Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

WIA uitkering, stress!

Alles omtrent werk en uitkeringen
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Tjonge, wat een ontwikkelingen.
Ik hoorde toevallig gisteren ook over iemand die telefonisch te horen kreeg dat ze volledig afgekeurd werd. Niet eens een keuring gehad.
Als ik jou was zou ik in ieder geval nog niks tekenen voor eea duidelijk op papier staat.
Financieel gaat dat wel goed komen. Je gaat er op achteruit, maar als je je er in verdiept, is bezuinigen altijd mogelijk. (Ik heb vorige maand voor het eerst flink ingeleverd).

Nu eerst lekker genieten van je vakantie en daarna maar weer verdiepen in dit dossier.
Geniet en laat los!
Wilmie

Bericht door Wilmie »

Ontslag moet wel officieel aangevraagd worden door werkgever bij UWV!

Fijne vakantie!
belladonna

Bericht door belladonna »

Beste Livia.

Wat onpersoonlijk allemaal, maar zo is de wereld helaas geworden.
En zo vlak voor je vakantie.
Ik hoop dat het lukt je zorgen te parkeren voor na je vakantie.

1 ding weet ik wel.
Je denkt dat het straks allemaal niet meer mogelijk is ,
zowel financieel als met je gezondheid.
Maar dat is niet waar.
Langzaamaan pas je je aan, aan de nieuwe situatie en
komt er weer balans in je leven.

Er sluiten deuren, zodat er andere deuren weer open mogen.
Anders, maar wellicht veel beter voor je gezondheid,
waardoor je beter in je vel komt te zitten.
Livia

Bericht door Livia »

Dat denk ik ook hoor belladonna!

Nu ben ik nog met van alles bezig want het dossier van het UWV heb ik officieel nog niet. Dus of het wia of iva is en hoe hoog de uitkering betreft, elke keer word ik terug gebeld en krijg ik te horen; ja je ligt bovenop de stapel maar we hebben problemen met het systeem.

Ondertussen hoef ik van m'n werk niet meer te komen ( zo raar ) en zeggen ze dat het UWV vanaf 12 juli ( dan ben ik 2 jaar ziek ) het financieel overneemt, vind het maar raar want OOK dat moet het UWV nu nog gaan goedkeuren, dat halen ze toch nooit meer?
Dus wel bang dat ik straks zonder geld zit en eerlijk is eerlijk.. We hebben allemaal onze vaste lasten.
Heb er wel de bond nu achter gezet. Omdat ik het nog niet allemaal weet. word nog even doorbijten.
belladonna

Bericht door belladonna »

Ik begrijp dat je bang bent.
Zou ik ook zijn.

Ik zou in jouw plaats contact opnemen met het uwv waar je naar toe moet gaan, dus niet het algemeen 0900 nummer.

Op 1 van jouw brieven staat vast het normale nummer.
Laat ze jou maar gerust stellen en anders is jouw dossier weer even in hun handen geweest.

Ik vermoed dat je sowieso geld krijgt via een zw uitkering.
En je krijgt ten alle tijden met terugwerkende kracht
waar je recht op hebt.

Maar je vakantie is stukken leuker met een gevulde portomonee.
Klick

Bericht door Klick »

Ik ga ook een traject in.. oude berichtjes aan het teruglezen..
Waar moet ik rekening mee houden lijstje maken voor m'n gesprekjes..

@livia hoe is het afgelopen?

Vervroegde WIA .. WIA IVA enz wat een gedoe..
wat is vervroegde WIA eigenlijk?
Wie vraagt die aan en waarom?
Geldt het salaris op eerste ziektedag als basis? Of je huidige salaris?
En qua uren.. mij is gevraagd minder uren contract te nemen.. nemen ze die uren of de uren die ik toen werkte toen ik ziek werd?
Ik heb m'n contract nog niet aangepast hoor.. maar denk er wel over..
Tevy

Bericht door Tevy »

Nee, niet je uren (en dus salaris!) aanpassen, Klick! Je bent ziek en daarom wordt er gesproken over minder uren. Maar dat heeft negatief effect op een uitkering.

Ik ben vandaag even niet zo helder; ik hoop dat er iemand is die het je beter kan uitleggen. Bel anders het UWV even. En ga op zoek naar de bedrijfsarts.

Op de website van het uwv staat het een en ander over het aanvragen van een vervroegde WIA.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Je stelt nogal wat vragen, Klick! ;) Ik zal kijken hoever ik kom met beantwoorden...

[quote]
Waar moet ik rekening mee houden lijstje maken voor m'n gesprekjes..
[/quote]

Wat mij opviel, is dat het eerste gesprek (met de keuringsarts / verzekeringsarts) een soort van inventarisatie is van je mogelijkheden en beperkingen. Tijdens het gesprek probeert de arts een inschatting te maken van wat je kan. Hij stelde allerlei vragen en later las ik in het verslag hoe hij de antwoorden verwerkt had. Het rare was dat hij dingen heeft opgeschreven (ik kan 5 kg tillen en heel af en toe kortdurend 10 kg), terwijl hij daar nooit iets over gevraagd heeft.

Hij maakt dus een FML (Functionele Mogelijkheden Lijst), terwijl ik dat zelf niet in de gaten had.

Het gesprek duurt ongeveer een uur. Het kan zijn dat hij ook nog wat lichamelijke onderzoekjes doet. In mijn geval moest ik iets oppakken van de grond en zijn armen naar boven/beneden duwen. Meer was het niet. Maar dat verschilt uiteraard per persoon.

het is belangrijk dat je veel informatie geeft en duidelijk vertelt wat je wel en niet kan. Vergeet geen dingen te melden, want dan wordt er van uit gegaan dat je dat wel kan.

In ieder geval wordt er een dag/weekprogramma met je doorgenomen. Hoe ziet een dag er voor jou uit. Je staat op, je gaat ontbijten, douchen, en dan? Hoe vaak moet je rusten, en hoe lang? Kun je zelf nog het huishouden doen, en kun je jezelf nog verzorgen. Dat soort vragen.

Het verslag en de FML die de arts maken, gaan naar de arbeidsdeskundige. Die gaat met deze gegevens kijken wat je nog voor werk zou kunnen doen.

Het kan ook zijn dat de arts al constateert dat je absoluut niet kunt werken en je meteen een IVA krijgt, maar ik geloof dat dat niet zo vaak gebeurt. Dan moet je er wel erg slecht aan toe zijn.
Maar ja, ook dat verschilt heel erg per persoon.

In mijn geval waren er 2 belangrijke dingen die van invloed waren:
1. Het zinnetje "De verwachting is dat de medische situatie/ functionele mogelijkheden stabiel blijven danwel op termijn zal verslechteren." Dit maakte dat het IVA werd en geen WGA.

2. De arts gaf aan dat ik in een lichtere functie meer uren zou kunnen werken dan in mijn huidige functie. Dat maakte dat de arbeidsdeskundige verplicht was te gaan zoeken naar andere functies. Dit had in mijn geval als gevolg dat ik een hoger afkeuringspercentage kreeg (80-100 ipv 55-65%). Je weet natuurlijk van tevoren niet welke functies er uit de computer rollen, dus dat is moeilijk in te schatten. Het is in ieder geval zo dat de FML wordt gebruikt (wordt ingevoerd in de computer) om andere functies te kunnen vinden. Hoe meer beperkingen, hoe minder geschikte functies.

[quote]
Vervroegde WIA .. WIA IVA enz wat een gedoe..
wat is vervroegde WIA eigenlijk?
Wie vraagt die aan en waarom?
[/quote]
Dat is als je nog geen 2 jaar ziek bent, maar al wel heel duidelijk is dat je nooit meer zult kunnen werken. Dan vraag jij (maar meestal de werkgever) een vervroegde WIA-keuring aan. Dan hoef je dus niet te wachten tot je 2 jaar ziek bent, maar kun je eerder gekeurd worden. maar daar zitten ook allerlei regels aan verbonden.
Als bij jou het balletje al rolt, zal dat voor jou niet van toepassing zijn.

[quote]
Geldt het salaris op eerste ziektedag als basis? Of je huidige salaris?
[/quote]
Je salaris net voor je eerste ziektedag wordt gebruikt als leidraad. Er wordt wel rekening gehouden met inflatie en Cao-onderhandelingen, dus als er in die 2 jaar iets veranderd is, dan wordt het bedrag bijgesteld. Ook als je eenmaal een uitkering hebt, worden die veranderingen meegenomen en wordt je uitkeringsbedrag aangepast.

[quote]
En qua uren.. mij is gevraagd minder uren contract te nemen.. nemen ze die uren of de uren die ik toen werkte toen ik ziek werd?
Ik heb m'n contract nog niet aangepast hoor.. maar denk er wel over..
[/quote]

Ga nog niet je contract aanpassen!!

Mocht je sinds je diagnose (of daarvoor) je contract hebben aangepast, met als reden de MS, dan kun je in aanmerking komen voor een medische afzakker. Stel dat je vlak voor je ziekmelding van 36 uur naar 24 uur bent gegaan, omdat je door de MS minder energie had. Als je kan aantonen dat dat het geval is, kunnen ze er een medische afzakker van maken en berekenen ze je uitkering op basis van die 36 uur ipv die 24 uur.

Maar zoals gezegd moet je dat wel kunnen aantonen. Ik had zo'n situatie, maar aangezien mijn neuroloog zegt: "Het is wel aannemelijk, maar niet met zekerheid te zeggen dat het toen om MS ging" werd het in mijn geval niet gehonoreerd.

Tijdens de ziektewet je contract aanpassen wordt sowieso door iedereen afgeraden, omdat dat voor allerlei problemen kan zorgen. Mocht blijken dat je nog maar 50% kan verdienen van je salaris, dan word je voor 50% afgekeurd en krijg je een uitkering over die andere 50%. Het zou niet slim zijn om nu uit jezelf je contract aan te passen.

Daarnaast is er nog een dingetje:
Ik weet niet of je nog je eigen werk doet? Stel dat je een iets lagere functie zou nemen, omdat je dat beter vol kunt houden, dan kan je werkgever het volgende overwegen:

Als je je functie in je contract verandert, dan gaat bij een volgende ziekmelding (stel dat je verder achteruit gaat) de 2 jaar ziektewet weer in, met alle rompslomp eromheen. Dit kost jouw werkgever een heleboel geld en gedoe. En het kost jou ook gedoe.

Als je je functie op je contract ongewijzigd laat (uren kun je wel aanpassen), dan kun je meteen een herkeuring aanvragen als je minder kunt werken. Dat scheelt een heleboel gedoe.

Ik ben nu ook een functie lager gaan werken, maar op papier heb ik nog steeds dezelfde functie. Ik verdien misschien 2 tientjes in de maand teveel, maar als ik weer 2 jaar de ziektewet in moet (met reïntegratietraject en 2e spoor en alles), dan is mijn werkgever veeeeeeel meer kwijt.

Goed om daar even bij stil te staan.

Mocht jouw werkgever na de uitspraak van het UWV besluiten je voor een x-aantal uren te ontslaan (dat mogen ze doen na 2 jaar ziekte), dan zijn ze ook verplicht om je een transitievergoeding te betalen. Als jij uit eigen beweging je contract verlaagt, dan heb je daar geen recht op.

Veel werkgevers houden je contract "slapend". Ze zijn namelijk niet verplicht je te ontslaan, maar zijn ook niet meer verplicht je salaris door te betalen. Je houdt dan een slapend contract, wat betekent dat je op papier een contract houdt van het aantal uren dat je had, maar dan je alleen betaald krijgt voor de uren die je werkt. Op die manier hoeven ze je geen transitievergoeding te geven.

Inmiddels is er een voorstel om de werkgevers vanuit de overheid te compenseren, waardoor er geen slapende contracten meer aangehouden hoeven te worden. Dit voorstel is door de 2e kamer goedgekeurd, maar moet nog door de 1e kamer goedgekeurd worden.

Als het goed is gaat het per 2018 in, en worden werkgevers met terugwerkende kracht vanaf november 2016 gecompenseerd. Ik heb al gehoord dat er werkgevers hebben uitgekeerd, maar mijn werkgever kiest er voor te wachten tot 2018.

Dus pas op met het aanpassen van je contract. Doe het zeker niet op eigen initiatief. Mocht je het met wederzijds goedkeuren doen, zorg dan dat er een ontslagvergoeding in de afspraken wordt meegenomen die gelijk (of hoger :haha:) is aan de transitievergoeding.

Ik hoop dat ik zo een beetje antwoord heb kunnen geven op je vragen.
Succes met alles!
Sara

Bericht door Sara »

Het is wel handig om vantevoren zelf even de FML te bekijken en hier en daar wat aan te strepen.

Hier kun je een link naar die FML vinden:
[url]https://sarcoidose.nl/functionele-mogelijkhedenlijst/[/url]
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Dat is inderdaad handig, alleen werd er bij mij helemaal niet gesproken over de FML.

Hij vroeg gewoon: "Hoe gaat het autorijden?" Ik zei: "Goed, ik moet alleen geen lange stukken achter elkaar rijden, want dan wordt de concentratie minder".
In de FML verscheen vervolgens: "Kan niet langer dan 30 minuten achter elkaar autorijden".
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp