Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe ga jij om met goedbedoeld advies

Alles omtrent werk en uitkeringen
Marijn

Hoe ga jij om met goedbedoeld advies

Bericht door Marijn »

In het artikel 'Goedbedoeld (maar ongewenst)' in de eerste MSzien van 2016 vertel ik over de achtergrond van goedbedoelde adviezen en bied ik een mogelijke 'oplossing'. Die is natuurlijk voor iedereen anders en daarom ben ik benieuwd hoe jullie ermee omgaan.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Marijn, boeiende vraag, maar heb je ook een link naar het artikel, of kun je het plaatsen ofzo? Of is het artikel nog niet uit en doe je er juist onderzoek voor? Ik heb geen idee wat nou de achtergrond is van je vraag.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ik zie op de site dat de eerste MSzien van dit jaar nog uit moet komen, dus het artikel is nog niet terug te lezen.

Hoe ik omga met goedbedoelde adviezen, hangt een beetje af van hoe en door wie ze gebracht worden. Veelal geef ik vriendelijk, maar duidelijk aan dat de (opgedrongen) visie me (meestal) al bekend is en dat wat voor de een werkt, voor de ander nog niet perse hoeft te werken.

Gelukkig weten de meeste mensen in mijn omgeving wel dat ik doorgaans goed op de hoogte ben en mijn eigen plan trek. Een enkele keer knipt iemand een krantenartikel voor me uit, omdat ik zelf geen krant heb. Of de inhoud interessant is voor me, laten ze dan aan mijn beoordelingsvermogen over gelukkig.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik ben benieuwd naar het artikel. Als je tzt een link hebt, dan wil ik het graag lezen.

Als het om goedbedoeld advies gaat, ga ik er ook op die manier mee om. Ik vind het een fijn gevoel dat mensen het goed met me voor hebben en los van de inhoud van het advies ben ik daar dan ook dankbaar voor. Uiteraard zijn het vaak al dingen die je zelf al had bedacht, of hebt uitgeprobeerd, of helemaal niet kunnen, maar dat maakt niet uit. Het is goed te weten dat mensen het beste met je voor hebben. En zo af en toe zit er wel een bruikbare tip tussen en dat is natuurlijk zeer welkom!

Ik heb er dan ook moeite mee dat mensen lopen te klagen dat ze niet begrepen worden of dat mensen zich met hun bemoeien. Het is goed bedoeld en dat mensen je niet snappen is logisch. Wat snapten wij van MS voor we er überhaupt mee te maken kregen?

Het hangt er inderdaad vanaf wie het advies geeft. Bij de ene leg ik uit hoe de situatie is, of wat ik er tot nu toe zelf al aan heb gedaan. Bij de ander zeg ik netjes "Dankjewel" en laat het daar bij. Dat hangt er van af of iemand naar mijn verhaal wil luisteren. Sommige mensen willen niet horen dat het advies niet passend is. Prima, dan steek in daar ook geen energie in.

In de titel van het artikel staat "(maar ongewenst)". Dat vind ik wel jammer. Ik snap dat het soms ongewenst is, maar het is wel goed bedoeld. Als je daar van uit gaat, dan is het niet zo erg dat iemand je wil helpen. Beter dat dan dat men je maar aan je lot overlaat.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik ging in het verleden wel het gesprek aan. Ik kreeg bijvoorbeeld vaak het advies om een ms-dieet te gaan volgen.

Voorheen vertelde ik dan wat mijn overwegingen waren om dat niet te doen, maar het maakt niet hoe goed je redenering is: als je niet hun advies wil proberen dan wil je blijkbaar niet echt beter worden.

Dat is sowieso een probleem van deze tijd. Het idee dat een ziekte je eigen schuld is en dat je moet 'vechten' om beter te worden. Ik zou niet weten tegen wie of wat ik moet vechten en ik geloof niet dat het zin heeft.

Tegenwoordig laat ik mijn reactie meer afhangen van de persoon tegenover me. Vask zeg ik 'oh joh, dankjewel ik zal er eens naar kijken'
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Hanna71;1041322]IIn de titel van het artikel staat "(maar ongewenst)". Dat vind ik wel jammer. Ik snap dat het soms ongewenst is, maar het is wel goed bedoeld. Als je daar van uit gaat, dan is het niet zo erg dat iemand je wil helpen. Beter dat dan dat men je maar aan je lot overlaat.[/QUOTE]

Ik weet niet of het per se goedbedoeld is. Ik denk dat het in de meeste gevallen is dat mensen er ook wat over gehoord hebben en dat willen vertellen.

Vooral de adviezen als 'nou ik hoorde dat schimmelkaas slecht is, misschien dat je dat niet meer kan eten'.

Ik heb in ieder geval nog maar weinig meegemaakt dat iemand daadwerkelijk een claim onderzocht had, voordat ze mij erover vertelden.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik krijg ze ook wel eens. Inderdaad lastig, omdat het advies altijd heel goed bedoeld is. Soms komt het met een 'vreugde' alsof ze voor jou de oplossing hebben gevonden, en je hebben genezen. Het gaat dan vaak over dingen als een dieet, (andere) alternatieve dingen of behandelingen bij een andere of heel specifieke vorm.

Ik probeer dan wel uit te leggen waarom het niet bij mij zal werken, maar zeker bij de alternatieve dingen kan dat lastig zijn; als je niet kan bewijzen dat het werkt, is vaak ook niet te bewijzen dat het niet werkt. Bij mensen die heel erg stellig vol blijven houden probeer ik het gesprek op een ander onderwerp aan te sturen.

Wel een hele lastige opmerking vond ik "Stom he, dat je zo'n ziekte gewoon met een simpel dieet aan kan pakken?" (Hij kende iemand die heel strikt een dieet volgde, en al jaren geen achteruitgang had gehad). Toen sloeg ik wel even dicht.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

heel lastig...

het ligt er bij mij ook aan wie het zegt, hoe het gezegd wordt en waar het over gaat.
Maar meestal is het 'niets nieuws', hoe goed bedoeld ook...

Daarnaast ligt het er ook aan of de ander je wil 'horen'. In het verleden had ik iemand die inderdaad met elk berichtje over MS -zoals Jrs77 beschrijft- jubelend met een artikel of nieuwtje komt alsof mij dat meteen gaat genezen. Hoe vaak ik ook uitlegde dat dat soort dingen per persoon heel verschillend werken, of niet voor iedereen geschikt zou zijn; dat werd niet van me aangenomen.

Ik probeer er over het algemeen netjes voor te bedanken, of te zeggen dat ik dat nieuwtje/middel/dieet al ken. Daar laat ik het dan een beetje bij.
Marijn

Bericht door Marijn »

Zodra het artikel online staat, zal ik hier ook een link naar het artikel plaatsen. Maar vooralsnog komt het me allemaal bekend voor wat hier naar voren wordt gebracht.
Giechel

Bericht door Giechel »

verschillend.
als er iemand jubelend doet alsof ze het ei van columbus hebben ontdekt voor me, is mn reactie anders dan wanneer iemand doet alsof ik gewoon niet beter wíl worden want ik doe "zus of zo" niet.

de laatsten kap ik bot af.
ten eerste is het hun zaak niet en ten tweede heb ik geen zin in dat gezeik.

de aardige mensen die het oprecht goed lijken te bedoelen geef ik wel antwoord, leg kort uit hoe ik erover denk en waarom, en that's it.
ik praat er sowieso niet graag over.

nooit meer last van :haha:

ben benieuwd naar het artikel.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp