek bent ?...geen idee.
Maar een verzekeraar moet risico's inschatten en zou achteraf bij overlijden misschien weigeren tot uitbetalen?!

Bij ons is 4 jaar geleden, toen ik al ziek was, helaas de (nieuwe) aanvraag levensverzekering op mijn leven afgekeurd bij aankoop andere woning...:(
Dat betekent, dat wanneer ik eerder kom te overlijden dan mijn man, hij jammer genoeg geen compensatie krijgt in inkomens verlies en de kans groot is dat hij gedwongen het huis moet verkopen.

Wij hebben de (huidige)lasten berekend op ons beider inkomen, alhoewel mijn man hoofdkostwinner is.
Sara

Bericht door Sara »

Ha Louise,

Om te beginnen:
als je een levensverzekering eenmaal hebt, hoef je daarna geen melding meer te doen van ziekte.

Als je de levensverzekering hebt afgesloten bij jullie eerste hypotheek is het er waarschijnlijk eentje die ervoor zorgt dat (een deel van) de hypotheekschuld afgelost wordt als een van jullie zou overlijden.

Of die levensverzekering nog steeds past bij jullie situatie, dat zul je zelf moeten beoordelen. Kijk goed wat er uitgekeerd wordt als jij óf je man overlijdt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het juist belangrijk is dat jíj niet met een hypotheek achterblijft.

Als het salaris van je man voldoende is voor de hypotheek, is het wellicht niet verplicht om jouw leven te verzekeren, maar... het inkomen van je man kan ook ooit wegvallen, dus denk ook aan de (zijn) toekomst.

En Ik kan me bijvoorbeeld ook voorstellen dat een uitkering bij jouw overlijden voor je man heel welkom kan zijn als jullie kinderen hebben. Dan kan hij eventueel meer tijd aan de kinderen en minder aan z'n werk besteden.

Poe... geen fijn onderwerp, maar wel nuttig om es rustig over risico's na te denken en hoe je jezelf en je geliefde zo goed mogelijk kan beschermen.

In ieder geval hoop ik dat jullie nog héél lang samen van jullie volgende huis kunnen genieten, ondanks de vervelende aanleiding om te verhuizen.
benka

Bericht door benka »

bestaande levensverz. aanhouden.
drelies2

Bericht door drelies2 »

Dank voor jullie reacties

Geeft weer meer duidelijkheid en we gaan s ff ervoor zitten!

Bedankt!
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Je bent nooit verplicht om het uit jezelf te melden. Als het gevraagd wordt, dan mag en kan je er niet over liegen (of de waarheid verdraaien). Zoiets komt zeker uit, en dan wordt er niet uitgekeerd.

Als je je bestaande verzekering kan houden is dat de beste optie. Je kan ook een verzekeringsagent/hypotheekadviseur inschakelen om je vragen voor te leggen; zij kunnen in jouw belang handelen. Probeer wel te voorkomen dat je ergens wordt afgewezen; dat kan een vraag zijn bij een andere verzekeraar. Ook ICZ kan je helpen bij het bemiddelen voor een (nieuwe) levensverzekering.
Nessa

Bericht door Nessa »

Als je je bestaande levensverzekering meeneemt, hoef je niets te melden.

Wat je wel even moet bekijken: hoe zit het met de lasten van het nieuwe huis als jij of je man komt te overlijden?

De koopsom van ons nieuwe huis was dusdanig hoger dat het bedrag van mijn lopende levensverzekering niet meer genoeg was. Het bedrag aan woonlasten van mijn man zou na mijn overlijden best hoog zijn, terwijl hij dan juist geen financiële zorgen moet hebben maar ruimte om wat minder te werken ivm de kinderen.

Wij wilden dus graag het bedrag van de levensverzekering ophogen. Dat is uiteindelijk via ICZ goed gelukt.
mischa

Bericht door mischa »

Als je je bestaande mee kan nemen zou ik dat doen.

Ik heb vier jaar geleden een nieuw huis gekocht en mijn partner en ik wilden allebei levensverzekering om zo te zorgen dat als een van ons zou overlijden de ander de kosten in z'n eentje kan dragen en niet het huis per se hoeft te verkopen.

Mijn man is zeven jaar ouder dan ik en betaald tien euro meer per maand dan ik (hij is supergezond en doet geen gevaarlijke sporten). Dus de extra kosten voor eerlijk zijn over ms waren er volgens mij niet. Ik had juist verwacht dat ik meer moest betalen. Dat was dus niet zo, ik vind het bedrag helemaal niet hoog.

Ik denk dat het risico voor de verzekeraar ook niet zo hoog is. Hoe langer de verzekering duurt hoe minder er uitgekeerd hoeft te worden bij overlijden omdat je hypotheekbedrag ook minder is geworden.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

Wij hebben juist een huurhuis. Heb geen levensverzekering meer. Mijn man ook niet.

Zou het nog mogelijk zijn deze af re sluiten? Of is het niet zo noodzakelijk bij een huurhuis
Sara

Bericht door Sara »

Ha Zonnetje,

De eerste vraag is of jij bij het overlijden van je man of je man bij jouw overlijden financieel in grote problemen komt. Als je daar een gevoel bij hebt, kun je es verder kijken wie een verzekering aanbiedt tegen acceptabele kosten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp