Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS hackathon - wat hebben de teams allemaal bedacht

Alles omtrent werk en uitkeringen
MarcC

MS hackathon - wat hebben de teams allemaal bedacht

Bericht door MarcC »

De komende dagen zal ik van ieder van de 19 deelnemende teams een korte samenvatting posten over wat het idee was van het team en wat er tijdens de hackathon is uitgewerkt.

Het gaat om korte samenvattingen. Indien je meer wilt weten over een team en hun idee, laat het me even weten, dan stuur ik je meer info (indien beschikbaar).

groetjes, Marc
MarcC

1ste plek: de Neurokeys-app

Bericht door MarcC »

1ste plek: de Neurokeys-app

De eerste plaats gaat naar….
Een gelegenheidsteam van SchubergPhilis en Many2More won gisteren de eerste Europese MS Hackathon met hun app Neurokeys. Neurokeys is een app die het bestaande toetsenbord van een smartphone vervangt door een intelligent toetsenbord dat er precies hetzelfde uitziet. Als gebruiker merk je geen verschil. Juist voor mensen met MS van wezenlijk belang. Op de achtergrond verzamelt de app onder andere gegevens over hoe snel er wordt getypt, hoe lang er op de toetsen wordt gedrukt en hoe vaak de delete- en backspacetoets wordt gebruikt. Zo worden dus de toetsaanslagen (niet de inhoud) van alles waarvoor je het toetsenbord van je smartphone gebruikt, opgeslagen.

Uit onderzoek is gebleken dat oog-hand-coördinatie een goede indicator is voor een terugval bij zenuwaandoeningen.
De Neurokeys app registreert dit zonder dat de gebruiker met MS ook maar iets hoeft te doen. “Eindelijk een excuus om op mijn telefoon te zitten, want dan meet ik mijn vermoeidheid”, aldus Thomas Sanders (die zelf MS heeft) van MoveS en co-voorzitter
van de jury. Je hoeft dus niet dagelijks vragenlijsten in te vullen over hoe het me je gaat, de Neurokeys-app doet dat voor je.

Niet alleen mensen met MS zijn gebaat bij de app, ook arts/onderzoekers winnen er bij: aan ‘de achterkant’ levert Neurokeys onderzoekers een permanente stroom aan indicatieve data van de status van mensen met MS: een smartphone wordt tenslotte vele malen per dag geraadpleegd. Daarnaast kunnen deze data, mits daar toestemming voor wordt gegeven, gekoppeld worden aan allerlei andere data, zoals GPS, weer, temperatuur, stappentellers, food-apps etc.
MarcC

2de is geworden: team Orikami

Bericht door MarcC »

2de is geworden: team Orikami

Tweede is geworden:
De MS Hackathon leverde meer op, zoals 'Mijn Kwik' van team Orikami: een app die vermoeidheid kan zien in de ogen van een MS-patiënt, geïnspireerd op gesprekken met de partners van mensen met MS. Partners blijken volgens patiënten de beste indicator te zijn en ook echt een early warning. Zij geven aan aan de ogen te zien dat je moe bent.

Vermoeidheid is een gigantisch probleem bij MS, het is de meest gemelde klacht en heeft grote sociale gevolgen. Artsen en hulpverleners kunnen vaak weinig met deze vermoeidheid omdat er geen betrouwbaar manier is om het te meten, zelf evaluatie verklaart maar 25% van de variantie. Daarnaast is vanuit het VUmc aangeboden om samen te kijken of er aangesloten kan worden op lopend onderzoek.
MarcC

derde is geworden: team van Technasium Schaersvoorde

Bericht door MarcC »

derde is geworden: team van Technasium Schaersvoorde

Ontzorgd op vakantie met de 'Vacations MapS', bedacht en ontworpen door het team van Technasium Schaersvoorde, een middelbare school (!), bedoeld om mensen met MS een zo onbezorgd mogelijke vakantie te bezorgen.

Op de website kunnen zij invoeren bij welke omgevingsfactoren zij het minste last van hun aandoening hebben (dit kan per persoon verschillen) en waar en wanneer zij op vakantie zouden willen. En zo de meest ideale vakantieplaats en tijd vaststellen.

Er is een website ontwikkeld met kaarten die laten zien wanneer en waar een MS-patiënt het beste op vakantie gaan afhankelijk van de omgevingsfactoren die hun ziekte beïnvloeden. Een aantal omgevingsfactoren worden in deze kaarten standaard (zoals zonkracht en temperatuur) meegenomen. De patiënt kan daarnaast ook zelf invoeren hoe sterk deze omgevingsfactoren in zijn specifieke geval van invloed zijn. De website kan met deze informatie dan een (wereld) kaart tekenen waarop de patiënt kan zien wat in zijn of haar specifieke geval de beste vakantiebestemmingen zijn en welke periodes optimaal zijn op die locatie.

Ook dit traject wordt voortgezet: het team is reeds benaderd door partijen die samen met hen het idee nader willen uitwerken!
MarcC

team zonlicht

Bericht door MarcC »

team zonlicht

TeamZonlicht heeft een idee bedacht om de hoeveelheid vitamine D te meten. Vitamine D in een bepaalde hoeveelheid grammen draagt bij aan klachten vermindering bij mensen met MS.

Om die bepaalde hoeveelheid in je bloedbaan te krijgen heeft dit team een oplossing bedacht. Je zou een kleine wearable krijgen die je op je kleding kan klikken. Dit zal de straling van vitamine D meten en dit doorsturen naar je telefoon. Hier komt een overzicht te staan hoeveel vitamine D je in tablet vorm kunt innemen om de gewenste hoeveelheid in je bloed te krijgen.

Daarbij wordt ook per individu bepaald wat de genetische risicofactor is met betrekking tot vitamine D.
Forumi

Bericht door Forumi »

Top deze samenvattingen, Marcc, krijg je toch wat meer indruk over waar de teams mee bezig zijn ( geweest).

Weet je of alle ideeën worden uitgewerkt of alleen van de winnende drie? Wordt het daarna getest?

Ik zou er wel meer over willen weten (ook om wellicht een bijdrage te kunnen leveren)
Klick

Bericht door Klick »

Ik wil wel tester zijn voor team zonlicht :cool:
Ben zelf erg bezig met vit D :D
belladonna

Bericht door belladonna »

Geweldig dat je dit in eenvoudige taal aan ons laat weten.
Ben benieuwd naar de andere teams... 😉
Sharon

Bericht door Sharon »

MarcC, alvast bedankt voor deze duidelijke samenvatting tot nu toe :thumbup:
MarcC

Bericht door MarcC »

[QUOTE=Forumi;1046613]
Weet je of alle ideeën worden uitgewerkt of alleen van de winnende drie? Wordt het daarna getest?

Ik zou er wel meer over willen weten (ook om wellicht een bijdrage te kunnen leveren)[/QUOTE]

Welke ideeën er worden uitgewerkt, kan ik zo niet zeggen. Er zal wel nog regelmatig nieuwe info van de teams in een van de hackathon-topics worden geplaatst. In de gaten houden dus!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp