Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

hulpmiddel bij lopen, welk?

Alles omtrent werk en uitkeringen
j@nnetje

hulpmiddel bij lopen, welk?

Bericht door j@nnetje »

hallo allemaal,

ik heb advies/ervaringen nodig:o

op dit moment zit ik in een slechtere periode.
ik heb nog nooit hulpmiddelen hoeven te gebruiken gelukkig, maar ik denk dat ik er nu toch aan moet geloven:(

het lopen gaat op dit moment wat moeizaam de eerste paar 100 meter gaat prima maar daarna krijg ik last van zware benen enz.

nu gaan wij over een paar weken een dagje uit (met een groep) en ja ik wil toch ook mee kunnen dan.
dus nu zit ik met de vraag wat kan ik beter gebruiken een stok of een kruk?

nu heb ik op dit moment een stok van mijn schoonmoeder te leen om even uit te proberen maar ik vind het echt niets om daar mee te lopen:o:o
ik denk dat ik dan nog eerder een kruk durf te gebruiken:cool:

ok er zit denk ik ook veel schaamte bij hoor, ik ben nog maar 37 en dan wil je dat toch niet:o

maar goed wat is jullie ervaring of tip alles is welkom!
Tevy

Bericht door Tevy »

Mijn revalidatiearts adviseerde me om nordic walking stokken te gebruiken (heb ik toevallig, omdat ik die in de bergen gebruikte). Je zou nu al kunnen gaan 'oefenen'.

En regelmatig pauzes nemen (koffie, lunch, ijsje;)). En als je de mogelijkheid hebt om ergens te gaan zitten (op een trap in winkels bijvoorbeeld, of bij de paskamers), lekker gebruik van maken!

Succes en veel plezier :)!
Spunky

Bericht door Spunky »

wat vervelend voor je dat je in een slechtere periode zit. Sterkte.

Ik heb eerst jaren met een kruk gelopen (met zo'n ding rond je arm). Beviel prima, maar toen wilde ik een ''minder ziek imago'' :haha: en heb ik voor een stok gekozen. Met een elastiek bandje er aan omdat ik toch wel erg gewend was aan die band rond mijn arm

en bang was dat als ik hem los liet dat hij gewoon neer zou donderen.
Wat wel heel belangrijk was het handvat... een gewoon recht handvat kreeg/ krijg ik kramp van in mijn hand. Ik heb een aangepast handvat

(vroeger met die kruk heette het een reuma handvat, maar dan moet je wel goed bedenken in welke hand je een stok wil gebruiken, want je kunt niet wisselen van hand).

Nu gebruik ik de stok als ik niet al te veel hoef te lopen. Maar als ik een stukje ga wandelen of ergens heen ga (dagje uit / dierentuin) neem ik altijd de rollator.

Daar ben ik nu zo aan gewend (en bevalt zo goed) dat ik hem soms zelfs mee wil nemen op een klein rot stukje..... het is ook zo makkelijk omdat je bij elke pauze of kijk moment even kunt gaan zitten (hoezo lui :D)

tussendoor heb ik een loopfiets gebruikt, maar dat was niets voor mij. Daar kreeg ik teveel pijn van in mijn kont en schouders.

Succes met je zoektocht
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Ik heb de pest aan een stok. Ik struikel erover en hij geeft niet genoeg steun. Ik adviseer een rollator.


En voor wie zou je je moeten schamen? Schaamtegevoel verdwijnt vanzelf als je door een hulpmiddel beter kan lopen.
j@nnetje

Bericht door j@nnetje »

dank jullie voor jullie reacties.
die nordic walking stokken lijkt mij niets omdat je er dan twee hebt toch:???:
ik ben nog niet zo thuis in dat soort dingen:o
en die stok..... ik vind het zelf gewoon zo "oud" staan.
ok ik vind dat gewoon niets, maar ga het dit weekend even proberen door bij ons over de dijk te lopen.

reacties blijven welkom:D
j@nnetje

Bericht door j@nnetje »

o ja een rollator is "hoop ik " nog niet nodig, al is het wel makkelijk als je even wil zitten.
Sara

Bericht door Sara »

Ha sorry,

ik zat ook klaar om te schrijven dat een rollator me het allerhandigst leek, ook omdat je dan even kunt gaan zitten. Maar misschien vind je híer ook wel iets: een stok die je ook kunt gebruiken om even op te zitten. [url]http://www.countrystore.nl/jacht/shop/z ... zicht.html[/url]

Ik heb zelf zowel deze:
[url]http://www.countrystore.nl/jacht/shop/z ... tstok.html[/url] als deze:

[url]http://www.countrystore.nl/jacht/shop/z ... daard.html[/url]

Ik zou eerder de eerste aanraden dan de tweede. Wel meer mee te slepen als je loopt, maar je kunt redelijk comfortabel even zitten. Dat laatste lukt bij de tweede niet goed.

En ja... die drempel... Gelukkig heb ik alleen ooit in een museum een (leen-)rolstoel nodig gehad. Na enig tegengespartel van m'n lief hebben we toch gewoon samen de tentoonstelling gezien, en flink gelachen om onze onhandigheid met dat apparaat :D
Knillis

Bericht door Knillis »

Mijn eerste hulpmiddel bij het lopen van een stok.

Ik had daar in het begin wat moeite mee omdat ik denk ik 45 was en mezelf erg jong vond voor zo'n ding.

Toen ik op de middelbare school van mijn jongste dochter kwam om haar op te halen riep één van haar puber klasgenootjes "hé, daar is je oma".

Heel erg pijnlijk en verdrietig voor mijn dochter. Gelukkig is er door de leraar direct op ingegaan hoorde ik later maar het was voor mij de reden om over te gaan op een "hippe" metallic bordeau rode elleboogkruk.

Daar voel ik me, naar mijn idee, een klein beetje minder gehandicapt door.

Immers mensen met een blessure aan enkel, voet, been of heup lopen ook wel eens met krukken 😉

Soms heb ik wel eens "ruzie" met mijn kruk als hij weer eens valt bij de kassa van de supermarkt bijvoorbeeld en dan mopper ik. Ik heb dan wel eens de opmerking van iemand echter mij gehad "och gelukkig is het maar tijdelijk".

Als het kàn doe ik of ik het niet gehoord heb want ik heb geen zin om uit te leggen dat het volgende wellicht een rollator of rolstoel is. Hoeft ook niet want ik zie die persoon waarschijnlijk nooit meer. :D
j@nnetje

Bericht door j@nnetje »

dank!

@sara het lijken mij nog al erge grote dingen om mee te nemen.
@ knillis jij verwoord prima hoe ik het voelde, ik denk erover om een leuke felle kleur kruk te kopen.
mijn dochter (9) reageerde heel lief toen ze de stok zag van mijn schoonmoeder en ik zei dat ik wilde proberen of dat wat voor mij was.
ze zei: je hoef je eigen niet te schamen hoor mam.

maar ik hoop dat het gewoon tijdelijk is dat ik het nodig heb
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Ik loop al enkele jaren met een wandelstok. Gewoon eentje van de Blokker, die je kunt opvouwen en daardoor makkelijker meenemen.

Dat mensen er wat van zeggen, ach, diegenen die de achterliggende gedachte kennen, doen het niet. En diegenen die dat wel doen....daar ben ik niet van plan energie in te steken.

Oh, ik was 44 toen ik daarmee begon. Dus oud kun je me ook niet noemen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp