Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS-er raakt rijbewijs kwijt (krantenartikel)

Alles omtrent werk en uitkeringen
E.R.

MS-er raakt rijbewijs kwijt (krantenartikel)

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"][b]Vandaag in het nieuws: 12-01-2012



'MS patiente mag van CBR niet meer autorijden'

[URL="http://www.telegraaf.nl/binnenland/1128 ... tje__.html"]http://www.telegraaf.nl/binnenland/1128 ... tje__.html[/URL]



Het artikel bevat ook een filmpje!



Gr,
E.R.[/COLOR][/b]
Ruitje † 17-03-2019

MS-patiënte in de clinch met CBR

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

MS-patiënte in de clinch met CBR

[I][B]Rel om roze papiertje[/B]
EINDHOVEN - Het is puur kwelling. Dagelijks ziet Jeanine van Merode (52) haar Mercedes voor de deur staan. Ze zou er zo in kunnen stappen. Maar sinds vorige lente mag de Eindhovense van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) niet meer rijden.

Ondanks een uitbrander van de rechter en vier artsen die het tegendeel beweren, blijft het CBR volhouden dat ze een gevaar op de weg is.

Hoewel de Brabantse al bijna net zo lang multiple sclerose (MS) als haar rijbewijs heeft, reed ze 31 jaar lang schadevrij. Haar roze papiertje kon ze altijd zonder probleem vernieuwen.

Uit verklaringen van drie neurologen blijkt dat haar ziektebeeld geen aanleiding geeft om dat niet opnieuw te doen. Ze keurden haar vorig jaar allemaal voor nog eens vijf jaar verkeersdeelname goed. Daarna gebeurt er iets vreemds.

[B]Hoewel in de richtlijn van het ministerie van Infrastructuur sinds 2010 staat dat MS-patiënten niet meer standaard een rijtest hoeven af te leggen bij verlenging, houdt personeel van het instituut bij hoog en bij laag vol dat ze toch zo’n toets moet doen. Wanneer Van Merode op het examencentrum komt, gebeuren er meer rare dingen. [/B]

„De mevrouw die de toets afnam, bleek mijn hele medische dossier te hebben. Ze wist precies wat voor medicatie ik gebruikte en zei dat het goed was dat ik die afbouwde.

Ook gaf ze aan dat ik alleen nog een rijbewijs kon krijgen voor een automaat, terwijl ik er nu een heb voor een auto met versnellingen. Ze zei dat omdat ik er met mijn eigen auto was en dat is toevallig een automaat”, vertelt Jeanine van Merode.

„De mevrouw die de toets afnam, bleek mijn hele medische dossier te hebben. Ze wist precies wat voor medicatie ik gebruikte en zei dat het goed was dat ik die afbouwde. Ook gaf ze aan dat ik alleen nog een rijbewijs kon krijgen voor een automaat, terwijl ik er nu een heb voor een auto met versnellingen. Ze zei dat omdat ik er met mijn eigen auto was en dat is toevallig een automaat”, vertelt Jeanine van Merode. [/I]


[url]http://www.telegraaf.nl/binnenland/1128 ... binnenland[/url]

Het stukje wat ik vet heb gemaakt is interessant. Ik wist dit niet...
Knillis

Bericht door Knillis »

Wat een ellende voor die vrouw. Het zal je maar gebeuren.

Het wordt echt eens tijd dat er goed gekeken wordt naar wat het CBR allemaal doet en of al die herkeuringen wel correct plaatsvinden.

Zelf heb ik gelukkig tot nu toe steeds een verlenging voor 5 jaar gekregen. Heb ook 2 x een rijtest moeten doen maar dat stelde eigenlijk niets voor. Ging uiteindelijk om te bezien of ik genoeg kracht heb om een noodstop te maken.

Mijn medicijngebruik is bij het CBR bekend maar dat is nooit ter sprake gekomen. Zitten ook medicijnen bij die de rijvaardigheid [U]kunnen[U] beïnvloeden (maar dat gelukkig niet doen).

Toch zie ook ik er elke keer weer tegenop weer door die hele molen te gaan!! Het stukje dat je vet hebt afgedrukt is ook nieuw voor mij, ben benieuwd de volgende keer.
DaPowerrr

Bericht door DaPowerrr »

Ze was vanmorgen bij Vandaag de Dag (ontbijtshow) van WNL.

Misschien is het later op de dag terug te zien via:

[url]http://www.omroepwnl.nl/video[/url]
camilla

Bericht door camilla »

Is het verplicht om te melden dat je ms hebt? Ik moet mijn rijbewijs voor februari 2012 verlengen.

Ik heb geen zichtbare beperkingen.
Speedy

Bericht door Speedy »

[QUOTE][I]„De mevrouw die de toets afnam, bleek mijn hele medische dossier te hebben. Ze wist precies wat voor medicatie ik gebruikte en zei dat het goed was dat ik die afbouwde. Ook gaf ze aan dat ik alleen nog een rijbewijs kon krijgen voor een automaat, terwijl ik er nu een heb voor een auto met versnellingen. Ze zei dat omdat ik er met mijn eigen auto was en dat is toevallig een automaat”, vertelt Jeanine van Merode. [/I][/QUOTE]

Wanneer je een rijtest aflegt in een automaat vind ik het begrijpelijk dat er geen rijbewijs kan worden afgegeven voor handgeschakelde auto's.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik heb ontzettend veel moeite moeten doen om van het roze papiertje af te komen. Ikzelf vond het niet meer veranwoord om te rijden.

Bijvoorbeeld. Ik rijd ergens en daar springt een verkeerslicht op rood. Dan is de bedoeling dat je gaat remmen. Mijn hersenen gaven mijn rechtervoet de opdracht om die voet op het rempedaal te zetten. En dat gebeurde niet :???: :???: :???:

Dit ook gemeld aan het CBR. Vervolgens kwam het CBR met het voorstel van het aanpassen van de auto.

En wat dan van die talloze keren dat ik complete stukken weg gewoon kwijt ben en kruisingen heb gemist?
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Bij de revalidatie werd mij gezegd dat wanneer ik zou gaan rijden dit moest melden bij het CBR. Ik heb mijn rijbewijs gewoon verlengd maar kan niet meer rijden.
Tevens moet het verzekering technisch ook (als er wat gebeurt en blijkt dat je ms hebt, zou je een probleem kunnen hebben)
Blom

Bericht door Blom »

Het is voor elke MS-er heel erg individueel wat nog wel niet lukt of verantwoord is.

In het geval van deze mevrouw in het nieuws wel heel vervelend. Zoals Speedy zegt over handgeschakeld en automaat, daar zit hem de kneep.

Ze had volgens mij aan aantekening op het rijbewijs moeten vragen, was het geen probleem geweest in dit geval.
Billy

Bericht door Billy »

[QUOTE=Lief Leeuwtje;824197]Ik heb ontzettend veel moeite moeten doen om van het roze papiertje af te komen.
[/QUOTE]

Gewoon stoppen met autorijden misschien :huh:. Zo heb ik het gedaan :cool:.

Wat moet die vrouw een onmacht voelen :(.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp